Warhammer: Mark of Chaos Recenze Warhammer: Mark of Chaos

Warhammer: Mark of Chaos

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

26. 11. 2006 23:50 4
Reklama

Možná už jsem naplno přestal věřit tomu, že jednou válka elfů se skřety dojde svého konce. Za posledních pět let použilo tuto tématiku tolik her různých žánrů, že je až neuvěřitelné, jak to může pořád někoho bavit. Jenže realita je zkrátka taková a co víc, početná masa fanoušků stále víc bobtná. Warhammer: Mark of Chaos je hrou, která vám už od začátku neslibuje nic menšího, než do detailu zpracované rubání nepřátel, jak jinak, než v hojném počtu a na co největším bojišti. Právě tohle za své peníze od tvůrců z týmu Black Hole Games dostanete. Otázka zní, zda-li je hra natolik zajímavá, aby byl tento obchod výhodný pro obě strany?

Tak tohle už jsem někde viděl…

Zpracování nového Warhammeru doslova nutí ke srovnání s hrami v sérii Total War (poslední díl se vyvedl náramně dobře). Pokud tuhle rozkoš hře poskytneme, tak vyjma odlišných jednotek a prostředí musíme potvrdit, že si je s TW skutečně velmi podobná. Nabízí do detailu propracované epické bitvy za přítomnosti strategické i válečné mapy, nezaměřuje se na budování základny a každý pěšák tu má cenu minimálně deseti krav (a to je sakra hodně). Trochu v rozkolu jsou obě hry na poli zpracování a kvality kampaní. Celkově vzato, ačkoli se od Warhammeru očekává především boj, ocenil bych větší volnost ve vašem konání mimo samotné bitvy.

Abych byl konkrétní, kampaně jsou k dispozici hned dvě. V první z nich převezmete velení nad válečníky lidského Impéria a jejich spojenců v podobě šikmouchých elfů. Naopak ve druhé povedete armády Chaosu spolu s páchnoucími Skaveny. Jak jsem již naznačil, všechen postup ve hře probíhá dle předem naskriptovaného scénáře a veškerá volnost pohybu po strategické mapě se omezuje jen na několik málo rozcestí. Jednotlivé úkoly, ač na první pohled zajímavé a různorodé, však spočívají jen v co nejefektivnějším rozprášení nepřátel a i když jsou bitvy zpracovány skutečně pompézně, časem vás možná začne hlodat svědomí, že se všechno trochu nenápadně stále dokola opakuje.

Každá mince má dvě strany

Nu, odbyli jsme si nepříjemnou povinnost v podobě negativní kritiky a teď už hurá na to lepší, co Mark of Chaos nabízí. Pochopitelně je řeč o práci s vojenskými jednotkami a strategických možnostech. Než však vyrazíte do bitvy, je nutné navštívit právě osvobozené/dobyté město a provést patřičný upgrade armády. Kromě samozřejmého nákupu čerstvých jednotek můžete vaše vojáky vybavit lepšími zbraněmi, štíty, pro posílení sebedůvěry jim vtisknout nějaký ten prapor, nebo s nimi zajít do svatyně a pomodlit se k velkému Sigmarovi. Pokud jste před osmi lety narazili na zatím poslední přírůstek do odnože „klasického“ (tedy ne 40k) Warhammeru, tedy Dark Omen, určitě víte, co je to za pohromu, když vaše jednotka v boji zemře. Nahradit ostřílené válečníky vyjukanými zelenáči je obtížné, ale i to se dá, ovšem jen částečně, vykompenzovat skutečně silným hrdinou.

Právě hrdinové hrají ve světě Warhammeru prim a bez nějakého toho svalovce se žádná armáda neobejde. Ať už jde o nadlidského válečníka, nebo fanatického mága, stále jsou tou největší podporou armády a vývojáři jim dali obstojný prostor pro seberealizaci. S nárůstem zkušeností a úrovní vám přibývají také zkušenostní body, které můžete proměnit za lepší schopnosti hned ve třech částech vývojového stromu. Kromě obrany a útoku během bitvy můžete vylepšovat schopnosti i pro zajímavý duel s nepřátelským hrdinou. Během boje se kolem dvou rubajících se velitelů utvoří plamenný kruh a vy se jen snažíte vhodnou kombinací speciálních schopností srazit soupeře na kolena. Hrdinové mohou zároveň používat i věci ze svého inventáře a podobně jako například ve hrách HoMaM je můžete ověnčit nějakým vymazleným magickým brněním, nebo schopnosti zvyšujícím prstenem.

Kvalitní taktika, základ úspěchu!

Doménou snad všech Warhammer her je bezpochyby taktický charakter boje a v Mark of Chaos tomu není jinak. Počítat musíte skutečně se vším a taktické uvažování i jednání se bere jako samozřejmost. Je tedy nutné vybírat k boji jednotky podle složení nepřátelské armády, střelecké jednotky je třeba umisťovat tak, aby byly chráněny a zároveň mohly střílet co nejdál, nezbytně nutné je i správně načasované použití ničivých kouzel a tak dále. Vyjmenovat všechny taktické možnosti skutečně nelze a každý z vás si určitě zvolí zcela jiný způsob boje. Někdy není od věci posbírat hordy vojáků a zaútočit bez ohledu na ztráty ve stylu nás mnógo, zkrátka manévrovat minimálně a přebít protivníka silou. Je to sice hrubě neefektivní, ale skutečně skvěle se na to dívá.

S bojem je navíc funkčně spojena i morálka vojska a při ztrátě jednoho z hrdinů můžete s hrůzou v očích očekávat brzký, doopravdy nekontrolovatelný, úprk dalších bojovníků z bojiště. Existují však i kouzla zbavující armádu neklidu. Díky nim můžete za kopcem, stranou od bitevního pole, jednotky v klidu sjednotit a s válečným rykem vpadnout nepříteli do zad. Pokud je nepřítel rychlejší a povede se mu zalézt do nějaké té pevnosti, tak přichází na řadu beranidla, obléhací věže a děla, která svoji funkcí plní dokonale. Jak říkám, možností jak vyhrát bitvu je skutečně mnoho a všichni strategičtí fanatici budou doslova chrochtat blahem. Velký podíl na tom má i intuitivní ovládání a špičková kamera.

Namaluj si sám

Až dohrajete kampaň, můžete zkusit i další herní módy, mezi nimiž jasně dominuje multiplayer. Okleští hru o svazující kampaň a nechá pouze bitvy. Hra proti živému protihráči pochopitelně nabízí mnohem větší možnosti a přestože je AI docela slušná, tak člověk je prostě člověk. Navíc, abyste si vaše jednotky v bitevním mumraji pěkně poznali, přicházejí vývojáři s možností nabarvit si svoji armádu podobně jako to už dlouhá léta dělají sběratelé původních plastových figurek. Nejde sice o komplexní nátěr, ale i dílčí zkrášlování má něco do sebe. Vidět pak vaše dílo v detailní grafice, kterou Mark of Chaos disponuje, je skutečně radost. Pěkná grafika a svižnost však přímo závisí na hardwarové konfiguraci vašeho počítač, zvlášť na procesoru - viz hardware požadavky v začátku článku.

Warhammer: Mark of Chaos je hodně povedeným nástupcem osm let starého předchůdce (Dark Omen) a nebýt linearity hlavní kampaně a trochu vyšších HW nároků, tak by se dalo klidně přemýšlet i o jednobodovém navýšení výsledného hodnocení. Příslibem do budoucna budiž plánovaný datadisk, který by měl přinést nové hratelné rasy a snad i úpravy týkající se nebojových částí hry.

P.S.: Nenechte si ujít intro a pokud dáte na moje rady, tak se raději přidržte stolu…

Warhammer: Mark of Chaos
Windows PC

Verdikt

Řemeslně skvěle odvedená práce, obrovské taktické možnosti a skvělá grafika, to všechno dělá z Warhammer: Mark of Chaos strategii vyšší střední třídy. Nebýt linearity hlavní kampaně a vysokých HW nároků, tak mohlo být hodnocení ještě o fous vyšší.

Co se nám líbí a nelíbí?

BITVY (!), taktické možnosti, skvělá grafika, kamera, vojenské postupy, možnost přebarvit svoji armádu, multiplayer.
Příliš lineární kampaň, vyšší HW nároky, obtížnost.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama