Tomb Raider: Anniversary Recenze Tomb Raider: Anniversary (PSP)

Tomb Raider: Anniversary (PSP)

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

29. 8. 2007 22:00
Reklama

Tomb Raider si odbyl premiéru na širokoúhlém displeji handheldu od Sony zhruba před rokem a ve výsledku nedopadl vůbec špatně. Tomb Raider: Legend totiž patří k tomu lepšímu, co mohou novější díly série nabídnout, takže šlo "jen" o mistrné přeportování PS2 verze. Už tehdy většina hráčů uznale pokyvovala hlavou nad úrovní detailů a bezproblémovou hratelností, která byla jednak plně funkční a zároveň přinášela onu hopsací radost. Když se posléze rozběhl kolotoč kolem chystaného výročního dílu, s napětím jsme očekávali tenhle okamžik. Ačkoli už zastánci ostatních platforem Tomb Raider: Anniversary nejspíše dohráli, nám se toho potěšení dostává až v tuto chvíli. Staronová (nebo naopak?) Lara je tady, hrejme!

Velký návrat

Anniversary je poctou celé sérii Tomb Raider a po jedenácti letech se snaží převyprávět dnes už skoro zapomenutou pohádku. Pokud si už nepamatujete, jen připomenu, že se příběh točí kolem Scion of Atlantis, artefaktu, po kterém prahne ne zrovna chudá ženština Jacqueline Natla. Z kusých informacích se dozvídáte, že začít by bylo vhodné v Peru, odkud se postupně přesunete přes Řecko a Egypt zase zpět do vlasti. Tyto informace vám budou v úvodu předloženy skrze animaci, která je nejen pojata ve velmi pompézním, a na poměry handheldu i vyhlazeném stylu, ale co je hlavní, skutečně evokuje známou atmosféru. Vybavena batůžkem, párem pistolí a setsakramentsky kraťoučkými šortkami se tak vydává slečna Croft na cestu.

Ach ta gymnastika…

Nečeká ji ale procházka ničím jednoduchým, což vývojáři demonstrují hned v první misi, která navíc funguje jako nenásilný tutoriál. Už zde si totiž zastřílíte, rozloučíte se s prvním mrtvým přítelem a navíc na vás čeká série vysutých říms. V tomto bodě je nutné se zastavit a chvíli rozdýchávat. Ačkoli vývojáři použili v Anniversary engine z předešlého dílu, dokázali ho takovým způsobem vylepšit, že je doopravdy k nepoznání. První nasnadě je tedy animace hlavní hrdinky, jenž je jedním slovem dokonalá. Začíná to chůzí, nebo během, chcete-li, a končí akrobatickým balancováním na vrcholku dřeveného kůlu. Vše působí reálně a během hraní jsem nenarazil na žádný okamžik, kdybych měl názor měnit. Lahůdkou je i novinka v podobě vystřelovacího lana, díky kterému se na určitých místech dostanete na zdánlivě nedosažitelná místa, nebo jen tak pro radost pohoupete...

Ovládání versus Kamera

Ani Lara však není bezchybná. Občas se stane, že nevystihnete ten pravý okamžik k odrazu a místo abyste jistě přistáli na hraně skály, chytíte se sotva jednou rukou. Zde přichází na řadu další věc, kterou se povedlo zvládnout na jedničku, tedy ovládání. A nejde jenom o výše popsanou nepříjemnost, jež jde napravit včasným mačkáním příslušného tlačítka, abyste se chytili zase oběma rukama, ale celkově vzato je ovládání navrženo natolik pohodlně, že nehrozí žádné krkolomnosti. Navíc vám přejde naplno do krve hned po několika minutách. Bohužel, k plnohodnotnému ovládnutí hry chybí kvalitnější zpracování kamery, což je zároveň i jedna z podstatných chyb Anniversary. S kamerou lze sice libovolně otáčet, ovšem v momentech kdy je to nejvíce potřeba, čímž mám na mysli hlavně přestřelky s potvorami, zkrátka nemáte čas si hrát s kamerou.

Podívat se Rexíkovi na zoubek

Samotný souboj opět tvrdí muziku a nabízí doopravdy solidní porci adrenalinu a zábavy zároveň. Nahrává tomu určitě i různorodost nepřátel, kdy cestou potkáte nejen vlky, medvědy, nebo rozzuřené opice, ale pochopitelně i dinosaury, mezi kterými nechybí obávaný T-Rex. S klidným svědomím pak mohu dodat, že scéna s největším predátorem mezi dinosaury je tím nejpůsobivějším, co může Anniversary nabídnout. Celá scéna totiž začne škádlením se s menšími Raptory, kteří jsou pro Laru s trochou cviku čajem o páté. Jenže poté následuje animace, kdy na scénu přikráčí pompézně vyvedeny Tyranosaurus a vrhá se proti hrdince. Skutečně oceňujeme, že se v klíčových momentech přehrávané animace sami účastníte děje, a to prostřednictvím rychlého stisknutí signalizovaného tlačítka. Pokud vše stihnete, Lara efektně uskočí útočící tlamě, pokud ne, skončíte uvnitř. Následující „férovka“ pak také stojí za to, užijete si i zpomalené pohyby, a co je nakonec víc, než fotka ulovené kořisti ve stylu safari? Možná snad ještě kolekce oblíbených zbraní, mezi kterými nechybí zmíněné pistole, brokovnice, ani dvojice samopalů UZI.

I mozek se zapotí

Protivníkem vám ale nebudou jen vyjmenované potvory, nýbrž i logické úkoly, pasti a překážky. Úkoly by se daly rozdělit do dvou skupin. První, klasická, vyžaduje najít například klíč, nebo jiný předmět, pomocí kterých se dostanete dál. Druhá skupina je o mnoho záživnější a jde o vaše schopnosti, jež vás popostrčí. Příkladem za všechny je jedna z úvodních misí, kdy musíte doskákat postupně ke dvěma závažím a vlastní vahou je posunout dolu tak, aby se uvolnily závory na vratech. Nejlepší je ale zcela jistě kombinace obojího, kdy musíte něco najít, vydat se na první pohled nemožnou cestou a až na místě věc upotřebit. I v tomto ohledu tedy splňuje poslední Tomb Raider filozofii série dokonale, a postupně se zvyšující obtížnost jednotlivých úkolů klade na hráče vždy přijatelný nárok.

Grafické limity se otřásají

Naznačil jsem, že technické zpracování pohybů je na vysoké úrovni, takže se sluší doplnit vše o informace ohledně celkového vzezření. I když vychází Anniversary z prvního dílu, snaží se ze cela logických důvodů působit v těchto otázkách mnohem větší a lepší, než původní verze. Devizou grafiky je zaručeně detailnost prostředí, jež se neomezuje jen na kvalitní textury a vhodně zvolené barvy, ale prezentuje i nádech logického uspořádání, tak jako ve skutečnosti. Scenérie s pyramidami nebo vodopádem jsou doslova dech beroucí a v kombinaci s živým okolím působí úchvatně. Pravda, nevychutnáte si tenhle zážitek tolik, jako na ostatních platformách, ale mluvíme-li o grafické kvalitě PSP, nelze si stěžovat. Jenže nejen pěkná grafika tvoří kvalitní celek, takže vřele doporučuji hrát s kvalitními sluchátky, aby vynikly zvuky kolem. S hudbou je to bohužel trochu horší a spíše než libé tóny budete slýchat rozléhající se kroky Lary. Situaci možná trochu zachraňuje dynamická hudba během souboje, ale i tak se dal hudební doprovod dotáhnout do uspokojivějšího konce.

Velký potlesk, prosím!

Hudba a kamera při soubojích je tím jediným, kvůli čemu si PSP verze Tomb Raider: Anniversary nezaslouží plný počet, nicméně v tomto případě to už není směrodatné. Poslední / první výlet Lary za dobrodružstvím se náramně povedl a je významným kandidátem na utracení těžce vydělaných prázdninových peněz.

Tomb Raider: Anniversary
Windows PC
PlayStation PlayStation 2
PlayStation PSP
Xbox Xbox 360
Wii Wii

Verdikt

Tomb Raider: Anniversary je tím nejdůstojnějším dárkem k jubileu série a svoje kvality dokazuje i na PSP. Bez debat jde o nejlepší hru tohoto žánru na handheldu všeobecně.

Co se nám líbí a nelíbí?

Stará dobrá Lara, příběh, lokace, design levelů, pohyby, grafika, zvuky, prezentace, interakce v animacích, různorodost nepřátel... mám pokračovat?
Neposedná kamera při soubojích, málo kvalitní hudby.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama