The Settlers VI: Rise of an Empire
Zlí jazykové tvrdí, že v herním průmyslu chybí jakákoliv snaha o originalitu, a že v současné době vycházejí pouze pokračování zažitých sérií či tituly stavějící na jejich konceptech. Pohled na číslovku u názvu dnes recenzovaného pokračování budovatelské strategie The Settlers, tentokráte s podtitulem The Rise of an Empire, by jim mohl dát za pravdu. Šestý díl dovršuje půltucet, mají Osadníci po necelých patnácti letech vývoje hernímu světu stále co nabídnout? Věřím, že ano.
Dělání, dělání, to nám chmury zahání
Po nainstalování, výběru atributů vaší postavy jako jméno, pohlaví či vzhled erbu se opět přesuneme do doby, kdy mořské vody okupovali agresivně smýšlející Vikingové, do středověku. Nováčci v sérii zajisté ocení velmi detailně zpracovaný tutoriál, v němž autoři během ukázkové mise vysvětlují základní prvky ovládání. Průvodní mise rozhodně nepůsobí dojmem vodění za ručičku, naopak spíše evokuje dojem skutečného hraní, což lze jen a jen kvitovat.
Zamrzí ale, že osadník není schopen odevzdat předmět do jiné budovy než právě skladu. Nastávají pak komické situace, kdy například udírna sice čeká na rybu, aby mohla pokračovat v produkci, ale rybář, jenž bydlí hned vedle udírny, si radši udělá sedmkrát delší procházku do centra města, než aby jí poslušně odevzdal sousedovi. Tento fakt působí směšně při prvním pohledu, jako by se sousedi neměli rádi. Ve chvíli, kdy nutně potřebujete dát pracantům najíst, se ze směšného ale stane iritující. Celkově byl systém zpracování surovin velmi zjednodušen, což umožňuje více se soustředit na ostatní aspekty hraní.
Novoty ve zpracování
Samotné mise patří mezi ty nejlepší, jež byly v celé sérii kdy navrženy. Úkol střídá úkol, přičemž se nejedná o žádné stupidní „nasbírej 50 kusů dřeva“, ale o velmi logicky založené postupy. Chcete-li například obchodovat se sousedním domorodým kmenem, musíte jim opatřit patřičný počet jednotek dané suroviny, která se ale dá těžit pouze ve druhé domorodé vesnici. Její obyvatelé nejsou proti těžení, ale aby to nebylo tak jednoduché, pošlou vás zařídit opět něco jiného, a tak mise plynou a plynou, že mnohdy nebudete vnímat čas. Jistě, postupem času se objeví stereotyp způsobený neustálým stavěním téměř totožného města, ale rozmanitost úkolů tuto skutečnost více než vynahrazuje.
Fauna a flóra jako z omalovánek
Abych jen nechválil, i noví Osadníci mají své stinné stránky. Co se týče hratelnosti, vytkl bych zejména nemožnost urychlit čas, což násilně prodlužuje dobu hraní a také umocňuje pravděpodobnost nástupu nudy na scénu. Během testování se mi také několikrát stalo, že se program z ničeho nic sesypal, anebo že se objevily chybové hlášky. Škoda, přeškoda, vždyť by stačilo nechat si o trochu více času na vyladění.
The Settlers VI bezesporu patří k tomu nejlepšímu, co bylo v sérii vytvořeno. Nabízejí několik novinek, jež potěší jak staré matadory, tak i začínající nováčky. Zjednodušený systém ovládání, rozdělení mapy na teritoria, střídání ročních období a parádní grafické zpracování hovoří pro nové Osadníky. Jen ty bugy, ty bugy…
Verdikt
Nebýt velkého počtu chyb, mohli by šestí Settlers aspirovat na titul nejlepšího dílu v sérii. Takto musíme počkat, až autoři své lehkomyslné počínání napraví v některém z následujících patchů.