The Walking Dead: Season Three - Ties That Bind Recenze The Walking Dead: Season Three - Ties That Bind

The Walking Dead: Season Three - Ties That Bind

David Rozsíval

David Rozsíval

21. 12. 2016 11:36 9
Reklama

Série Walking Dead je pro studio Telltale jako maják, ke kterému svojí bárku navedou pokaždé, když se ztratí v mlze značek, jež produkují. V pořadí třetí regulérní sezóna nese podtitul A New Frontier. Že by autoři chtěli naznačit posun svých tvůrčích hranic? Než si o první dvojepizodě Ties that Bind něco povíme, musím ale vyložit karty na stůl. Hry od Telltale jsou proslulé tím, že volba, kterou nabízejí, je pouze iluzorní. Nemám s tím problém – pokud se děj zvládne nadále odvíjet konzistentně a smysluplně, vůbec mi nevadí, že mě autoři směřují tam, kde mě chtějí mít. Podobný typ her vnímám jako dobrodružný seriál a snažím se rozhodovat tak, jak si myslím, že by se dané postavy rozhodly. Netrápí mě tedy mrzká znovuhratelnost – jakmile je příběh mých hrdinů odvyprávěn, nemám touhu do něj šťourat a zkoušet jej znovu měnit.

NEPOŽÁDÁŠ MANŽELKY BRATRA SVÉHO

A jaký příběh, že se to bude vyprávět tentokrát? Jeho počátek je na vás – můžete importovat uloženou pozici z druhé řady, anebo několik klíčových voleb z dob minulých dílů navolit před začátkem hry. Pak už bude vyprávět především o rodině. Hlavním hrdinou nové řady je Javier, který v napínavém a dynamicky sestříhaném úvodu prchá z rodného domu se svou svůdnou švagrovou, zádumčivou neteří a vzpurným synovcem. A nebojte se, nepotrvá dlouho, a osud mu přihraje do cesty starou známou Clementine, z níž už je tou dobou napůl Amazonka. Osobně jsem velmi kvitoval, že ji tvůrci odsunuli zpět do role vedlejší postavy, protože uvěřitelnost řady situací, kdy se skupina dospělých přeživších obracela bez ustání s žádostí o radu k jedenáctiletému dítěti, dostávala ve druhé řadě pořádně zabrat. Za dívku si navíc zahrajete ve flashbacích, které se snaží vysvětlit, co podnikala mezi druhou a třetí sezónou, takže ani její fandové nepřijdou zkrátka.

Zatímco mezi Javierem a ostatními postavami to příjemně jiskří, děj samotný za moc nestojí.

Javier je sympatický hrdina a vývoj jeho vztahu z nezvladatelnou Clementine se patrně stane hnacím motorem celé sezóny. Ostatně, už v první dvojepizodě byla radost jej sledovat. I velká část vedlejších postav působí uvěřitelně (bohužel ne ale všechny – hlavně antagonisté jsou až příliš jednorozměrní) a na rozdíl od druhé řady se jich nebudete po pár okamžicích chtít zbavit. Zatímco mezi Javierem a ostatními postavami to příjemně jiskří, děj samotný za moc nestojí. Ne snad, že by nekvalita scénáře vysloveně bila do očí, ale autorům se zkrátka nedaří přicházet se zvraty, které nám nenabídli už dříve. I o budování dramatického oblouku napříč epizodami, který se tolik vydařil v první sezóně, si zatím mohou nechat jen zdát. Postavy nemají žádný specifický cíl, pouze utíkají od jednoho průšvihu k druhému. A kdykoli autoři nevědí, jak je popohnat, ozve se chrčení Chodců nebo střelba otravných padouchů z organizace New Frontier.

NEPŘÍLIŠ SLZAVÉ ÚDOLÍ

Autoři se - alespoň se mi zdálo - často snaží hrát na city. Tuze rádi by se svému hráči dostali pod kůži. Jenže jsou líní dát mu více času s postavami, poskytnout mu příležitost se s nimi sžít, a tak jejich snaha přichází vniveč. Jako by vývojářům scházela trpělivost si i s vedlejšími osobnostmi a zápletkami více pohrát. Lidé tak kolem vás zase budou padat jako mouchy a vám to zase bude nejspíš docela fuk. Alespoň mně bylo.

„Zásadní“ rozhodnutí tradičně nehrají příliš velkou roli, děj se pevně daným směrem vydá tak jako tak. Naštěstí jsou však tentokrát alespoň vaše volby opravdovými dilematy, a že by hra svým dějem úplně popřela moji volbu, jsem zažil snad jenom jednou. Na druhou stranu je pravdou, že ač tvůrci zatím nevytáhli nic, co byste ještě neviděli, průběh obou epizod a zejména závěr druhé části rozhodně zvládnou vyvolat zvědavost, jak asi bude děj pokračovat. Kam se bude vyvíjet napjatý vztah obou bratrů? Co bude s Clementine? A co se stalo s AJem? Pevně věřím, že na odpovědi nebudeme muset čekat dlouho. Vydávání Batmana od stejných tvůrců a fakt, že tentokrát vydali rovnou dvě epizody naráz, vzbuzuje naději, že třetí díl už je takřka za horizontem.

VYPADÁŠ JINAK!

Příjemným překvapením je vizuální zpracování. Pravda, Walking Dead pořád není žádná krasavice, zároveň ale nelze popřít, že od minule došlo k  pokroku. Změna je patrná jak z pohledu technické stránky, tak i ve stylu, s nímž jsou scény vykreslovány – zdá se mi, že sledujeme mírný posun k většímu realismu. Autorům se daří lépe než dříve pracovat s hloubkou ostrosti, postavy i prostředí se zdají skvět větším množstvím detailů a i zvolená barevná paleta přinesla unavené sérii jisté omlazení. Pravda, na hru, která míří i na mobilní platformy, je Walking Dead pořád překvapivě nenasytná na výkon, ale s problémy v podobě klesajícího frameratu, jimiž „vynikal“ Batman, jsem se takřka nesetkal. Stejně jako jsem v recenzované PC verzi nenarazil na jiné závažné chyby.

Ve spolupráci se stále nedokonalým enginem herecké výkony protagonistů mohou jen těžko dosáhnout svého plného potenciálu.

Dabing postav je, jak jsme už u Telltale zvyklí, velmi podařený, nohy mu ale podráží lipsync, který zejména ve druhé epizodě prakticky neexistuje. Ve spolupráci se stále nedokonalým enginem tak herecké výkony protagonistů mohou jen těžko dosáhnout svého plného potenciálu.

PRESS „A“ FOR NOT DYING

Že zatím nepadlo ani slovo o hratelnosti? Jestli ono to nebude tím, že hry od Telltale jsou už dlouho více filmy než hrami. Bezezbytku to platí i pro třetí Walking Dead, návrat k Samu a Maxovi (nebo i první řadě Živých mrtvých) se zkrátka nekoná. Tu a tam něco seberete a o metr dál to použijete. Vybíráte odpovědi v rozhovorech a občas na vás hra vybalí nějakou tu akční sekvenci. Ty často přicházejí bez varování. Nutnost „něco dělat“ vás tak mnohdy ze „sledování“ hry vytrhne a moment překvapení. V kombinaci s minimem času na reakci a toporným ovládáním to způsobí, že nejspíš uvidíte Javiera i umřít.

A New Frontier není návratem Telltale do výšin, jichž tito tvůrci kdysi dosahovali. Na to je ve hře i jejím příběhu až příliš málo originálních nápadů. Na druhou stranu, dobrou zprávou je, že sešup je zastaven. Telltale dvěma zhruba devadesátiminutovými epizodami ukázali, že ještě nepatří do starého železa. Hra vypadá lépe, nové postavy jsou sympatické a dialogy většinu času nešustí papírem. Jestli budou tvůrci schopní vymyslet do dalších epizod i originální hratelnou pasáž nebo nečekaný zvrat, rád sáhnu po vyšší známce. Ties That Bind si sice odnášejí „jen“ trojku, ale je to trojka s velikým příslibem do budoucna.

The Walking Dead: Season Three - Ties That Bind
Xbox Xbox One
Windows PC
iOS iOS
Android Android
Apple Mac
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

Zmrtvýchvstání Telltale Games? Doufejme. První dvě epizody sice nabízejí stokrát provařený děj, ale s postavami, které stojí za to sledovat. Tahle sezóna slibuje mnohé.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama