The Evil Within: The Executioner Recenze The Evil Within: The Executioner

The Evil Within: The Executioner

Jiří Bigas

Jiří Bigas

30. 5. 2015 17:00
Reklama

Pohlédněte zlu do očí a spatříte sami sebe. Zrcadlit se v nich totiž bude obraz muže s trezorem místo hlavy. Je to obraz Keepera. Váš obraz!

Bezmála osm měsíců po vydání posledního Mikamiho survival hororu se příběh The Evil Within uzavírá. Alespoň pro tuto chvíli. Trojici DLC se ctí završuje poslední rozšíření nazvané The Executioner, v němž se hráč chopí mohutného Keepera, který se v původní hře stal nefalšovanou nemesis hlavního hrdiny, neúnavně pronásledující Sebastiana. Dvoudílné dobrodružství Julie Kidman předčilo svou kvalitou samotný originál, což je něco nevídaného. Nadšeného přijetí se vývojářům dostalo především díky rozhodnutí původní koncept opakovaně vylepšovat a posunout hratelnost a celé vyprávění do nové roviny. Třetí DLC nemá na první pohled s příběhem původní hry ani prvních dvou rozšíření nic společného, ale podobně jako minule se autoři z japonského studia Tango Gameworks rozhodli neustrnout na vavřínech a místo tradičního strašidelného nášupu si na fanoušky připravili žánrový i obsahový veletoč.

STEJNÝ SVĚT JINÝMA OČIMA

Díky tomu, že The Evil Within pohání technologie id Tech 5, kterou se očividně snaží Bethesda Softworks coby vydavatel nasazovat v maximu svých titulů, bylo možné, aby se ze 3rd person perspektivy zcela bezbolestně hra přepnula do FPS pohledu, který jen podtrhuje další změny a celkový posun v atmosféře hry. Zatímco detektiv Sebastian Castellanos byl obětí a kořistí vystupující v kulisách klasického hororu, coby Keeper se stáváte neohroženým lovcem a predátorem ve variaci na slasher a splatter horory. I když se tak ze hry vytratil pocit neustále ohrožení, kdy jste museli vážit každý náboj, a na každém kroku jste se báli o holý život, tématický posun hře vysloveně neuškodil. Když se v kůži Keepera vracíte na známá místa z původní hry, která v tomto případě vývojáři už na rozdíl od předchozích DLC důsledně recyklují, máte možnost si připomenout jejich styl a kouzlo, ačkoli díky nové perspektivě mají najednou docela jinou atmosféru. V dříve hrůzu nahánějícím sídle rodiny Victorianových se nyní pohybujete s jistotou, kterou vám propůjčuje vaše monumentální postava likvidující zástupy základních monster v podstatě bez povšimnutí. To ovšem neznamená, že by se ze hry zcela vytratilo napětí. The Executioner už není strašidelný, Keeperova síla a odolnost takové pocity nepřipouští, ale stále jste součástí zlověstného a nevypočitatelného světa, z nějž se člověku svírá žaludek.

Pokud chcete pomoci otci zachránit děvče, po kterém pátrá, máte prozaický úkol - odpojit všechny ostatní od STEMu, a to tak, že je zabijete!

Hlavní otázka, která hráče až do vydání DLC soužila, se ale netýkala žánrového posunu nebo akčnější podstaty. Záhadou bylo, jestli se autoři pokusí nějak příběh Keepera zakomponovat do celé mytologie, anebo půjde spíše o sled výzev a nahodilých soubojů v arénách na způsob módů jako Horda nebo Mercenaries ze série Resident Evil. Zpočátku se mělo za to, že budeme muset s největší pravděpodobností nějaký sofistikovaný scénář oželet, ale ukázky ze hry, v nichž se mihl Sebastianův parťák Joseph Oda, vzbudily naději, že by možná přeci jen The Executioner mohl nějak zapadnout do celého kánonu a pomoci najít odpovědi na některé otázky, které zůstaly dosud nezodpovězeny. Výsledek zůstal bohužel za očekáváním. Nutno říci, že z naší strany poměrně neskromným. Na popud záhadné organizace Mobius, která ovládá celý systém STEM, vstupujete do světa temného podvědomí, abyste v kůži otce zachránili milovanou dceru, která je jeho vězněm. V děsivé realitě však nejste sami. Společně s vámi jsou součástí halucinogenních hrůz další nebožáci, kteří na sebe podobně jako vy vzali podobu jednoho z monster z původní hry. Pokud chcete pomoci otci zachránit děvče, po kterém pátrá, máte prozaický úkol - odpojit všechny ostatní od STEMu, a to tak, že je zabijete!

VYKUPTE SE KRVÍ (NE)VINNÝCH

Vydáváte se na trnitou cestu zkoušet a výzev, abyste jednu po druhé odstranili z cesty zbývající oběti, zatímco vaše dcera bojuje ve zdejším světě o holý život a ve snaze zachovat si zdravý rozum vám nechává jako drobečky za sebou vzkazy, v nichž líčí své další kroky. V praxi to funguje tak, že se ocitnete v hale zmíněného sídla, abyste odsud vyráželi do jednotlivých křídel, která se postupně odemykají. Na konci každé z částí domu na otce v kůži Keepera čeká tajuplný vortex, který vás přenese v čase i prostoru na jedno z míst, které si můžete pamatovat z původní hry. Znovu se tak máte možnost utkat s celou řadou bossů, kterým Sebastian čelil na své dřívější pouti. Konfrontace s lidmi, jenž na sebe díky STEMu vzali podobu těch největších monster pak probíhá v prostorách podobných arénám, jak se předpokládalo. Mezi těmito konfrontacemi máte však příležitost kdykoli zvolnit tempo a pokusit se uspět v jedné z výzev v samotném domě, jejichž plněním a likvidací slabších potvor sbíráte drahocenné mince.

Za ty si později kupujete v překvapivě širokém upgradovacím systému vylepšení pro své zbraně, novou munici, pasti, zápalné lahve, dynamity, ale i vyšší rychlost, zdraví nebo odolnost pro svého svěřence s trezorem na hlavě. Zpočátku vám vývojáři neumožní přístup ke všem bonusovým zbraním a zlepšovákům. Ty si musíte nejprve zasloužit. Jakmile třeba porazíte nepřítele, který se vás snaží naporcovat motorovou pilou, odemkne se vám v “obchodě” možnost koupit si jeho zbraň a tu pak používat vedle primární palice. Jelikož nové schopnosti a vybavení odemykáte až do samotného konce, celkem se nabízí, že byste si už kvůli nim mohli hru zopakovat. Záležet ovšem bude na tom, jak moc vás zaujme čistě akční pojetí tohoto rozšíření. Jakkoli jsme si totiž slibovali od DLC nové příběhové pozadí, nakonec slouží zápletka o otci zachraňujícím dceru jen jako nejnutnější scénáristické podhoubí. Jejich vztah nijak zvlášť zajímavý není, nic moc se nedozvíme o jejich osobnostech ani důvodech, proč a za jakých okolností se do STEMu dostali. Pokud jste snad doufali, že se coby Keepera utkáte v týchž soubojích se samotným Sebastianem a dodatečně se tak ukáže, že po vás šla vlastně jen další z obětí záhadné organizace, musíme vás zklamat. Přitom se tento “překvapivý zvrat” sám přímo nabízel a jistě by bylo mnohem zajímavější, kdyby se putování našeho Keepera přirozeně spojilo s příběhem původní hry a my bychom si vzájemné souboje připomněli takto neotřelým způsobem.

JATKA MÍSTO PLÍŽENÍ

Nakonec totiž budete absolvovat právě a jen variace na původní souboje. Jako třeba ten ve stodole nebo s pavoukovitým monstrem v podzemních garážích. Oproti původní hře jsou však všechny výrazně snazší a nebudou vám činit větší obtíže, pokud se na ně patřičně připravíte a nebudete zcela ignorovat vedlejší výzvy a sběr mincí. Navzdory této kritice jde o podivuhodně příjemný návrat do světa, který vám dal v posledních měsících tak zabrat. Jeho sladkobolnou podstatu autoři šikovně přiživují řadou odkazů a vzpomínkových momentů. Pochvalu vývojáři jednoznačně zasluhují i za jistotu, s jakou se jim povedlo původně trochu neohrabaný soubojový systém, na kterém úspěch The Evil Within určitě nestál, transformovat a učinit z něj hlavní devizu rozšíření. Akce je relativně plynulá i přehledná, nechybí jí alespoň základní pestrost a než se stačí okoukat, DLC pomalu končí. Pokořit jej totiž tentokrát zvládnete za slabé dvě hodinky, což je určitě ve srovnání s předchozími rozšířeními mírné zklamání. Na druhou stranu musíme znovu zdůraznit, že tempo hry si diktujete jen vy sami a autoři vás očividně vybízí k tomu, abyste The Executioner absolvovali alespoň ještě jednou.

The Evil Within: The Executioner
i Zdroj: Hrej.cz

V soubojích máte možnost ohánět se palicí, dorážet v brutálních animacích, které se přepnou do 3rd person perspektivy, zraněné soupeře, používat úhybné manévry nebo uchopit oslabené monstrum a jediným mohutným hodem jej přišpendlit na zeď s ostny či jej nechat rozsekat na kaši mezi roztočeními čepelemi některé z četných pastí. Ty koneckonců máte možnost klást a vyrábět sami a v jejich šikovném použití spočívá klíč k nejednomu úspěšnému souboji s bossem. Naneštěstí se ale akčním scénám nevyhnuly ani určité problémy, takže třeba když vás obklopí větší hlouček nepřátel a spustí se animace popravy, mnohdy nenaváže na předchozí a následující scénu, a tak najednou koukáte jako blázni, proč je další protivník za vámi místo před vámi. Když už je ovšem řeč o technickém zpracování, radost naopak většině hráčů zřejmě udělá skutečnost, že se autoři zbavili kontroverzních černých pruhů, které až dosud okupovaly část obrazovky a rázem je hned na dění ve hře lépe vidět. Faktem, který by ani pruhy z původní hry neschovaly, ale je, že The Evil Within: The Executioner něco postrádá. Titulu prostě chybí něco navíc, co by z něj v našich očích učinilo víc než jen sled akčních scén, které sice hezky zapadají do zdejšího světa, ale ve výsledku se nemohou měřit s vysoko nastavenou laťkou dřívějších příspěvků.

The Evil Within: The Executioner
Xbox Xbox One
Windows PC
PlayStation PlayStation 3
Xbox Xbox 360
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

Celý koncept i styl The Executioner je sice nový, ale bez pořádného příběhu, nového obsahu a skutečné výzvy toto DLC zůstalo ve stínu svých předchůdců. Pro fanoušky a majitele season passu jde o důstojnou rozlučku, která se nebojí experimentovat. Ostatní ji ale mohou nechat bez povšimnutí.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama