Universe at War: Earth Assault Recenze Universe at War: Earth Assault

Universe at War: Earth Assault

Ondřej Novotný

Ondřej Novotný

17. 12. 2007 23:00
Reklama

Přiznejme si, že o strategii Universe at War by herní veřejnost zdaleka nejevila takový zájem, nebýt jednoho prostého faktu: jde o počin studia Petroglyph Games, tvořeného lidmi ze zaniklého Westwoodu. Pěkně vypadajících RTS z budoucnosti jsme tu už přeci jen měli vícero, ale pouze UaW mají na svědomí lidé, kteří stáli za počátky série Command and Conquer. A že tihle pánové ze svého talentu nic neztratili, o tom jsme se přesvědčili už u Empire at War a speciálně u jejího datadisku Forces of Corruption, z něhož byla atmosféra starších C&C cítit nejvíce. Celý herní svět proto napjatě čekal, jak se Petroglyph popasuje se svoji novou značkou, když mu nebude svazovat ruce licencovaný svět Hvězdných válek. A ostřílení RTS rutinéři se znovu činili...

Přestože se v názvu titulu nachází slovíčko Earth, tak tahle hra není o lidech. Je o konfliktu, který zuří na Zemi, ale samotní lidé mu spíše přihlížejí. Na naší domovské planetě se totiž rozhodly změřit síly dva mimozemské národy, které se o náš druh v lepším případě nezajímají, v horším ho chtějí úplně vyhladit. Bohužel pro nás proti tomu nemůžeme udělat ani ťuk – jejich technologie je totiž úplně jinde než ta lidská. A aby toho nebylo málo, tak nakonec se mezi ně ještě vmísí rasa třetí, která má na Zemi rovněž své vlastní zájmy. Novus, Hierarchie a Masari se tak utkají o nadvládu nad planetou, kde se lidé tisíce let považovali za absolutní vládce.

Všechny důležité momenty konfliktu si projdete ve třech poměrně krátkých kampaních, které vždy nabídnou poněkud odlišný pohled na probíhající válku. Příběh, vyprávěný prostřednictvím renderovaných animací a brífinků nad globální mapou, sice nedosahuje nikterak oslnivé kvality, ale jako doprovod někdy až příliš stereotypních misí slouží vcelku dobře. Autorům lze navíc přičíst k dobru odlehčený styl dialogů a několik dějových zvratů, ačkoliv ne o všech se dá říct, že by nás tak moc překvapily. Kampaně však mají jednu velkou nevýhodu, a to je vypuštění vývojových stromů. V nich přitom tkví jedno z největších kouzel UaW – zkoumáním určitých druhů technologií si totiž můžete přizpůsobit armádu vlastnímu stylu hraní, čímž se celkový požitek ještě o něco umocní.

Vývojových stromů si však užijete dosyta v dalších dvou herních režimech: scénářích a skirmishi. Zejména prvně jmenovaný mód stojí za zmínku, jelikož prodlužuje herní dobu o další desítky hodin. V zásadě se jedná o dynamickou kampaň podobnou té z Empire Earth III, kde je Země rozdělena na mnoho malých provincií, které musíte postupně dobývat. Stejně jako v případě EE3 jde sice někdy o dost zdlouhavou a repetitivní záležitost, avšak zde její přítomnost kritizovat nebudu. Na rozdíl od svého konkurenta totiž UaW nabízí možnost volby, tudíž pokud někomu dynamická kampaň nesedne, může ji nechat plavat a věnovat se raději té příběhové, jež nabízí lineárnější a ucelenější zážitek. A kdyby ani to nestačilo, tak tu stále máme onen zmiňovaný skirmish a multiplayer, který díky dobrému vybalancování všech tří ras nabízí rovněž velice dobrou zábavu.

Robotičtí Novus budou běžnému hráči asi stylem nejbližší – nabízí klasický způsob těžby i stavby základny, přesto jsou v jednom ohledu oproti ostatním výjimeční. Jejich jednotky se totiž mohou bleskurychle přemisťovat z jednoho místa na druhé pomocí vodičů toku, jež jsou navíc pro nepřátele neviditelné. Jenom je třeba síť těchto panelů nejprve postavit... Další rasa, Hierarchie, zase spoléhá nejvíce na hrubou sílu a obrovské walkery, které představují účinný bojový prostředek, ale i produkční centrum většiny jednotek. No a Masari pro změnu nabízejí dva bojové režimy, světlý a temný, mezi kterými mohou všechny jejich jednotky najednou přepnout a výrazně tak změnit svoje schopnosti. Jejich dělníci navíc mohou napojením na určitou budovu posílit její činnost, což z nich dělá velmi důležitou jednotku i po vybudování celé základny. Všechny tři strany jsou zkrátka velice rozdílné, ovšem nedá se říct, že by některá byla slabší a jiná silnější. Právě tato skutečnost je asi největší předností Universe at War a dává hře slibné naděje i v těžkém boji proti zavedeným strategiím na poli multiplayeru.

Další silnou stránku UaW představuje jednoznačně grafické zpracování. Na hru je jednoduše radost pohledět, ať už mluvíme o hezky zpracovaných jednotkách, detailních prostředích nebo efektech výbuchů. To vše navíc nevyžaduje nijak nadupaný hardware, za což lze opět Petroglyph pochválit. Pozadu nezůstává ani hudební doprovod, který má na svědomí Frank Klepacki, mimo jiné také autor soundtracku k většině her z C&C série. Nyní si tedy spolupráci se starými známými zopakoval a opět odvedl kvalitní práci, když každou rasu doprovodil unikátním stylem hudby.

Přesto hru nelze ve všech ohledech jenom chválit. Nejslabší článek představuje asi umělá inteligence, jež se někdy dopouští velmi nepříjemných kiksů. Zejména je to patrné u hrdinů, kteří nesmějí během kampaně umřít, přesto se rádi pouštějí s minimem zdraví do útoku na skupinu nepřátel stojící opodál. Až tragikomicky pak působila situace v jedné z posledních misí za Hierarchii, kde bylo v zadání úkolu udržet hrdinu poblíž důležité stavby. Originální význam zřejmě spočíval v udržení hrdiny naživu, jenže mnohem větší problém představovalo donucení našeho reka ke stání ve vymezené oblasti, z níž neustále utíkal do všech možných směrů. A ještě jedna menší výtka: bohužel nejde ve hře odzoomovat s kamerou dále od hrací plochy, což vytváří při přítomnosti větších jednotek na obrazovce vcelku nepřehledné situace. Snad se to někdy v budoucnu spraví alespoň patchem.

Universe at War není rozhodně přelomový počin, dokonce ani nepřináší mnoho originálních prvků. Ale i tak dokáže velice dobře pobavit, zejména díky variabilitě tří přítomných stran a bohatým možnostem v singlu i multiplayeru. U nás se navíc na pulty obchodů dostane v lokalizované verzi, kterou jsme měli možnost otestovat a můžeme spokojeně konstatovat, že se povedla bez jakýchkoliv významnějších chyb. Nezbývá tedy než doporučit i vám, abyste rozbili prasátko a vydali se svést nelítostnou bitvu o planetu Zemi...

Universe at War: Earth Assault
Windows PC
Xbox Xbox 360

Verdikt

Řemeslně velice poctivá RTS, která nabízí boj tří neokoukaných ras v důvěrně známém prostředí Země. Není úplně bez chyb, není po čertech originální, ale přesto se hraje nadmíru dobře.

Co se nám líbí a nelíbí?

Tři rozdílné frakce, příběhová kampaň, dlouhá trvanlivost, výborné audiovizuální zpracování.
Nedostatky v oblasti umělé inteligence, nemožnost odzoomovat více od hrací plochy.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama