Theme Park DS Recenze Theme Park DS

Theme Park DS

Jan Horčík

Jan Horčík

9. 4. 2007 22:35

Jestli nějaká hra patří mezi skutečné tycoonové legendy, je to právě původní Theme Park z roku 1994. Jeho sláva byla tak veliká, že se postupně prodral i na platformy jako PlayStation, Saturn, Jaguar, SNES, Amiga a jiné. O třináct let později se dítko Petera Molyneuxe objevuje i na handheldu Nintendo DS.

Nintendo ohlásilo na letošní rok doslova strategický nášup pro svého dotykového miláčka. Vedle Theme Parku ještě čekáme na Sim City DS a The Settlers. Všechny tyhle klasické budovatelské strategie jsou pro DSko jako stvořené, Theme Park DS nevyjímaje.

Zábavní park, to je věda

Theme Park DS
Starý Theme Park asi dnes už pamatují jen herní veteráni, ale základní princip hry netřeba dlouze vysvětlovat. Vaším cílem je postavit co nejlepší a především prosperující zábavní park. Na počátku si vyberete jeden ze tří herních módů - nejjednodušší Sandbox, středně obtížný Sim a nejobtížnější Full. Každý se liší strategickou hloubkou, tj. tím, jak moc vám umožní vrtat se ve správě parku.

Zatímco v Sandbox módu se nemusíte starat o výzkum, zásoby či hodnoty akcií na burze, Full mód již toto vyžaduje. Následně ještě zvolíte jednu ze tří obtížností, které se liší tím, jak moc jsou návštěvníci při chuti utrácet ve vašem parku peníze. A pak už hurá do víru hry! Málem bych zapomněl, ještě si zvolíte pomocníka - rádce, který vám bude s výstavbou parku pomáhat.

Blitka, kam se podíváš

Věřte, že postavit zisk vykazující zábavní park není vůbec nic jednoduchého. DS verze je téměř totožná s původní PC verzí, co se herních mechanismů týká, takže staří harcovníci to budou mít o něco jednodušší. Předně musíte svůj park vybavit cestami a promenádami, hned potom atrakcemi, a samozřejmě nezapomenout ani na různé obchůdky s pitím, jídlem a různými dárečky. To vše jde pomocí stylusu a dotykové obrazovky jako po másle, ještě lépe než myší.

V úvodní fázi hry máte k dispozici pouze několik málo atrakcí - nafukovací hrad, prolézačku, dům duchů a točící se hrníčky. Jakmile máte základ parku vybudovaný, můžete dovnitř vpustit rozjivené dětičky. Podle jednoduše dešifrovatelných indicií, jako jsou blitky na zemi a poházené odpadky, brzy poznáte, že by bylo dobré najmout také nějaké zaměstnance. Předně uklízeče a mechaniky. Uklízeči se starají o blaho a krásu parku. Sečou trávu, uklízejí chodníky, a sem tam se také pěkně zamotají na širších promenádách. Ještě že je můžete pomocí stylusu jednoduše chytit, a například jim přesně vymezit trasu, kterou mají uklízet nebo je prostě jen hodit na jiné místo parku.

Hoří, má panenko!

Theme Park DS
Páni Mechanici jsou ale mnohem důležitější než blitkozametači, protože v jejich kompetenci je oprava porouchaných atrakcí. Pokud se z některé začne zhusta valit černý dým (a nejčastěji to bývá nafukovací hrad), měli byste promptně omezit počet návštěvníků a ještě lépe atrakci rovnou zavřít a ihned přivolat mechanika. Jinak hrozí vybuchnutí atrakce. Když tahle pohroma nastane, zbude na místě výbuchu z menší části nezastavitelná plocha, takže další atrakci už tam vybudovat nepůjde. Což je špatně, vy potřebujete místa co nejvíc.

Pozvolné rozšiřování parku je základem úspěchu a klíčem k zisku. Jeho zdrojem jsou návštěvníci, kteří v pravidelných intervalech přijíždějí ke vstupu do parku autobusem. Jakožto správce parku můžete měnit výši vstupného, které je dobré průběžně navyšovat, a přizpůsobovat tak poptávce i návštěvnosti. Dále můžete měnit také ceny prodávaného jídla, pití a zboží. Ceny jsou citlivá záležitost, takže se nebojte nechat si poradit od rádce.

Manažerem na full time

Pokud hrajete mód Full, musíte se kromě budování parku starat ještě o spoustu dalších věcí. Předně je to výzkum nových atrakcí. Jednak můžete zkoumat zcela nové, které vám v Sandbox a Sim módů přibývají pravidelně samy, jednak také vylepšovat vlastnosti atrakcí stávajících. Skákací nafukovací hrad tak postupně můžete z verze 0.0 dostat třeba až na verzi 2.5, a už by neměl tak často řachat. Ve Full módu také musíte nakupovat skladové zásoby, starat se o vlastní i cizí akcie, a vůbec je to docela makačka.

Kromě atrakcí a obchůdků můžete ještě svůj park vybavit různými okrasnými záležitostmi, které se vztahují spíše ke slovu "park" než "zábavní". Jde například o jezírka, živé ploty, dřevěné ohrádky, různé druhy stromů, ale i funkční zařízení typu ukazatelů (důležité pro dobrou orientaci návštěvníků v parku) nebo záchodků. Dále můžete kromě opravářů a zamětačů najmout také policisty, kteří dohlédnou na pořádek v parku, a baviče. Těch je několik druhů, účinkují vždy na jiný typ publika a především si říkají o různý plat.

Bude-li se vašemu zábavnímu parku dařit, dostanete se časem k takovým atrakcím jako je vodní dráha, jednokolejka, autíčka a hlavně horskou dráhu, která se může vaším parkem vinout jako zlatá nit. A dětičky budou blít a blít!

Pro DS jako stvořené

Po výborné zkušenosti s Theme Park DS se na Sim City DS těším ještě výrazněji. Právě takovéhle hry DSko potřebuje jako sůl. Electronic Arts tímhle počinem dělají radost jak starým hráčům, kteří možná ještě starý Theme Park pamatují, tak i všem novým, kteří si chtějí užít skvělou zábavu při budování vlastního zábavního parku.

Theme Park DS

Theme Park DS je pro handheld Nintendo DS (jako) stvořený. Vybudovat park není ani zbytečně snadné, ani zbytečně lehké, ovládání i rozhraní je přehledné, a všechno je to dohromady náramně hezoučké. Doporučujeme! Blueeeh.

Jednoduché, přehledné a funkční ovládání pomocí stylusu, hafo atrakcí, obchůdků, skvěle promakaný ekonomický model. Jakmile úspěšně dokončíte jeden park, můžete se pustit do dalšího v jiné části světa. Jednoduchá, ale chytlavá je i minihra "vyjednávání o cenách či platech". Blitky.
Poměrně vysoká obtížnost, kdy zdánlivě jednoduchý cíl dostat park do zisku může skončit i u několika nezdařených pokusů. Jak se park rozrůstá, hra se začíná zpomalovat a někdy i trhat. Bloudění některých zaměstnanců také příliš netěší. Blitky.