Tourist Trophy Recenze Tourist Trophy

Tourist Trophy

michal.jonas

michal.jonas

27. 7. 2006 22:27 2
Reklama

Poslední díl respektované série Gran Turismo stále patří k tomu nejlepšímu, co se okolo autíček urodilo nejen na strojích ze stáje PlayStation. Nicméně kluci šikovní z japonského studia Polyphony Digital právě na podařeném enginu GT4 v krátkém čase vytvořili další náročný simulátor, jenže tentokráte pouze jednostopých mašin. Tourist Trophy (TT) se motá podobně jako zavedená řada MotoGP okolo všech možných motocyklů, ale trošku jiným způsobem, než většina ostatních her z této branže. TT totiž neobsahuje žádné okruhové supersporty, ani licencovaná jména slavných jezdců. Stejně jako je tomu u „gétéček“, i TT přistupuje k závodění z civilnější stránky, když celý motocyklový park nabízí komerční stroje ze současného i nedávno minulého světového trhu.

Z Pionýra na Yamahu

To se na první pohled oproti konkurenci může zdát docela málo, ovšem věřte, že Tourist Trophy v rukávu schovává mnoho trumfů, i když na obří rozsáhlost a komplexní pojetí Gran Turisma nedosahuje ani jedním prstem. Pro evropské vydání, jenž následovalo japonský launch s velkým zpožděním, pánové z Polyphony Digital upravili a také rozšířili motocyklový park (deset nových strojů navíc od japonské verze), takže si nyní můžete zajezdit s deseti etablovanými značkami: Hondou, Yamahou, Kawasaki, Suzuki, Aprilií, Ducati, MV Agustou, BMW, americkým Buellem a Triumphem v kubaturách od 125 do 1700 ccm, čítající přesně 135 modelů, i když některé modelové řady jsou ve hře obsaženy vícekrát v několika výkonových variantách.

Jako doma

Tourist Trophy kompletně využívá sporadicky upravený engine GT4, jen s výměnou aut za motorky. Styl i obsah nabídek je velmi podobný, ba někdy i zcela totožný (např. nastavení hry). Rozsáhlé možnosti přizpůsobení obrazu, zvuku, ovládání a dalších prvků jsou zcela identické s GT4 a obsažen je i Replay Theater a vynikající fotografický režim podporující USB klíčenky a vybrané tiskárny. Většina tratí také odpovídá svému předobrazu, ovšem u některých okruhů tvůrci mírně upravili šířku vozovky a poloměry zatáček, aby více vyhovovaly motocyklovému provozu. S jedním novým okruhem ve Valencii celkový počet činí 37, ovšem toto číslo v sobě opět skrývá vícero variant jedné trati.

A zase ty licence!

Nabídka herních režimů se od dob GT4 moc nezměnila, tudíž obligátní nabídka obsahuje kromě volného poježdění a rychlého závodu tolik diskutované a masově (ne)oblíbené licence, tentokráte rozdělené do kvarteta výkonostních tříd. Malou novinku alespoň představuje nový režim, který spočívá v plnění zadaných úkolů, většinou spočívajících v jízdě do časového limitu, nebo v udržení vedení v rámci závodu pouze s jedním protivníkem. Jízdní menu navíc nabízí již pouze souboj s časem a splitscreen multiplayer pro dvojici hráčů na jedné televizi. Jakýkoli online režim i zde přirozeně chybí. Daleko trvanlivější karierní mód používá oproti svému předchůdci jednodušší postup s postupným zpřístupňováním dalších motocyklů jako odměn za dobře odjeté podniky, což nahrazuje vydělávání peněz použité u všech dílů řady GT. Mezi jednotlivými závody je k dispozici i příkladný rozsah ladění a nastavení jak stroje, tak kupodivu i jezdce na jeho hřbetě, kde nechybí ani rozsáhlá volba správného posedu (např. úhel sevření loktů, míra přikrčení, či chování jezdce v zatáčkách), nebo obsáhlá nabídka značkových kombinéz, bot, přileb a dalších doplňků. Tyto bonusy se také odemykají za úspěšně splněné závody. Při vlastní jízdě máte na výběr trojici standardních pohledů, kdy kamera zpoza řidítek dovolí vyniknout plně animovaným a funkčním kokpitům vlastních každému stroji. K dobrému musíme TT přičíst i možnost osobního předvolení tlačítek na ovladači a také v rámci náročnějšího stylu řízení i samostatné ovládání brzd.

Dvojí metr

Zpracování všech motocyklů je bez debat naprosto znamenité a detailní, motory mají věrný zvuk a stejně tak zdejší důraz na realismus pohybů jezdců v sedle vám také jistě vyrazí dech. Grafika je zcela shodná s GT4 díky identickému enginu, což značí výborný obrázek a plynulé snímkování, ovšem stejně jako v dřívější NTSC mutaci i ta naše zobrazí jen čtyři jezdce na jedné trati, což je bohužel daň za ED/HDTV podporu implementovanou jen v zámořských verzích (480p, 1080i), která vizuální zážitek posouvá ještě do vyšších sfér. Zajímavé je, že úvodní video je kódováno v Dolby Digital, ovšem všechno ostatní pak v Dolby Pro Logic II.

Postranní kolečka by se hodila

Pády by ale mohly být lépe simulovány, takto jezdec mnohdy dokáže upadnout i ze stojící motorky, přičemž použitý engine nedovoluje žádné kolize a mačkání plechů. Lety a pády jsou zejména při vyjetí z vozovky hodně časté, nicméně se pilot za krátko sám vrátí plně připraven zpět na vozovku, takže časová penalizace zas tak moc nebolí. Příkladné jsou i jízdní vlastnosti motocyklů, ovšem jejich řízení je v porovnání s dvoustopými bratříčky náročnější, protože je nutné při ostřejší jízdě dobře sladit brždění s náklonem motorky a také si dobře osvojit přibržďování jen jedním kolem. Vyšší nedotáčivost daná geometrií přední vidlice se pak musí eliminovat správně zvoleným stylem jízdy, držením řidítek, i způsobem vyklánění v zatáčkách. Co je ale dosti přehnané, je pedantská nestabilita motocyklů při výletech mimo pevnou trať, kdy většina těchto zkratek až moc často končí kotrmelci i v přímém směru a malé rychlosti. Když tedy budete k Tourist Trophy přistupovat jako k ne zcela nové hře (tvůrci ostatně svůj záměr použít engine GT4 kvůli zrychlení vývoje dopředu avízovali), nýbrž k zjednodušené, ale přesto zábavné variantě GT4, jistě budete spokojeni, zvláště pokud je vám bližší důraz na jízdní vlastnosti před skupinovými závody. Ovšem časový bič, kterým tvůrce popohánělo Konami je místy znát opravdu hodně, takže je otázka co v Tourist Trophy hráč protřelý světem posledního Gran Turismo najde nového.

Tourist Trophy
PlayStation PlayStation 2

Verdikt

Ohledně zážitku z jízdy absolutní herní špička, ohledně zážitku ze závodění jen solidní jednostopý simulátor ve výborné grafice.

Co se nám líbí a nelíbí?

Propracované motocykly několika ročníků a kubatur, rozsáhlé možnosti ladění, nastavení a oblékání, opět těžké licence, výborné zvuky motorů, fyzika jízdy a fotografický režim.
Penalizace za vyjetí z trati u některých jízd, podivné pády mimo trať, hodně zjednodušená kariéra, počet jezdců při závodě, kopírování GT4, chybějící podpora HDTV.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama