tomb-raider-legend
Tomb Raider: Legend Recenze Tomb Raider: Legend

Tomb Raider: Legend

Blixa

Blixa

6. 4. 2006 22:56 1
Reklama
Reklama

Jelikož teprve před několika hodinami jsme na Hrej! publikovali text Michala Jonáše, věnující se PS2 verzi Tomb Raider: Legend, budu mít v následujících odstavcích trochu ulehčenou práci. Předem upozorňuji, že k záležitostem, které jsou pro obě platformy společné, se v této recenzi nebudu vracet, určitě proto věnujte pár minut čtení článku skrytým pod tímto linkem. Možná by se dalo říct, že souhrnná recenze pro všechny platformy by u hry typu Tomb Raider: Legend mohla stačit, nicméně není tomu tak. Přestože hra vychází na PS2 i PC ve stejný den, odlišnosti jsou poměrně velké a přestože se nedotýkají přímo herního obsahu, mají vliv na výsledné hodnocení hry. Ale ještě než začneme, musím vás upozornit ještě na jednu zvláštnost této recenze. Tady je:

Tomb Raider: Legend

Nic? Dobrá... PC verze Tomb Raider: Legend nabízí speciální nastavení pro tzv. next-gen grafiku. Pokud chcete vidět, jak hra po zapnutí této funkce vypadá, stačí přejet kurzorem myši (váš prohlížeč musí podporovat javascript)na obrázek výše a porovnávat s klasickým nastavením, které je zobrazováno primárně, jak ve hře, tak mezi odstavci této recenze. A když už jsme u grafiky, začněme rovnou s ní. Legend je totiž na PC hrou dvou tváří, přičemž ta ošklivější bude zřejmě nastavena většině z nás. Nová Lara je sice na hardware poměrně nenáročná a hýbe se velmi slušně i na hodně starých strojích, jakmile se ovšem odvážíte zapnou next-gen efekty, s největší pravděpodobností spláčete nad výdělkem. I na nejnabušenějším redakčním počítači (CPU 3 GHz, 2 GB RAM, GeForce 7900GTX-256), kde Oblivion běžel jako po másle, se next-gen Lara velmi nepříjemně cuká, což pochopitelně představuje v akčních momentech fatální problém. Zatímco v interiérech bylo ještě možné na uvedené konfiguraci jakž-takž hrát, exteriéry by zřejmě vyžadovaly SLI zapojení dvou grafických karet. Efekty next-gen módu ale vypadají skutečně úžasně a v pohybu bezesporu vyniknou ještě více, než na obrázcích. Nicméně, i tak se nemohu ubránit pocitu, že bez jakékoliv ztráty kvality mohla být hra optimalizována mnohem, mnohem lépe, a že grafiku nové generace si mohlo užít mnohem větší procento hráčů. Takto je třeba se spokojit s tím, že i „this-gen“ grafika vypadá celkem k světu, i když zde je nutno uznat, že oproti Angel of Darkness jsme se příliš výrazného pokroku nedočkali...

Tomb Raider: Legend

Další velký rozdíl mezi PC a PS2 verzí je přirozeně v ovládání. Zde autoři nepřicházejí s ničím revolučním, klávesnice a myš jsou již ostatně dostatečně odzkoušené komponenty. Přestože ale ovládání není tak zpackané jako u neblaze proslulého Angel of Darkness, lze k němu vznést spoustu výhrad. V prvé řadě jde o počet kláves, který je na v podstatě obyčejnou akční adventuru až neúměrně vysoký a defaultní nastavení je navíc totálně nepoužitelné. Klasickou bolestí všech tombraiderovek je pak kamera. V Legend nastanou potíže zejména při přeskakování z plošiny na plošinu v nepřehledných lokacích a především při plavání. Ve vodě si zažijete skutečné martýrium a podplavat z jednoho místa na druhé, chce opravdu slušnou dávku nervů a hodně cviku. A konečně, nelze se nepozastavit nad zaměřováním nepřátel při střelbě. To je vyřešeno podobně jako třeba nedávno u Godfathera, nicméně i spoustou hráčů kritizovaný styl herního Kmotra, mě osobně vyhovoval mnohem více, než střelba v Tomb Raiderovi. Přepínání cílů je poměrně neintuitivní a ve chvíli, kdy už konečně dosáhnete svého, stačí jen držet tlačítko pro střelbu – žádné další míření a podobně. I díky tomu se poté z přestřelek stává to, čím byly v podstatě v celé Lařině sérii – nutným zlem. Frustraci pak ještě umocní styl házení granátů, i něhož zaměřování z pochopitelných důvodů nefunguje a Lara má velké problémy přehodit granát přes jakoukoliv vyšší překážku. Co tento fakt v praxi znamená, snad ani nemusím zdůrazňovat....

Tomb Raider: Legend

I přes nedostatky v ovládání ale dokáže být Tomb Raider: Legend velmi zábavnou hrou, kterou si užije každý milovník odpočinkového a rychlého hraní. Hardcore hráče pak zřejmě zarazí obtížnost a délka hry. Zatímco na třetí díl série se dodnes vzpomíná kvůli jeho předimenzované obtížnosti a šílené délce, Legend se do herních análů zapíše jako nejkratší a nejlehčí hra Tomb Raider ságy. Celým základním dobrodružstvím projde zkušený hráč za nějakých deset hodin a během své cesty se prakticky nedočká žádného z obtížných architektonických puzzlů, kterými byly předchozí díly tak proslaveny. V Legend jsou hádanky jednoduché a každou z nich rozřešíte po několika minutách bez větších problémů. Přestřelky a různé akční mezihry na vozidlech jsou pak trochu devalvovány tím, že Lara vydrží velké množství zásahů, navíc lékárniček není ve hře nedostatek. Zkrátka a dobře – vřele doporučuji hrát Legend na nejvyšší obtížnost.

Desetileté výročí virtuálního zrození nakonec oslavila Lara Croft celkem důstojně a dokázala, že na smetiště herních dějin se jen tak odeslat nenechá. Všechna pozitiva, které ve své PS2 recenzi zmiňoval Michal Jonáš, platí i pro PC verzi – Legend je dynamická hra s kvalitním designem většiny úrovní, slušnou atmosférou a hratelností. Jestli jste navíc nešetřili na upgradu vašeho počítače, užijete si její dobrodružství v ucházejícím technickém provedení. Co k tomu dodat? Snad jen, doufáme, že příště to bude ještě o chlup lepší...

Tomb Raider: Legend
Windows icon PC
Nintendo icon GameBoy Advance
Xbox icon Xbox
PlayStation icon PlayStation 2
PlayStation icon PSP
Xbox icon Xbox 360
Nintendo icon DS
Nintendo GameCube icon GameCube

Verdikt

Laře to i po deseti letech sluší a při hraní Legend jí bezesporu zapomenete i několik klopýtnutí, kterých se dopouští. Chybělo ale málo, a mohlo to být ještě lepší.

Co se nám líbí a nelíbí?

Plynulá hratelnost, zajímavé lokace a design úrovní, v next-gen módu ucházející grafika.
V rámci Tomb Raider série příliš krátké a poměrně lehké. Občas problémy s ovládáním.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz