SWAT 4: The Stetchkov Syndicate Recenze SWAT 4: The Stetchkov Syndicate

SWAT 4: The Stetchkov Syndicate

frix@seznam.cz

frix@seznam.cz

13. 3. 2006 23:49
Reklama
Reklama

Ani ne před rokem přišel jako blesk z čistého nebe SWAT 4 a rázem se stal králem taktických akcí. Poněkud překvapivě jím zůstal doteď, konkurence se vytrácí nebo orientuje spíše na akci (že ano, Red Storme se svým Lockdownem). Čtvrtý SWAT byl po všech stránkách nádherně vypiplaná hra, která od hráče vyžadovala trpělivost a ochotu investovat čas do pochopení všech svých principů. Na oplátku hráč získal neskonalou zábavu, která byla prakticky nekonečná v singlu (nepřátelé i rukojmí se objevují pokaždé na jiném místě) a multiplayer se hraje dodnes. Očekávaný datadisk The Stetchkov Syndicate (zkráceně TSS) přináší řadu novinek a vylepšení, odstraňuje některé nepříjemné chyby a ačkoliv je umělá inteligence kolegů v týmu stále na pováženou, i tak je datadisk pro vlastníky původní hry jasná volba. A také jenom pro ně – pro hraní TSS je třeba mít SWAT 4 v identické jazykové verzi. U nás se opět prodává hra s českými titulky, které jsou provedené výtečně a nenarazil jsem na jedinou mouchu. Naopak nedodělky z minula byly odstraněny a tak je konečně z officera policista atd.

Bulharská měna je levá, chlápkům těm ostrým to neva

Tentokrát se již nebudete probíjet souborem misí, který nemá jakoukoliv dějovou spojitost a namísto toho se vydáte na tažení proti bulharskému klanu Stečkovců, který kšeftuje se zbraněmi, drogami a bůhvíčím dalším. Od prvních nesmělých setkání, kde se klan angažoval pouze coby dodavatel bouchaček, se postupně dostáváte až k zatčení hlavních členů gangu. Zahrnutí děje neobírá TSS o to, co bylo v původní hře tak výtečné, totiž všestranný design misí po stránce vzhledu i obsahu. K tomu je navíc přilepeno lákadlo postupu za kýženým cílem, což činí z datadisku o něco vyváženější hru hned na první pohled.

Střílej, proboha STŘÍLEJ! 

Strategie je samozřejmě stále hlavním elementem, který musíte během hraní brát v potaz. Pětičlenný tým je rozdělen na vás-velitele a dva týmy po dvou členech, označené coby Modrý a Rudý. S týmovým dělením se pojí jeden z nejpodstatnějších přídavků TSS, totiž možnost zadávat zpožděné rozkazy a to jak pro celý tým, tak pro oba sub-týmy. Je to velice přínosná možnost, která činí z čištění místností s vícerem vstupů mnohem menší problém. Kromě toho se může vaše ego taktika vznášet na obláčku o kus výše, pokud se plánovaná akce povede. Nemusí se tak stát pokaždé, protože nepřátelská AI je výrazně odolnější a mnozí podezřelí zahodí zbraně až po mnohém, často nuceně násilném, vyzvání. Na druhou stranu AI vašich kolegů zůstává trnem v patě celé hry, chvílemi bohužel dosti velkým. Nejde jen o špatný pathfinding, kolegové jsou především nedostatečně agresivní – pokud však drží v rukou nesmrtící zbraně, měli by střílet okamžitě po získání vizuálního kontaktu. Příliš často skončí slibně rozehraná mise v troskách jen kvůli pacifistické umělé inteligenci, zatímco hráč skřípe bezmocně zuby.

K již tak dost velké nabídce zbraní a vybavení přidává TSS několik novinek, které vám velice rychle přirostou k srdci. Jednou z nich je navrátilec z třetího dílu, totiž světelná tyčinka. Na první pohled nepoužitelná blbůstka, vhodná tak akorát k legraci v multiplayeru (což nepopíráme), v praxi se však dá využít na každém kroku. Nebo spíše v každé místnosti, s pomocí tyčinek snadno označíte místa v labyrintu chodeb, která jste již navštívili a usnadníte si tak cestu za splněním mise. Dále je zde noktovizor, využitelný v kampani jen jednou, nicméně v multiplayeru si místo zcela určitě najde. Nechybí samozřejmě nové zbraně, z nichž je opravdu výborný samopal P-90, granátomet (s municí, která se po dopadu rozletí v trojici masivních obušků) a především pak nový tazér zvaný Kobra. Tvůrci rovnou mohli původní exemplář vyřadit z nabídky, Kobra má totiž lepší dosah, rychleji se nabíjí a především pojme dvě dávky naráz.

Pravý direkt, levý hák 

Potlesk si zaslouží možnost úderu, která mnohdy citelně chyběla. Civilisti se někdy odmítají vzdát a pokud vám došla nesmrtící munice, mohli jste je dříve tak leda střelit do nohy a modlit se, že rovnou nezemřou. Nyní stačí tvrdohlavci dát pěstí a vše jde najednou jako po másle. Kromě toho si můžete tímto způsobem i vybít zlost na obzvláště otravných nepřátelích – ale pozor, po určitém počtu ran upadnou do bezvědomí, zhorší vám tím skóre a rovnou si říkají o ránu z milosti, no ne? Škoda, že je úder pěstí zpracovaný tak amatérsky, bez pořádného zvuku a s mizernou animací.

Vizuálně už není TSS taková pecka, jako původní hra, ale díky skvělé atmosféře zapomenete na zastaralost Unreal enginu 2.5, jenž je použit. Nároky na hardware nejsou přitom nijak vlídné, k hraní s vysokou úrovní detailů potřebujete silný stroj. Také nedoporučujeme používat beta ovladače pro Nvidia grafické karty, TSS funguje správně jen s těmi oficiálními. Zvuky a hudba si zaslouží jasnou pochvalu.

Sex, drogy a satanský death metal

Kampaň nabízí sedm nových misí, které představují výzvu i pro zkušené veterány. Řada misí se více či méně inspiruje dříve vydanými kousky, není to však na škodu a hratelnost nikterak netrpí. Smysl pro detail zůstává na extrémně vysoké úrovni, což je pro Irrational Games typické. Stejně tak nechyběla autorům fantazie při vymýšlení lokalit, kam se vydáte – je to například gamblerské doupě, drogová laboratoř, skladiště zbraní, koncertní sál, kde zrovna hraje satanistická kapela a nebo katolická ubytovna pro postarší problematické alkoholiky.

Multiplayer nezůstal zkrátka, nabízí nově nativní VoIP technologii, takže nemusíte před každým hraním spouštět v pozadí TeamSpeak nebo podobné utility. Nově se také může vždy jeden hráč ve skupině ujmout funkce vůdce, čímž získává online hraní mnohem taktičtější náboj, než na jaký jsme z dřívějška zvyklí. Nechybí ani nový herní mód, v němž se jeden tým pokouší utéct na určené místo s kufříkem, zatímco opozice je musí zastavit. Pokud kufřík změní majitele, prohazují se také role. Jasná variace na vlajku, ale tvůrcům to klidně odpustíte ve chvíli, kdy si tento mód zahrajete – je to skutečně skvělá zábava. Platí to o celém TSS, ačkoliv obsahuje několik zjevných chyb, většina jich byla odstraněná a především přináší datadisk bohatou porci novinek a zábavu, která vydrží na velmi dlouhou dobu.

SWAT 4: The Stetchkov Syndicate
Windows icon PC

Verdikt

Pokud jste už vyčerpali studnici možností SWAT 4, The Stetchkov Syndicate by ji měl rozhodně na nějaký čas doplnit. Hodnota datadisku je nezvykle vysoká, misí je sice na pohled málo, ale vydrží na desítky hodin perfektní zábavy. Vlastníci originálu mohou jásat.

Co se nám líbí a nelíbí?

Stále stejně skvělá hratelnost je ještě o kus lepší díky novým možnostem a zbraním, nové mise jsou šité na míru pro kooperativní hraní, mise můžete hrát stále znovu a znovu.
Týmová AI je slabá, hodilo by se pár misí navíc, nahrávání misí trvá příliš dlouho, úder pěstí je amatérsky animovaný.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz