Tabula Rasa Recenze Tabula Rasa

Tabula Rasa

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

20. 11. 2007 23:57 14
Reklama

Bez obalu a narovinu, skutečně se nevyžívám v prostředí sci-fi. Ať už se to týká knih, filmů (StarWars je milou výjimkou) i her. Zákonitě tedy musím vyvolávat pocit, že jsem ten poslední, kdo by měl sednout na několik desítek hodin k počítači, připojit se do online světa hry Tabula Rasa od vývojářů z NCSoftu a zhodnotit ji okem pokud možno objektivním, nezaujatým. Jenže, rád dávám ostatním věcem/lidem další šance a nutno přiznat, že koncept TR se mi zalíbil na první pohled. Osobně jsem tak vstoupil do hry jako taková malá, soukromá tabula rasa a fakt, že jsem po dvou týdnech popsán až po okraj, hovoří za vše. Tabula Rasa totiž není jen další MMO hrou s okopírovaným konceptem, naopak. Richard Garriot, který kdysi udal směr svou Ultimou Online, se snaží prostřednictvím TR updatovat žánr na verzi 2.0, aby překročil vše, na co jsme byli dosud zvyklí. Ovšem, udělat tak obří krok přes Warcraft, LOTR: Online, Gulid Wars, (vlastní) Lineage a další zkrátka nelze, takže spíše než „překročit“, volili vývojáři „obejít“.

Epický příběh nesmí chybět

Už samotný začátek hry, filmově zpracovaná zápletka, naznačuje cosi speciálního. Dozvídáte se, že planetu Zemi napadli mimozemšťané zvaní Bane, ovládající navíc prazvláštní magickou sílu Logos. Decimují planetu a lidé spíše s němým výrazem, nežli snahou o obranu, celému aktu přihlížejí. Vědci tak ihned pochopí, že na tomhle místě to s lidskou rasou nevypadá příliš dobře a urychleně dokončí vývoj galaktické brány, skrze kterou evakuují přeživší šťastlivce. Ti skočí na druhou stranu vesmíru, konkrétně do sousedství prastaré mimozemské rasy Eloh, shodou okolností také pod útokem vetřelců. Jak už to tak bývá, mezi lidmi se však najdou jedinci, kteří se od Elohů přiučí zmiňované síle Logos a pod hlavičkou nově vzniklé organizace, mající za cíl vymýtit vetřelce, zaznamenávají první úspěchy.  Nu a právě v tento moment se na scéně objevuje váš hrdina s dobrodružstvím hned za vlastním prahem.

Cože? 3rd person akce?!

Pokud čekáte, že už vývoj postavy vás posadí na zadek, možná budete trochu zklamáni. Zvolíte si pouze pohlaví, jméno, příjmení a samozřejmě vzhled, specializaci až později. První přihlášení hry vás uvrhne do tutoriálu, který není radno přeskočit. Pokud jsem v úvodu mluvil o překračování stínu současných MMO, myslel jsem to vážně – Tabula Rasa je jiná hlavně v otázce ovládání. Stále tu máme tlačítka pro pohyb, myš pro určování směru, ale najdete zde zaměřovací kříž a naopak nenaleznete kurzor. Co to všechno znamená? Tabula Rasa se hraje jako čistokrevná 3rd person akce a poznáte to hlavně v boji. Už nestačí jen tupě stát na planině a čekat, jestli potvoru před vámi umlátíte, nebo ona vás. Tabula Rasa po vás vyžaduje pohyb, taktiku a snahu chovat se jako v každé jiné střílečce se všemi zákonitostmi. Osobně to velmi oceňuji, protože právě ono známé naklikávání potvor a „nervy“ u počítání zásahů vytvářel v mých očích silně neosobní pocit, na druhou stranu se určitě najdou hráči, kterým tento způsob vyhovovat nemusí.

Grafika, která vás zasáhne!

Druhá věc, kterou si uvědomíte ihned po skončení tutoriálu a vstoupení na území vesnice Alia Das, je míra detailů a celkové vzezření hry. Vývojáři opustili od nepsaných pravidel ohledně grafických ústupků a představují nám titul, jenž si v ničem nezadá se současnými offline hrami. Špatně se popisuje POCIT, který ve vás vyvolá přítomnost vojenského tábora lidí hned vedle prastaré vesnice místních obyvatel a jako příklad stačí i banální procházka lesem se všemi těmi zvuky, padajícím listím,… Všechno rázem mění valící se síla kontrastu, kdy mezi stromy vykoukne hlava prvního nepřítele. Následuje boj a válečné pokřiky potvor třeba na místě, kde jste ještě před chvíli obdivovali vodopád. Graficky precizně působí kromě přírody i postavy, které máte možnost rozlišit na základě drobných nuancí. Opomeneme-li možnost přebarvovat si zbroj skrze balíčky barev, poznáte rozdíly s každou novou rukavicí nebo helmou, ale pochopitelně i s většími kusy, jako jsou kalhoty a hrudní část výstroje.

Velmi dobře bylo zapracováno i na hratelnosti, jež postupem hraní zraje jako víno. S přechodem na druhou planetu, Arieki, však paradoxně ztrácí hra šmrnc, a to díky kompletní změně prostředí z živoucí vegetace na poušť podobnou Marsu. Klasické levelování probíhá prostřednictvím questů, jejichž struktura se mění od těch vcelku banálních (seber, dones, přijď), až po ty složitější (najdi, prozkoumej, přesvědč, sbírej dlouho). Celá řada questů je však navržena tak, že je plníte po celou dobu a dojít jejich konci (a odměnám) stojí značné úsilí, což ve výsledku mnohdy i dost nudí. Platí to především u sbírání jednotlivých fragmentů sítě síly Logos, kterými postupně vyplňujete jednu z karet v inventáři (od toho název Tabula Rasa) a získáváte speciální schopnosti. S přibývajícímí zkušenostmi budete muset řešit také základní otázky, týkající se vývoje vaší postavy. Už na páté úrovni si zvolíte cestu vojáka, nebo specialisty a dále pak rozvíjíte svůj charakter v souladu s nabízenými větvemi. Osobně jsem si vybral cestu boje, kde se mi postupně otevřely možnosti, z nichž jsem vybral rangery a profiluji postavu na snipera. I k druhé straně, tedy technicky zaměřeným postavám, se můžete později podívat pomocí funkce Clone, díky které si můžete svoji postavu třeba před důležitým mezníkem zkopírovat.

Tak tenhle zážitek z boje se nám líbí!

Boj je kořením každé správné onlinovky a o jeho zákonitostech v Tabula Rasa si nyní povíme něco víc. Jak už bylo řečeno, vše se ovládá jako klasická akční hra, s čímž koresponduje i plejáda zbraní a dalších, damage způsobujících abilit. Zůstaneme-li u těch palných udělátek, naleznete mezi nimi jak ty naše, současné, s klasickými náboji, tak i například laserové. Musíte si pokaždé dávat pozor na stav nábojů a po očku kontrolovat teplotu rychlopalných zbraní, které se velmi rády přehřívají. Na pravé straně herního HUDu jsou pro změnu položky zobrazující ony speciální ability, mezi nimiž hrají prim síly Logos. Všechno sice začne nevinným bleskem, nebo možností nazout si sedmimílové boty a běhat jako utržený, ale takové zhmotňování podpůrných střeleckých věží na vyšších úrovních je radost sledovat. I tak se ale zapotíte, neboť nepřátele disponují vcelku funkční AI a snaží se kooperovat, což nakonec musíte s živými hráči také. Nejen že je to SKVĚLÝ zážitek, ale jinak byste se moc daleko nedostali, resp. dostali, ale později a ochuzeni o porci zábavy.

Revoluce se nekoná, evoluce zaručeně

I přes vše výše vypsané, nemohu hře udělit vyšší hodnocení, než je velmi solidní 8. Mám pochopitelně důvody, mezi kterými ční jistá zabugovanost některých questů. Je jasné, že vývojáři vše v budoucnu opraví, ale i tak by se podobné praktiky neměly stávat běžnou praxí. Občasnými problémy trpí také craftování, kdy se vám buďto vůbec nezobrazí položky v menu vendora, nebo nelze provést samotný akt obchodu (nereagování tlačítka myši). Co opravit nepůjde je také občas přestřelená obtížnost kladená na hráče, což je patrné zhruba v prostřední pasáži hry, na úrovni kolem čísla 30. Nu a nakonec poslední chybkou je i jistá repetivnost některých questů plněných v řadě za sebou. I přes to je nutné uvědomit si, že MMORPG se vyvíjí a vybrušují se jako diamant. Je to dlouhá práce a určitě bude zajímavé, podívat se na hru s odstupem několika měsíců s hodnocením odpovídajícím budoucím kvalitám hry. Garantuji vám ale, že už nyní dostanete za $15 měsíčně kvalitní porci zábavy.

Tabula Rasa
Windows PC

Verdikt

Tabula Rasa je obecně velmi kvalitním titulem, nabízejícím navíc plno nových věcí, které hnou žánrem MMO her kupředu. Vyvrácen byl i mýtus o nepříliš (technicky) atraktivním prostředí onlinovek, neboť v tomto směru nelze TR nic vytknout. Bohužel se však hra nevyvarovala menších chybek, které mohou v očích některých hráčů znamenat hodnocení i o půl nebo celý stupýnek směrem dolu. I tak, Richard Garriot je klasa, dámy a pánové!

Co se nám líbí a nelíbí?

Kvalitní příběh, grafické zpracování, 3rd person koncept se vším všady, spousta zbraní, nepřátel, nápadité questy, vývoj postavy
Nkěteré questy jsou zdlouhavé a po čase nudí, objevují se také bugy znemožňující některé z úkolů splnit, někomu freeformový koncept ovládání postavy nemusí sedět, stejné je to i s absencí kurzoru (= nutnost používat klávesnové zkratky), chyby v craftování
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama