The History Channel: Civil War Recenze The History Channel: Civil War

The History Channel: Civil War

taltos

taltos

8. 12. 2006 23:39 2
Reklama
Reklama

Druhá světová válka už je více než ohranou záležitostí a pro tvůrce her je obtížné nalézt historické téma, které by lákalo ne tolik provařenou omáčkou. Co třeba Americká občanská válka? Právě sem se obrátili tvůrci ze Slovenského Cauldronu, kteří mají za sebou povedenou střílečku Chaser a bohužel i výrazně slabší akci Gene Troopers. Jejich aktuální projekt vychází díky patronátu amerického kabelového kanálu History Channel také na Playstation 2 a Xbox 360. Jak se povedlo jedno z mála zpracování války Severu proti Jihu v FPS podání?

Liberálové proti otrokářům

Kampaň obsahuje celkem dvanáct misí, které jsou rovnoměrně rozděleny na úkoly za Unii (Sever) a Konfederaci (Jih). Výběr jednotlivých historických událostí je tvořen tak, abyste vždy stáli na vítězné straně daného konfliktu - žádné změny dějin se nekonají. Hře bohužel chybí hlubší příběh, který by zašel do osobních detailů vašeho vojáka nebo dané bitvy. Každou misi budete absolvovat s někým jiným, v jiné jednotce a jedinou osobní informací je krátký úryvek z deníku před začátkem mise (paradoxně je tento nápad okopírovaný právě z WW2 stříleček). Za Sever se dostanete do historicky zajímavých potyček, jako byla bitva u Fredericksburgu nebo nekonečné dobývání Petersburgu, které je vyvrcholením celé hry. Za Konfederaci se dočkáte například známe bitvy u Bull Run nebo Shilohu.

Chybějící příběh alespoň částečně nahrazuje historická přesnost všech míst a situací, a také dobře vymyšlený brífink před misemi. V něm se dozvíte základní informace o vývoji války a podíváte se na animovanou mapku, na které je znázorněn posun armád a klíčová situace pro vaši jednotku v danou chvíli. Poté již vyrážíte do boje, kde dostáváte přímo od vašeho velitele rychle se měnící příkazy. Po úspěšném dokončení mise si můžete ještě přečíst pár řádek o účinku vašeho vítězství na celkový průběh války. Za touto historickou přesností stojí především kabelová televize History Channel, která fungovala pro slovenský tým coby hlavní konzultant i producent.

Různorodost misí a prostředí

Možná byste mohli pochybovat nad délkou a počtem misí, kterých ve hře opravdu zase tolik není, avšak toto částečně vynahrazují různorodé činnosti. Sice zpočátku vše nasvědčuje klasické kombinaci „bráním kopec / dobíjím město,“ ale postupem času zjistíte, že je pro hráče připraveno mnohem více. Ujmete se například dobové sniperky a budete do posledního okamžiku bránit výhodné pozice. Jakmile bude nápor příliš veliký, dáváte se na ústup, který však netrvá dlouho a už zase sedíte za rychlopalným kulometem a jeho vysokou kadencí kácíte celé houfy nepřátel. V jiné misi zase okusíte tichou infiltraci nepřátelského tábora, kde budete krást dokumenty a podminovávat sklady. Z dalších úkolů můžeme zmínit dobývání ulic Petersburgu nebo bránění zalesněného kopce pomocí kanónů. Jak vidíte, činností se do malého počtu misí naskládalo opravdu slušné množství a to jsme samozřejmě nezmínili všechno. Často budete bojovat i s parťáky po boku, což není vůbec špatná výpomoc. Občas dovedou přiskočit a rychlým úderem bajonetu vám zachrání krk. Ale i jejich občas hloupých, sebevražedných útoků se dá dobře využít. Navíc, pokud cestou všechny spolubojovníky ztratíte, noví se k vám většinou za chvíli opět přidají. Pocit, že bojujete v opravdové skupině, kde funguje systém velení, dodává hře potřebnou atmosféru.

Většina prostředí, s kterými se v Civil War setkáte, se skládá z husté džungle a lesa, malých táborů v kopcích, rozlehlých polí nebo polorozbořených měst. V některých místech vás dostane dobová atmosféra, podněcovaná nejrůznějšími výbuchy, otřesy obrazovky a všude možně létajícími kulkami. Prostředí je bohužel z drtivé většiny neinteraktivní, takže si nemůžete ani otevřít dveře do domu. Postup herní plochou je také z devadesáti procent lineární, což považuji za podstatný nedostatek, protože v mnoha situacích mě napadla nějaká taktická oklika, avšak kvůli neviditelným barikádám, nebo jinak ukončenému hernímu prostoru, ji nebylo možné realizovat.

Netradiční akce

Pokud od History Channel očekáváte svěží akci plnou adrenalinu a hrdinských činů, může vás hra trošku zklamat. Samozřejmě, že i zde to na bojišti vře a adrenalin stříká zároveň s krví v každé akčně laděné situaci, ale i přesto se jedná o trošku jiný zážitek, než na jaký jsme u tohoto žánru zvyklí. Tato skutečnost je dána především dobovými zbraněmi (puška Springfield, kulomet Gattling, kolt,…), které jsou historicky akurátní a zachovávají své vlastnosti, tudíž vás čeká u některých kousků pekelně dlouhé nabíjení. Rozhodně si myslím, že je to od autorů dobrý krok, protože tím hráče nutí při boji trošku taktizovat. Stále tu zůstává možnost vyběhnout ze svého úkrytu na tvrdou steč, v které můžete použít pažbu zbraně, bajonet nebo povedenou šavli. Při početných ztečích na cestách v lese byl boj poněkud nezáživný, protože se v okolí většinou nenabízel žádný úkryt. Nezbývalo tedy nic jiného, než dobře zamířit a postupně se nepřátelskou přesilou prostřílet. Na nějaké uskakování před kulkami nebo úkroky přitom můžete zapomenout, protože zbraně mají veliký rozptyl a abyste někoho trefili, musíte zůstat nějakou tu sekundu v klidu a zacílit. Protivníci na vás samozřejmě během míření a nabíjení jen tak nekoukají a tudíž se z potyček na holých cestách stává boj na život a na smrt. Obecně je hra (především mise za Sever) díky velké výdrži hlavní postavy docela jednoduchá a zemřít se mi i na nejvyšším stupni obtížnosti podařilo až v pozdější fázi. Ze tří obtížností si můžete vybírat před každou misí, takže i kdybyste se někde trápili, není problém si danou část projet znovu na lehčí úroveň.

Umělá inteligence nepřátel se bohužel příliš nepovedla. Veškeré krytí za překážkami mají naskriptované, tudíž pokud je překvapíte z nečekané pozice, málokdy dokáží zareagovat. Někdy si naopak stoupnou volně do prostoru a pálí na vás zcela odkrytí. V lese je zase díky dobrému krytí postav jedinou možností drobný podvod, totiž využití zbarvení zaměřovače do ruda, pokud se v něm objeví nepřítel. Jejich oblíbenou činností je taktéž běh na dlouhou trať s bajonetem, jenže k cíli - vám - doběhnou výjimečně.

Průměrná hra se svěžím nápadem

Grafika hry se dá označit jako průměrná. Nemůžeme říci, že by engine vůbec nezazářil, ale i časté výbuchy a oheň vypadají trošku kostrbatě. Pěkné je naopak zpracování lesů a vegetace obecně. Vesnice vypadají reálněji než trošku odfláknuté močály a další lokace, kde se vám nabízí jediná, uzoučká cesta vpřed. Celkově ve hře mnoho zvuků neuslyšíte a když ano, tak jde o válečné, dobře vybrané melodie. Efekty celkem slušně dotvářejí atmosféru a i dabing postav určitě nepatří do podprůměru.

Je veliká škoda, že autoři nezapracovali na multiplayeru, který by zvýšil herní dobu a snad i přinesl zajímavé zážitky, protože her s podobnými zbraněmi a realistickým nabíjením je prostě málo. Takto History Channel: Civil War za nějaké čtyři hodiny dohrajete a s pocitem, že to není zase tak špatná hra, na ni druhý den zapomenete. Spoustu hráčů může tato jinak průměrná hra oslovit zajímavým historickým zasazením, dobovými zbraněmi a prostředím. Spadáte do této skupiny?

The History Channel: Civil War
Windows PC
PlayStation PlayStation 2
Xbox Xbox 360

Verdikt

The History Channel: Civil War je hrou, která vás na jedno odpoledne dobře pobaví. Pokud si navíc hovíte v historicky přesných misích a informacích, chtěli jste si alespoň na chvíli vyzkoušet, jaké to muselo být uprostřed bojů mezi Severem a Jihem a nevadí vám někdy až příliš statická akce, koupí rozhodně neprohloupíte. Škoda chybějícího multiplayeru, který mohl přinést další hodiny zajímavé zábavy.

Co se nám líbí a nelíbí?

Různorodost úkolů, odlišné pojatí akce, zbraně a jejich provedení, přesné historické údaje a dobrá atmosféra.
Velice krátké, chybí multiplayer, někdy poněkud statický boj, špatná umělá inteligence, průměrná grafika i zvuk a chybějící celistvý příběh.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Hrej.cz