The Council Recenze The Council

The Council

konfrst.jan@gmail.com

konfrst.jan@gmail.com

9. 4. 2018 12:50 4
Reklama
Reklama

Jestliže nežijete poslední měsíce zalezlí v potemnělé díře, tak jste v herním průmyslu mohli v nedávné době zaznamenat sympatický otřes v podobě neočekávaného překvapení jménem Life is Strange. Promyšlený příběh dvojice dospívajících dívek dokázal dát smysl i jinde nepříliš oblíbenému epizodickému formátu a přinesl zejména poutavý systém voleb. A stejný recept využívá i dnes představovaná epizodická adventura The Council, jejíž největší negativum spočívá v tom, že jste toho o hře pravděpodobně ještě příliš mnoho neslyšeli. A to je přitom ohromná škoda.

MINIMALISTICKÁ PREZENTACE

Nemluvíme zde totiž o absenci zbytečného vyzrazování obsahu, ale bohužel o absenci jakékoli masivnější reklamní kampaně, jež by jinak doprovázela ostatní tradiční velké tituly. Potenciál a ambice však má hra přímo obrovské a dosahuje také kvalit, o kterých si právě ty ostatní a jinde tolik připomínané hry mohou jen nechat zdát.

Hráči se ocitají na odlehlém ostrově, na němž se rozléhá obrovské sídlo zprvu neznámého bohatého a vlivného člověka.

Přitom už jen základní premisa sama o sobě rozhodně zní velmi zajímavě – hráči se ocitají na odlehlém ostrově, na němž se rozléhá obrovské sídlo zprvu neznámého bohatého a vlivného člověka. Ten s oblibou pořádá veliké oslavy, jež jsou plné vlivných osobností se skrytými motivaci a každý, kdo ve světě hry něco znamená, již o těchto setkáních alespoň slyšel.

ARISTOKRATICKÁ SMETÁNKA

A o věhlasu těchto setkání každopádně zaslechla již i Sarah de Richet, matka hlavního hrdiny, vážená aristokratka a členka tajemného Zlatého řádu, který si ve svém popisu a v tajemnosti nezadá například i se slavným kultem iluminátů. Sarah de Richet se každopádně krátce po oslavách nového roku 1793 chystá na jinou velkou slávu – Lord Mortimer pořádá další ze svých slavných banketů a tentokrát přitom můžeme být i ona. A nejen ona – v roli Louise de Richeta se můžeme zprostředkovaně z pozvánky těšit i my hráči.

Ovšem radost z takové nečekané pozvánky však může hatit její hořká pachuť – matka hlavního hrdiny a zcela zřejmě také významná badatelka totiž na ostrově Lorda Mortimera zmizela a Louis se tak nejde ani najíst ani vyhledat a navázat důležité kontakty, ale především zjistit, co se vlastně stalo jeho matce a proč. A že to bude bádání nezapomenutelné, o tom již vypovídá prostý detail v podobě seznamu hostů.

WASHINGTON I NAPOLEON U JEDNOHO STOLU

Respekt vyvolaný významem v nadpisu vyřčených jmen může být značný, rozpaky ale určitě může seznam hostů budit například u zapálených historiků. Zde se však hraje na efekt i zajímavost a historická přesnost tak mohla dočasně jít stranou. U jedné tabule tedy můžete narazit například na nadějného a v době konání příběhu stále ještě mladého francouzského vojáka jménem Napoleon Bonaparte či na „současného“ prezidenta rovněž mladých Spojených států amerických – George Washingtona. Tím však výčet zajímavých postav ještě rozhodně nekončí, důležité je ale každopádně to, že potenciálně podezřelí jsou všichni z nich, byť se nic závažného ještě vlastně nestalo a o podezření z trestného činu prozatím nemůže být řeč.

Louis musí chtě nechtě pustit do rozplétání četných intrik, které sám Lord Mortimer a jeho hosté splétali i po celá předcházející léta.

Už jen pouhé zmizení vlastní matky však podezřelé určitě je, a tak se Louis musí chtě nechtě pustit do rozplétání četných intrik, které sám Lord Mortimer a jeho hosté splétali i po celá předcházející léta, ne-li rovnou staletí. Prim přitom hrají osobnosti postav, jejich slabé i silné stránky a jednoduché, byť na informace bohaté dialogy.

HUTNÝ ZÁVAN RPG

Lež by sice měla standardně mít krátké nohy, v sídle zmíněného aristokrata na to však nikdo nehledí a každý se ve společnosti slavných a mocných nachází s určitou motivací v zádech. Pro některé může taková motivace mít ryze osobní charakter, pro jiné ale naopak nikoli, nicméně svádět souboje bude bez debat zapotřebí se všemi.

The Council

Elementární znalosti a prosté povědomí o dění okolo však stačit rozhodně nebudou a zde na scénu nastupuje něco, co jsem od hry zprvu určitě nečekal – hutné RPG prvky založené na průzkumu prostředí, bohatém vývoji postavy i na větvených dialozích. To v praxi znamená na začátku možnost volby hlavního směru vývoje (na výběr je nikoho neurážející diplomat, manipulující okultista či pátrající detektiv) a to ruku v ruce s následným vývojem postavy znamená bohaté možnosti větvení dialogů. Zkušený diplomat tak bude moci vždy dosáhnout jiných výsledků než vtíravé myšlenky přinášející okultista, jako hráči však vždy uvidíte všechny dostupné možnosti. Vybrat však lze pouze některou z nich, což jen probouzí chuť pustit se do hry klidně vícekrát za sebou a zvědavé hráče může takový přístup jedině dráždit. A to je dobře.

CELÁ PALETA MOŽNOSTÍ

Ze zásady k takové zvědavosti hra vyzývá již sama o sobě a svým charakterem. Po každé kapitole totiž lze kupříkladu vidět seznam promeškaných příležitostí (například dozvědět se něco více o své matce či získat kompromitující materiály týkající se jiné z postav) i možnost následného studia dodatečných materiálů a knih. Ty mohou či nemusí zpřístupnit další informace a možnosti v té další části první kapitoly.

V základu hra nicméně představuje skutečně velké množství mechanik a není neobvyklé, že i po hodině či dvou překvapí něčím novým.

Různorodost přitom v mnoha ohledech ze hry přímo čpí a stejně tak The Council představuje i správu inventáře, ve kterém lze kupříkladu kupit předměty, jež mohou odemykat další možnosti či usnadnit již ty naučené. V základu hra představuje skutečně velké množství mechanik a není neobvyklé, že i po hodině či dvou překvapí něčím novým a nečekaným po stránce herní náplně.

KTEROU CESTOU SE VYDÁTE?

Jenže ani to stále ještě není to nejdůležitější – mnohem významnější roli totiž hraje fakt, že každá věta či rozhodnutí může mít následek. Někdy pochopitelně menší, jindy naopak větší. Ty skutečně veliké pochopitelně zpozorujeme až s odstupem a v rámci dalších epizod, prozatím to však vypadá rozhodně slibně a nápaditě. Zde jen doufáme v udržení vysoko stanovené laťky a v posouvání standardů tam, kam se jiné tituly kupříkladu dosud neodvážily.

The Council

Až posud to je zkrátka jen o superlativech, jen o těch však ani The Council určitě není a některé hráče může trochu zamrzet technická stránka hry. Ta poněkud překvapivě koresponduje s citovanou sérií Life is Strange a s její původní sérií, která se prezentovala slabší (a těžce stylizovanou) grafikou i horší synchronizací rtů. A překvapivě i tyto aspekty se týkají i The Council.

NEVÁHEJ A HREJ

Jestliže si ale nelejeme čistého vína, tak slabší textury, pro někoho možná nevhodná stylizace (což je ale ryze osobní výtkou) rozhodně nedokáží znevážit to, čím The Council ve své podstatě jako celek je. Menší produkční hodnota neznamená nutně promrhaný potenciál a my tento projekt rozhodně můžeme a hlavně po předchozích zkušenostech chceme doporučit.

A tím jsem mohl ve své podstatě i začít. Když jsem totiž o The Council slyšel před několika měsíci vůbec poprvé, hra si mě ihned získala. Zaujala mne dokonce natolik, že jsem věděl, že se o její recenzi budu chtít prát, že si odnese níže přiloženou pětku a že zde zkrátka budeme mít tu čest s titulem, vedle kterého v některých ohledech vypadá Life is Strange jako chudý příbuzný. Až tak povedené to je. Tak neváhejte.

The Council
Xbox icon Xbox One
Windows icon PC
PlayStation icon PlayStation 4

Verdikt

Skvělá adventura s mohutným potenciálem, zajímavým příběhem a nepřeberným množstvím možností i barvitých charakterů. Jasná koupě pro fanoušky epizodických adventur i tajemných příběhů.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz