XCOM 2: War of the Chosen
i Zdroj: Hrej.cz
XCOM 2: War of the Chosen Recenze XCOM 2: War of the Chosen

XCOM 2: War of the Chosen

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

3. 10. 2017 16:30 12
Reklama

Zapálení hráči druhého XCOMu budou mít mnoho společného s nefalšovanými masochisty. Obtížnost loňského pokračování tahově-strategického hitu byla, ve své základní verzi, leckdy přestřelena. Neférový souboj proti nezvaným mimozemským hostům ještě umocnily menší přídavky, které vycházely v průběhu minulého roku, jež vám daly možnost bojovat proti jejich těžším verzím. Jenže vy toho bičování a následného polévání slanou mořskou vodou nemáte dost. Chcete zajet drátem pod nehet ještě hloubš. Šlápnout na celou LEGO stavebnici místo jedné kostičky. Přiskřípnout si prst ve dveřích cestou tam i zpátky. Přesně pro vás je určeno nejnovější rozšíření War of the Chosen. Je přitom nutné si ujasnit jednu věc hned na začátku. Jedná se o stejný typ rozšíření, jako byl před lety XCOM: Enemy Within. To znamená, že jde v podstatě o zcela novou hru a jakmile jednou okusíte její možnosti, už se nebudete chtít nikdy vrátit k základní verzi.

DEN, KDY SE ZASTAVILA ZEMĚ

A těch možností je skutečně hodně. Začněme hned u té nejviditelnější. Do hry byla přidána trojice extra silných nepřátel, takzvaných Chosen neboli Vybraných, kteří obývají svůj kout zeměkoule, vlastní základnu s velice silnou ochrankou a mají tendenci vás náhodně překvapit v těch misích, kdy se vám to hodí ze všeho nejméně (tj. v úplně každé). Ačkoliv nejsou jejich příběhové pohnůtky ze scénáristického hlediska úplný top, více než bohatě to vyvažuje další novinka v podobě možnosti navázání citového pouta dvojiček vašich vojáků. Pokud budete posílat často spolu na mise Vojtu a Jardu (náhodný příklad, který se ANI TROCHU nezakládá na pravdě), začnou si na sebe zvykat a časem mezi nimi vznikne přátelství. To má několik výhod v podobě možnosti propůjčit jeden druhému svůj tah nebo získání extra dovednosti pro celý tým v případě, že se mise účastní oba dva. Ale zároveň pochopitelně musíte dávat pozor na nevýhody, kdy vám třeba jeden z úhlavní trojice Chosen padouchů unese Vojtu do svého doupěte a Jardovi to následně tak dobře nestřílí, protože je z celé situace v háji. Nejde o nějakou dramatickou změnu v hratelnosti a pokud si na své vojáky budete dávat pozor a nepřicházet o ně jako na běžícím pásu, tak se bude jednat spíše o podprahové vědomí osobního příběhu. Přesto si díky novému (a spíše kosmetickému) systému tvorby fotografií po úspěšných misích a „odstartování přátelství“ můžete v hlavě přehrávat mnohem pestřejší zápletky, než doposud.

Je právě na vás, abyste s novými frakcemi navázali kontakt a následně je všechny nasměrovali na správnou stranu odporu vůči emzákům. 

Trojice nových silných nepřátel si pochopitelně vyžádala i nové spojence. War of the Chosen přichází se systémem hned tří nových frakcí, které (minimálně zpočátku) nejsou úplně nakloněné programu XCOM a navíc mezi nimi samotnými nepanuje úplná harmonie. Je právě na vás, abyste s nimi navázali kontakt a následně je všechny nasměrovali na správnou stranu odporu vůči emzákům. S tím se pojí jednak možnost naverbovat vojáky z té či oné frakce do vaší bojové sebranky (pochopitelně i s jejich velmi unikátními vlastnostmi), a také nové mise, které vám mohou díky svým kompletačním bonusům značně ulehčit život. Abyste se ale s jednotlivými frakcemi mohli dorozumívat a bojovat bok po boku, tak je třeba využít další novinky, kterou je informační síť tajných agentů. Ti jsou zastoupeni přímo vašimi vojáky, tudíž v základu je možné brát tyto vedlejší (a nehratelné) mise jen jako přilepšení ke zkušenostem každého z nich. Postupně si však budete odkrývat nejen takové mise, které de facto neutralizují některé aspekty mimozemské hrozby, čímž může rapidně spadnout obtížnost určitých fází hry. Pokud navíc zesílíte vztahy s neutrálními frakcemi na určitou hodnotu, aktivují se možnosti pasivních bonusů, které budete potřebovat jako sůl.

PLÁN 9 Z VESMÍRU

Vesmírní vetřelci totiž od posledně značně posílili, tudíž pokud se vám zdálo, že veškeré doposud vyjmenované novinky spíše převažují misky vah na vaší stranu, samotná hra vás prakticky okamžitě srazí zpět na zem. Kromě toho, že přibyly nové nepřátelské jednotky – za všechny jmenuje například ADVENT Priesta, který je takovou odlehčenou verzí Codexu z původní hry – tak vzrostla i jejich inteligence a v mnoha misích i počet. Operace s dvaceti a více zabitými nepřáteli, které se dříve objevovaly těsně před koncem hry, jsou zde realitou od zhruba třetiny kampaně a díky zcela novému typu nepřátel jdou počty jejich mrtvol často i přes čtyřicet či padesát kousků. Onou novinkou jsou The Lost, v podstatě zombies, které se vyskytují v obřích hejnech. Navíc – čím déle se budete v „jejich“ úrovni zdržovat a dělat rámus, tím více jich přilákáte z oblastí mimo mapu. Už z jejich podstaty je možné se s nimi vypořádat na jednu ránu, přičemž po každém zabití získáte pro daného vojáka akci navíc. Vaše zásobníky však nejsou nekonečné a často se vám bude stávat, že i při vystřílení všech nábojů všech členů vašeho týmu zbydou na hrací ploše dva-tři Ztracení. Pozitivní je, že nejde o striktně „proti vám“ postaveného nepřítele. Pokud se do jejich hejna připletou standardní mimozemšťané, Ztracení si je podají také a šmejd z kosmíru bude chvíli nucen střílet na ně, nikoliv na vaše vojáky.

Se všemi výše zmíněnými novinkami se pojí i standardní přídavky typu nové technologie k vyzkoumání, nové místnosti pro váš Avenger, nové typy misí a s tím související nové taktiky, které můžete využívat zejména díky novým druhům přátelských vojáků. A i když všechny tyhle srandy ustojíte a nakonec zvítězíte nad veškerou nepřátelskou havětí, nemusíte XCOM 2 mazat ze svého disku. Kromě možnosti navolit si dodatečné „nice-to-have“ možnosti pro svou kampaň (ve stylu dvojnásobné AVATAR linky) je zde ještě Challenge Mode, u kterého se autoři zjevně inspirovali loňským Hitmanem. Ve zkratce se jedná o systém unikátních misí, které každý hráč může dokončit pouze jednou. Vaším cílem je pochopitelně s danými prostředky dosáhnout co nejlepšího výsledku, přičemž soupeříte nejen s ufouny, ale i s ostatními hráči z celého světa formou zápisu do tabulky. Výzvy jsou v aktuálním formátu denní a střídají se každých 24 hodin. Ano, není to zcela nezbytná součást tohoto přídavku, bez kterého byste si ho neuměli představit. Ale jako tréninkový režim na mnoho ožehavých situací, které se vám přímo ve hře mohou přihodit? Proč ne...

 NENÍ NAD ČÍM VÁHAT

War of the Chosen je výtečnou expanzí rok a půl staré hry, která svými možnostmi poskočila z kategorie „jo, je fajn to mít“ do mnohem cennější „bez ní si to neumím představit.“ Změny jsou v mnohých případech kosmetické, leckdy ani nepostřehnete, že zrovna tuto část (například novou mapu pro operace) bylo nutné přidat prostřednictvím expanze. Ale to je to nejlepší doporučení, které jí lze dát. A pokud jste čirou náhodou nikdy XCOM 2 nehráli a přemýšlíte...však vy víte nad čím...tak nepřemýšlejte – vyplatí se hrát rovnou tuhle verzi.

XCOM 2: War of the Chosen
Xbox Xbox One

Verdikt

Nutnost pro každého majitele XCOM 2, povinnost pro všechny nováčky, kteří koketují s jejím hraním a nezbytnost pro každého, kdo to myslí s tahovými strategiemi vážně.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama