Test Drive Unlimited Recenze Test Drive Unlimited (PSP)

Test Drive Unlimited (PSP)

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

6. 4. 2007 22:47

Rozsáhlost, se kterou se prezentovaly všechny ostatní verze Test Drive Unlimited, je hodna uznalého pokývání hlavou. Nový Test Drive je ultimativním závoděním, kterému kraluje dokonalé propojení offline a online části, a krom toho nabízí velmi početnou množinu automobilů a motorek, které můžete bezstarostně prohánět po více než 1600 km silnic havajského Oahu. Nad očekávání jsou výše vyjmenované prvky zahrnuty v PS2 verzi, která si díky tomu vydobyla právoplatné místo na výsluní konzolových arkádových závodů. S ještě větším překvapením však zjišťujeme, že nachlup stejně je tomu i v případě handheldové verze!

Dokonalý klon!

Stejně jako v ostatních případech, i na PSP začíná hra malým tutoriálem. Seznámení s vozidlem a jeho ovládáním se nese čistě v režii intuice a během deseti minut jste schopni sžít se s novým Test Drive jaksepatří. V čem se hra od svých sourozenců nadále neliší, je přítomnost realitních kanceláří a autosalonů. I zde je nutnost pořídit si obydlí s dostatečně rozlehlou garáží a pochopitelně koupit svůj první vůz. K tomu vám dopomáhá známá GPS mapa, jak jinak než dokonale zpracovaná. Po stisku příslušného tlačítka se dostanete do uctivé vzdálenosti nad rozlehlý ostrov, kde si pochopitelně můžete zazoomovat pro lepší orientaci. Uplatnit můžete samozřejmě i filtr zobrazených míst na mapě, čímž získává Test Drive Unlimited na přehlednosti. Nezapomnělo se ani na příjemný ženský hlas, kterým GPS navigace disponuje, díky kterému určitě neminete tu pravou odbočku.

Závody stále kořením hry

Co musíme bezesporu přičíst k PSP verzi k duhu, je zachovaná mamutí rozlehlost ostrova. Oahu je hned od začátku kompletně přístupné a je jen ve vašich rukách, kam vás pneumatiky donesou. Cestou budete postupně narážet na jednotlivé závody, jež jsou rozděleny podle třídy jednotlivých vozů. Většinou se v nich střetnete s trojicí protivníků, jejichž řidičské umění přímo úměrně stoupá s třídou vozu. Ze začátku vás tedy limituje jen rychlost a schopnost akcelerace vozidla, později už doopravdy jen a jen vaše reálné schopnosti řízení. Za všechny druhy úkolů získáváte finanční kredity, díky kterým můžete nadále rozšiřovat váš vozový park spolu se seznamem nemovitostí. Kromě peněz vám budou přibývat i zkušenosti, skrze které bude postupně stoupat i vaše úroveň.

První rozdíl oproti „větším“ verzím TDU nastane v momentě, kdy se začnete porozhlížet po nezávodních misích. Ty ve hře jednoduše nenajdete, zato si pro nás vývojáři přichystali dvě novinky. První z nich je šampionát závodů, který ovšem stojí tak trochu na okraji zájmu a atmosféra je zcela totožná s ostatními obyčejnými závody. Mnohem lépe se ale tváří druhá inovace v podobě neustálého bodování vaší jízdy. Za rychlou jízdu, čistý průjezd křižovatkou, dlouhý smyk či skok obdržíte určitý počet bodů, opět zvyšující vaši úroveň.

Skvělá grafika, horší fyzika

Naprosto odzbrojujícím dojmem působí grafická část handheldového TDU. I s přihlédnutím k hardwarovým schopnostem PSP vypadá hra skoro stejně dobře jako na PS2. K všeobecné radosti se také vyvedla optimalizace, a tak projedete ostrov přiměřenou rychlostí bez jakéhokoliv načítání. Přiměřenou rychlostí? Ano, pokud totiž budete zběsile honit nějaký ze sporťáků v rychlosti nad 300km, hra si občas vybere daň v podobě přijatelné vteřinky či dvou, kdy načte následující segment mapy. To se ovšem děje natolik zřídka, že není nutné považovat chybku za skutečně zásadní. Velmi dobře na tom je i zvuková stránka hry, snad až na zvuky některých vozidel, jež zní poněkud vysavačovitě.

Bohužel si ale PSP verze neodpustila nedostatky ve fyzikálním modelu vozidla. Na malém analogovém ovladači konzolky je to obzvlášť pocítit a rychlosti kolem zmíněných 300 km/h už nejsou jen tak pro někoho. Ve stejně „opičáckém“ duchu se to má i s nerozbitností vlastního vozu a s nadměrnou destruktabilitou vozů ostatních. Po zkušenostech z ostatních verzí jsme se lehce obávali ovládání motocyklů, které pro naší útěchu nebyly do hry zasazeny. Možná se to někomu může zdát jako krok zpátky, ale přeci jen je jízda jednostopým vozidlem v TDU natolik neatraktivní, že můžeme být spíše rádi.

Trochu jiný multiplayer

Poslední věcí hodnou porovnání je profanovaný multiplayer. I ten PSP verzi nechybí, ačkoli ani zdaleka nenabízí tolik, co multiplayer X360 a PC verze. Připojit se lze jak pomocí infrastructe, tak ad-hoc módu, ovšem s jistým omezením. V případě hry skrze ad-hoc byl nastaven limit připojených hráčů na čtyři, což je, ruku na srdce, přeci jen málo. Podobné omezení však naleznete i při hře přes infrastructure mód, kde jsou viditelní na mapě vždy jen čtyři hráči. Hra sice po každém závodu náhodně vybere novou čtveřici ze všech připojených hráčů, ale to na menším zklamání pranic nezlepší.

Ohraný závěr, výborné!

Připojeni k síti internetu však s konzolí, pokud jste doopravdy v pohybu, nebudete nepřetržitě, tudíž se značný kompromis v multiplayeru nakonec nejeví zas až tak černě. I přes tento nedostatek ale nabízí PSP verze TDU doopravdy kvalitní zábavu v singleplayeru a zaručenou trvanlivost několika desítek hodin hraní. Ostatně, pokud vlastníte více platforem, na kterých můžete hrát nový Test Drive, při cestě do školy/práce vám PSP verze může tlumit abstinenční příznaky. O tom to celé je!

Test Drive Unlimited

I handheldová verze Test Drive Unlimited stojí na žebříčku kvality na solidně vysokém stupínku. Nabízí stejně rozlehlou závodní plochu, jako ostatní verze, spolu se zachování skvělé grafiky a skutečně povedené prezentace. Jediným neduhem zůstává trochu rozpačitý fyzikální model a citlivost ovládání. Na jistý kompromis došlo i v případě multiplayeru, avšak na handheldu není tento nedostatek nikterak markantní záležitostí.

Obrovská rozloha a otevřenost ostrova, GPS navigace, skvělá grafika, speciální body připočítáváné během jízdy
Lehce osekaný multiplayer, místy slabší zvuky některých automobilů, citlivost ovládání a fyzikální model