Uncharted: Drake's Fortune Recenze Uncharted: Drake's Fortune

Uncharted: Drake's Fortune

Jiří Pavlovský

Jiří Pavlovský

17. 11. 2007 23:53 18
Reklama

A zábavné to je – a to pořádně. Taky na hře dělala firma Naughty Dog, která má víc zkušeností než sedmdesátiletá prostitutka. Díky ní je tahle hra mnohem zábavnější než většina příběhů slečny Croftové. A to i přesto, že se hlavní postavě nemůžete koukat na prsa. Je jí totiž tentokrát chlap, profesionální dobrodruh Nathan Drake, který hned na začátku vyloví z moře rakev svého slavného předchůdce, mořeplavce a piráta Francise Drakea. Ukáže se, že je tak prázdná, jak bývá prázdná náruč v sladkobolných písních. Přesto něco uvnitř zůstalo. Mapka k bájnému El Doradu.

Jasně, dokážeme si představit vaše kyselé obličeje. El Dorado je tak provařené a vyčichlé téma, že ho člověk jen těžko může brát vážně. Vždyť bylo dokonce i v animované filmu pro děti! Ale kupodivu u hry Uncharted to vůbec nevadí. Od začátku se totiž snaží evokovat atmosféru starých dobrodružných (a trochu béčkových) filmů. Nathan Drake je trochu hrdina a trochu podvodník a šmelinář, takový Indiana Jones křížený s Han Solem – a po boku mu stojí krásná, odvážná a naprosto vlezlá a neodbytná reportérka Elen. A spolu i každý zvlášť procházejí tajnými kobkami, zapomenutými německými ponorkami, sídly narkobaronů, zatopenými městy a dalšími cizokrajnými místy, kam vás žádná cestovka nevezme.

Prince of Drake

Přejděme k tomu zásadnímu - k tomu, co budete ve hře dělat. Je to celkem snadné. Uncharted se rovným dílem dělí na části hopsací a na části střílecí. Skákací část tak děsně připomíná Prince of Persia, že jsme při každém pádu po propasti automaticky mačkali tlačítko pro vracení času... a kupodivu zbytečně. Rozhodně se Princovi podobá v lehkosti, s jakou se pohybujete. Na rozdíl od Lary, kdy se musel každý skok vyvažovat s chirurgickou přesností, tady skáčete jako nadopovaný kamzík, hopsáte z římsy na římsu, houpáte se po liánách a všechno působí snadněji, než zapnutí kalhot na zip. Jasně, někdy budete muset chvíli přemýšlet, kam skočit, ale to vám většinou zase tolik času nezabere. Navíc jsou checkpointy roztroušené doslova po metrech, takže i když provedete bungee-jumping bez lana, tak se nikdy moc daleko vracet nebudete.

Podobnou lehkostí se vyznačují i přestřelky. Zapomeňte ale na volné pobíhání. I když můžete protivníky umlátit i holou pěstí, případně jim ze zálohy zlomit vaz, tak většinu času budete střílet a využívat krytí. Pokud byste to chtěli dělat klasickým způsobem - čili klusat s hlasitým řevem „urááááá!“ vpřed a kosit všechny, co vykouknou ven, odeberete se na věčnost někdy u druhého „á“. Nepřátelé nejsou žádní pitomci, umí mířit a umí se schovávat. Takže se řiďte jejich příkladem, pomocí tlačítka se přitiskněte ke zdi, zapadněte za zídku či se přikrčte za šutrák, a odtamtud jen občas vystrčte hlavu a palte. A pak se můžete – opět stisknutím stejného tlačítka – překulit do dalšího krytu. Což bude nutné, protože nepřátelé nejsou žádná dřeva a nestojí na místě. Budou se přesunovat a snažit se vám vpadnout do zad. Takže se koukejte otáčet.

Abyste to při těch jatkách měli jednodušší, tak nemáte žádné životy. Jak jste na tom, poznáte podle barevnosti obrazovky. S každým zásahem totiž šedne a šedne... a až bude skoro černobílá, tak nezačněte štelovat barvy na televizi, ale zapadněte někam do krytu a tam chvíli počkejte. Stačí moment a váš život znova nabere barvu a můžete se opět vrhnout do víru kulek.

Krásy tropů

Prostředí je nádherné. Tak na vás dýchne tropickou atmosférou, že začnete v šuplíku hledat opalovací krém. Jasná zeleň a sluneční paprsky prosvítající mezi listy, kamenné ruiny, modře se lesknoucí vodní hladina... Atmosféru dokreslují i takové detaily, že když vyjdete z jeskyní do slunce, chvíli skoro nevidíte - a když se rychle otočíte, tak se obraz na chvíli rozostří. Jednotlivé lokace jsou příjemně propracované a „prolejzačky“ dobře vystavěné. I když v tomhle ohledu hra nenabízí nic převratně nového, tak staré dobré prostředí servíruje skvěle a s luxusní oblohou.

Tomu pomáhá i tempo a filmovost. Od začátku je jasně dané, že hra nechce být jen hopsačko/střílečkou, ale že se chce co nejvíce přiblížit dobrodružným filmům. Precizní animace a dialogy, chemie mezi postavami, mise oživované ustavičným posouváním děje a zvraty. Kupříkladu, když prcháte s Elenou autem (ona řídí, vy – jak bývá zvykem – střílíte po těch, co jedou za vámi), najednou zjistí, že jela špatně a zajela do slepé uličky. Takže musí zacouvat a vrátit se... což v obklíčení protivníky není zrovna nejsnadnější. Je to maličkost... ale právě díky takovým maličkostem je hra tak pestrá. Navíc jsou příjemné i rozpravy mezi hrdiny občasné fórky (v rámci žánru), takže se nebudete ani chvíli nudit.

Aby byli ale spokojení i hráči, kteří nechtějí jen svištět za dějem, tak je tu možnost získávat medaile. Ty se dostávají jak za nacházení skrytých pokladů (tedy... skrytých... většinou se válejí někde na zemi), nebo za určitý počet střel do hlavy, zabití z jedné pistole či odkráglování protivníka, zatímco visíte za jednu ruku na římse sto metrů nad zemí. Za tyhle medaile se vám pak otvírají bonusové možnosti, kupříkladu za ně získáte nové kostýmy.

Uncharted: Drake´s Fortune má všechno, co má hra mít. Nádhernou gafiku, dokonalou animaci postav, zábavný příběh, strhující tempo, inteligentní protivníky, charismatické hrdiny, skoky, střelbu i souboje na pěsti – a především úžasnou hratelnost.

Uncharted: Drake's Fortune
PlayStation PlayStation 3

Verdikt

Hra, kterou si nejde neužívat. Jeden velký akční tobogán, ve kterém jdete z dobrodružství do dobrodružství – to všechno v překrásném prostředí. Nedivil bych se, kdyby tohle nebylo poslední dobrodružství Nathana Drakea a brzo se objevil další Uncharted.

Co se nám líbí a nelíbí?

Čím začít? Skvělou grafikou? Hrou se světlem? Chytlavými přestřelkami? Elegantním skákáním a šplháním po budovách? Příběhem evokujícím staré dobrodružné filmy? Animací postav při všem, co provádí? Akční jízdou, která se stále proměňuje a přelévá? Je toho hodně a skoro všechno je přinejmenším fajn.
Hra nemá nic vyloženě vlastního. Kdybychom chtěli být zlí, řekneme, že je to vypucovaný Prince of Persia s bouchačkou. Jo... a pak bychom možná vytkli i ty příhodně připravené výbušné sudy v opuštěných podzemních katakombách.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama