Warhammer 40,000: Squad Command Recenze Warhammer 40,000: Squad Command

Warhammer 40,000: Squad Command

Ulrik_

Ulrik_

6. 12. 2007 23:00 4
Reklama
Reklama

Svět Warhammeru je atraktivní, rozsáhlý a nabízí mnoho a mnoho prostoru pro páchání herních nepravostí. Stejně tak svět Warhammeru 40,000, který je futuristickou projekcí věčného střetu Řádu a Chaosu (a orků, ti zelení zmetci jsou prostě věční, WAAAGH!). Nyní se konečně tenhle atraktivní, krajně militantní svět dostává i na PSP tahovou taktickou 3D strategií Warhammer 40,000: Squad Command (trocha inovace v rámci názvů by neškodila). Tato informace je potěšující nejen proto, že se na vaše displaye dostanou ti nejlepší válečníci Říše, ale i proto, že tahových strategií je na PSP jako šafránu.

Jak rád bych nyní začal básnit o dokonalosti WH40K:SC, leč nemohu. Svůj hymnický hold naleštěné poctě císařských jednotek bych totiž musel prostřídávat chropotným jekotem Khornových obětí, sténajících ve věčných mukách. Jinými slovy, Squad Command je hra plná protikladů a nenaplněného potenciálu. Jak bývá v poslední době dobrým zvykem u her z tohoto světa, intro je krásné, rozmáchlé, bombastické a adrenalin do žil vhánějící. Bohužel později zjistíte, že je víceméně poskládáno z cut scén mezi jednotlivými misemi, které nejsou nejdelší, a tak jste si vlastně všechnu animovanou nádheru užili hned na začátku. Druhou věcí je příběh, který zde jaksi absentuje. Což o to, ne že by byly ony warhammerovské silácké heroické eposy a proklamace něčím extrémně originálním (napadá mne, že ve světě Warhammeru jde paradoxně vývoj postojů hrdinů od „středověkého“ racionálního cynismu až k pompézní nabubřelosti „budoucnosti“), ale aby zde nebyl příběh opravdu žádný, to jsme si snad nezasloužili. Sice občas uslyšíte hlas říkající moudra o tom, že „síly Chaosu útočí, je třeba je zastavit“/ „je čas zničit síly Chaosu, nesmí nás zastavit“, ale z anonymity to vás ani vaše svěřence nevyvede. Nemusím asi podotýkat, že ti, kdo nemají o světě Warhammeru 40,000 ani ponětí, nebudou tušit která bije.

Číslo 5 už nežije. A nikomu to nevadí.

Warhammer 40,000: Squad Command
Horší je, že anonymita postihla i vaše bojovníky. Do každé mise dostanete předem určený počet bezejmenných válečníků, na jejichž životě nezáleží. Mise je neúspěšná pouze, když padnou všichni císařovi (vaši) vojáci, jiné ztráty nikoho nezajímají, protože do další mise jich dostanete zase plný počet. O kolik víc náboje by hra získala, kdybyste si mohli svoje vojáky alespoň pojmenovat! Z bezejmenných tváří, v mysli označovaných maximálně jako „ultramariňák s plasmou...ultramariňák s lasergunem“ by se stali „skuteční“ lidé a všichni známe ten efekt „tak to ne, Ivana zemřít nenechám, load!“. Pravdou je, že by toto trochu znevýhodňoval další nepříliš povedený krok: takřka nulová šance ovlivňovat složení jednotky, s níž do mise nastoupíte. Člověk by nemusel vjet na bojiště se čtyřmi tanky, ale možnost použít „zastaralejší“ jednotky by potěšila. Proč musím nastupovat s pěti ultramariňáky, když bych mohl nasadit jen tři a pak dva scouty s odstřelovačkami, kteří jsou sice (ne)obrnění tak, že je odfoukne i slabší větřík, ale byla by to větší zábava. Takto můžete pouze volit sekundární zbraně pro vybrané vojáky a počet munice, který se projeví na počtu akčních bodů.

Tak, teď buď popoběhnu o tři kroky, skrčím se, vystřelím skrz okno a mám slušnou šanci, že ho trefím. Nebo tam prostě vystřelí tank a srovná ten barák se zemí.

Akčními body se dostáváme k sympatičtějším vlastnostem WH40K:SC, mezi něž patří samotná taktická stránka. Boj probíhá na tahy ve stylu „nejdřív odtahám se všemi já a pak zase ty“. Vojáci jsou omezeni svými akčními body, které můžete spotřebovat na chůzi a střelbu. Každá zbraň má minimální počet bodů, za který lze vystřelit. Ovšem za cenu dalších bodů můžete déle mířit a mít tak své projektily přesnější. Tady už se dostává ke slovu víc oné taktiky. Vsadím na přesnou ránu, po níž ale nic nestihnu, a nebo se budu modlit a zkusím vše vyřídit kropením od boku? Dalším sympatickým prvkem je, že mezi vojáky jde přepínat i během jejich akčnění, a tak není problém popojít Číslem 1, odpálit raketu na stěnu domu, přiběhnout druhým, který už může ostřelovat obnaženého protivníka, a podle výsledku pak s oběma buď postupovat dál, nebo se stáhnout. Ano, zdi jdou ostřelovat a nejen zdi. Zničitelnost prostředí je takřka stoprocentní a opět rozšiřuje taktické možnosti. Domnívá-li se zplozenec Chaosu, že se za pěti domy schová, mýlí se. Soustředěnou palbou těžkých zbraní v jednom kole můžete vystřílet půl již tak rozbombardovaného města a do náhle volného výhledu na padoucha mohou vaši snipeři začít umisťovat své pozdravy. Přidejte k tomu fakt, že pokud si nějaké akční body schováte do zásoby, vaši svěřenci v úhlu kam vidí automaticky při spatření protivníka, který jim vběhne do rány střílí a další významný taktický prvek je na světě.

Warhammer 40,000: Squad Command

Chá, chá, nevidíš mě, nevidíš! Tzeentch buď pochválen!

Hodně jsem chválil, přišel čas na malou negativní protiofenzivu. Vojáci Chaosu jsou jediní z Warhammerovského universa, s nimiž se utkáte, a hlavně, zřejmě mají někde schovány ultrasilné radary. Jakmile se totiž přiblížíte do jejich oblasti aktivity, začnou se stahovat vaším směrem, a to poměrně chytře a přesně dle vašich pozic, které ale nemají reálně šanci takto detailně znát. Navíc jim napomáhá dvojí zmatení a Chaosem posedlá kamera. Při jejich akcích se kamera nelockuje na akčního vojáčka a pokud si chcete udržet přehled o dění na bojišti, minimapa je váš kamarád, přítel a skoro i milenec. Kamera navíc kašle na vaše snahy jakkoliv ji natočit. Pokud se někde skrývá padouch za zdí, opět musíte použít minimapu a pak jej zoufale hledat kurzorem. Proč nejde zarotovat kolem bojiště mi není jasné a přináší to hře mnoho mínusových bodů. Pár jich nabere i délka hry (15 misí je zatraceně málo), která je navíc kombinována s relativní snadností – jen výjimečně musíte sáhnout po loadování. Jelikož ale císařovi mariňáci vítězí, závěrečná ofenziva bude kladná.

Co musím pochválit, je grafika. Nad troskami zdevastovaných měst se vznášejí oblaka prachu a dýmu, která vám občas zakryjí kurzor a vteřinku či dvě musíte počkat, než je vichr odežene dál. Graficky krásné jsou i exploze, jichž je ve hře nepočítaně a když jsem poprvé spatřil cestu lemovanou těly mariňáků nabodaných na kůly, dýchla na mne skutečná atmosféra tohoto světa. A hlavně: je to sice krátké, má to mnoho nedostatků, ale přes to všechno je to návyková a zábavná hra.

Warhammer 40,000: Squad Command
PlayStation icon PSP

Verdikt

Taktická strategie, která na nějakou dobu určitě zabaví, ale měla rozhodně na víc. I tak ale pozitiva převažují nad negativy.

Co se nám líbí a nelíbí?

Zábavné, graficky působivé, je to Warhammer, občas vás hra skutečně nutí plánovat každý krůček.
Kamera na vás zvysoka kašle, příliš krátké, neexistence příběhu, chybí vazba s vojáky.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz