Tony Hawk‘s Downhill Jam (DS)
Těžko říct, jestli si to skateboardový kápo Tony přál, ale pohledem zpět zjistíme, že herní série pokřtěná jeho jménem se pomalu ale jistě přibližuje počtem dílů nekonečným ságám typu Final Fantasy, Dragon Quest, či Wizardry. Narozdíl třeba od série Wizardry se však Tony Hawk série mění a přizpůsobuje dobovému vkusu, aby nezestárla a nezasmrádla starobynou. V Down Hill Jam, devátém dílu série a druhém pro Nintendo DS, stále zůstává plejáda triků s kolečkovým prkýnkem, stejné ovládací schéma, rozdělení na oblasti, skate shop a tvorba vlastní postavy, ale mnohé dostalo nový impuls. Oblasti se prodloužily, zmizela volnost pohybu, přibyla naopak členitost i spád, nechybí komplexní multiplayer a původní bodová motivace byla narušena rychlostním závoděním a jakýmsi „dějem“, který si z minulého dílu vypůjčil komiksový styl.
… v letadle
Na rozdíl od jednoduchého získávání bodů a plnění úkolů, ať už předepsaných, nebo zadaných postavami, je hráč do hry vpuštěn a dále posouván v rámci komiksově stylizovaného děje. Klasická srážka s Tonym v jednom z amerických velkoměst zde vyústí ve vaše naverbování do jeho závodní party, která se rozhodla zdolat rekordy v jízdě z kopce na různých místech naší planety. První závodní lokací je San Francisco, kde proti vám stojí chudák pamětník Antonio. Jakmile jej pokoříte, tak se přidá k vašemu týmu v závodech v dalších pěti oblastech. Podobný skejťácký kápo na vás čeká na každém místě, kde budete závodit. Docela příjemný je fakt, že vždy po příjezdu do nové závodní lokace dojde k představení jednoho člena týmu, nebo naopak soupeře. Tato představovačka je přitom vždy nadabovaná, což se zas tak často u DS her nevidí.
… na prkně
Vedle udržování co nejvyšší rychlosti a provádění triků je třeba myslet i zadané úkoly, protože hlavně jejich plnění zpřístupňuje další úkoly, závody, ale i lokace. Zadání těchto úkolů se různí od jednoduchého dosažení určitého počtu bodů, přes splňování lhůty vykřiknuté v průběhu jízdy rozhodčím, nebo trefování se do určitého ohodnocení v malé toleranci, až po provádění předem určených triků na vytýčených místech tratě. Co se herních módů týče, tak kromě závodu na čas je k dispozici závod kola, kde se ve finále sčítá celkový čas, sprint na krátkém kousku celé trasy a vyřazovačka, kde při započetí odpočítávání prostě nesmíte být poslední v pořadí, jinak jste vyřazeni.
S barevnou hudbou
Každá z šesti lokací je sice trochu specializována na některý druh triků i skoků (zajezdíte si i na snowboardu a mountain boardu), ale v zásadě platí, že si většinu krkolomných triků užijete v každém z nabízených levelů. Potenciál dvou obrazovek i dotekového ovládání je zde bohužel opět mírně promrhán, když je druhý display využit jenom pro zobrazení mapy. Co však určitě potěší jsou široké možnosti personalizace postaviček na dotekovému displeji. Můžete si nakreslit vlastní obrázek na prkno, triko i kalhoty a vytvořit si svého skejťáka z bezpočtu předpřipravených částí těla (nové se dají stahovat z internetu – můžete posílat vlastní návrhy). Hudební doprovod je na tom, stejně jako zvuky, docela dobře. Komprese sice kvalitu hudební reprodukce trochu snižuje, ale bohatě to vynahrazuje kvalita samotných licencovaných skladeb, které vám po delším hraní vlezou pod kůži, takže si je budete ještě dlouho pamatovat – pobrukovat. Vizuální zpracování hry odpovídá svým cel-shadovaným stylem předchozímu dílu Tony Hawk's American Sk8land a víceméně se mu nedá nic moc (až na pár drobností) zásadního vytknout.
O samotě i hromadně
Vzhůru dolů
Tony Hawk's Downhill Jam je neuvěřitelně chutným předkrmem pro Wii verzi nového, akčnějšího, stylizovanějšího a ve všech směrech progresivního Tonyho Hawka. Jestli v minulých dílech něco chybělo, pak to byl právě onen rychlý spád, který Down Hill Jam nabízí. Kromě několika málo grafických nedostatků a menší trvanlivosti singleplayer části nelze hře nic vytknout. Hra vás velice rychle pohltí a jen tak nepustí.
Verdikt
Nový přírůstek v rámci stagnující série, který ji úspěšně nakopnul novým směrem. Daří se mu to hlavně správným vyvážením klasických a nových prvků, ale i odstupem od chladného vnímání hry přes bodové hodnocení.