Sunless Skies
Sunless Skies Recenze Sunless Skies

Sunless Skies

Adam Zámečník

Adam Zámečník

20. 2. 2019 11:30
Reklama
Reklama

Stejně jako její předchůdce Sunless Sea je i Sunless Skies kombinací interaktivní fikce s “roguelike” hratelností. Viktoriánský Londýn, skrytý v podzemním moři, vystřídal steam-punkový vesmír, jímž hráč putuje jako kapitán vesmírné lokomotivy. Podobně jako v minulém díle i tady se skrze plno malých příběhů postupně odkrývá pohnutý osud lidstva, tentokrát ale ve vesmíru.

ATMOSFÉRA ROZKLADU

Britské impérium ve zdejších dějinách začátkem dvacátého století osídlilo vesmír svými úředníky, šlechtou a veterány, kteří se plavili podzemním mořem. Růst říše s vesmírnými lokomotivami a mechanickým sluncem však čím dál víc naráží na lovecraftovské bytosti, skryté na kraji vesmíru. Společenské rozdíly v říši zároveň vyústily v občanskou válku mezi úřady a osadníky, toužícími po nezávislosti. Právě válka dokresluje atmosféru rozkladu.

Stejně jako prostředí celé hry je i hráčem vytvořený kapitán postavou s vlastní minulostí a ambicemi.

Do takových míst se vydává hráčův kapitán. Ten získává vesmírnou lokomotivu poté, co její původní vlastník umírá — předtím ale kapitána prosí o doručení jistého předmětu do Londýna. Stejně jako prostředí celé hry je i hráčem vytvořený kapitán postavou s vlastní minulostí a ambicemi. Může být třeba básníkem, toužícím po slávě, nebo námořníkem s vysokým důchodem, jednotlivé sny ale slouží jen jako rámování jinak volného příběhu.

Stejně tak i volba minulého povolání dotváří osobnost postavy a právě skrze povolání získává kapitán jednolivé kategorie schopností — Heart, Iron, Mirrors a Veils. Ty určují řešení jednotlivých questů a odemykají nové vybavení, zároveň je lze ale v průběhu příběhu měnit a přizpůsobit vlastnímu přístupu ke hře. Proto nezáleží na tom, zda se předmět původního majitele lokomotivy prodá hned v prvním přístavu, nebo že se z básníka po několika výpravách stane zločinec.

VESMÍRNÁ PLAVBA

K představení základních prvků hratelnost slouží úvodní oblast The Reach a přístav New Winchester, jež tvoří periferii impéria a ohnisko konfliktu mezi takzvanými Stovepipes, delegací říše, a Tacketies, osadníky, kteří bojují za nezávislost. Jako čerstvý majitel zchátralého parostroje se musí hráčova postava postarat o obstarání dostatečného množství paliva a potravy pro posádku. Právě shánění zásob zabere velkou část úvodních hodin hry, kdy se s krátícím množstvím paliva i jídla zhoršuje i morálka na palubě a kapitán se musí včas dostat do jedné ze stanic.

Sunless Skies

Úvod Sunless Skies je velmi podobný začátku Sunless Sea. Moře vystřídal vesmír a místo lodi má hráč lokomotivu, ale Sunless Skies je jinak co se týče hratelnosti stejným 2D dobrodružstvím kapitána a jeho posádky. Kromě doplňování zásob a zlepšování lokomotivy slouží jednotlivé přístavy i jako questové huby a tvoří jeden z hlavních zdrojů příjmu ve hře. K převážení pasažérů do jiných lokací slouží nový systém takzvaných Prospects. Jde o obchodní mise, které dávají hráči možnost si vydělat peníze navíc.

Přestože se z cestování mezi přístavy vytrácí postupně úvodní napětí a obavy z nedostatku peněz a zdrojů, opakované přesuny jsou vyvažovány příběhovými pasážemi, které zrychlují tempo vesmírné plavby.

Změna vozidla je hlavním rozdílem mezi Sunless Sea a Sunless Skies. Vesmírná lokomotiva je mnohem obratnější a rychlejší, což výrazně mění rychlost objevování nových lokací. Nutnost opakovaně se přesouvat mezi jednotlivými lokacemi není tak výrazná jako u Sunless Sea. Přestože se z cestování mezi přístavy vytrácí postupně úvodní napětí a obavy z nedostatku peněz a zdrojů, opakované přesuny jsou vyvažovány příběhovými pasážemi, které zrychlují tempo vesmírné plavby.

NOVÉ PŘÍBĚHY

Změnami prošel i bojový systém, který je tu výrazně akčnější a dynamičtější. Narozdíl od pomalých lodí lze s lokomotivou uhýbat výstřelům a rychle kroužit kolem protivníků. K dělům, které má stroj na začátku, se postupně přidávají raketomety i jiné zbraně rozšiřující hráčovy možnosti a vyžadující pokaždé trochu jiný přístup k boji. Přesto nejde o arkádové zpracování, protože každý výstřel a pohyb lodi zvyšuje i její teplotu, což může hráče znehybnit či poškodit. Vzhledem k “roguelite" hratelnosti, kdy po smrti kapitána a jeho posádky získává lokomotivu a část výbavy nová postava, se nepozornost sice nevyplácí, ale nikdy neznamená konec hry.

Tento systém se ale dá nově vypnout, což zlepšuje prožitek z příběhové složky Sunless Skies. Jednotlivé lokace a jejich příběhy si zachovávají atmosféru hororových povídek Edgara Allana Poea a Howarda Lovecrafta — třeba farma s podezřelým zdrojem masa nebo monstra zamrzlá v ledu.

Sunless Skies

Obsáhlé popisky a rozhovory rozšiřuje větvění většiny úkolů, které lze vyřešit několika způsoby v závislosti na dovednosti kapitána. Nové příběhy zároveň dávají kapitánovi atributy, kterými dále odemyká příběhy další. K tomu se přidávají větší témata hry, která hrají velkou roli v dalších mapách. Zatímco centrum říše Albion odhaluje tajemství impéria a dopad technologie, Elutheria a Blue Kingdom rozvíjejí nadpřirozené motivy příběhu.

Do lokomotivy si lze pozvat ďábla, princeznu nebo tlupu myší.

Sunless Skies je ale také příběhem kapitána a jeho posádky. Na cestách lze naverbovat nové členy s vlastními příběhy. Ve výsledku tyto postavy neslouží jen ke zvýšení úspěšnosti některých voleb, ale také jako dodatečné části příběhového celku Sunless Skies. Do lokomotivy si lze pozvat ďábla, princeznu nebo tlupu myší. V rozhovorech s těmito postavami vyniká úroveň příběhu a způsob, kterým kombinuje archetypy gotických hororů a sci-fi s humorem. Děsivé výjevy chapadel a jiných vesmírných hrůz proto prokládají čaje o páté a večery v absintérii.

RŮZNÉ VRSTVY VESMÍRU

Je nutné zmínit i audiovizuální zpracování celého titulu. Oproti temnému Sunless Sea oplývá Sunless Skies barvami a různorodými lokacemi. Už The Reach představuje různorodé prostředí — houbami pokryté asteroidové pásy nebo zamrzlou krajinou na konci mapy. Kromě příběhů jednotlivé stanice hráče vtáhnou i odlišnou stylizací, která střídá rozpadlé osady s vesmírnými cirkusy či těžařskými koloniemi.

Každou z lokací zároveň dokreslují detailní popisky a ruchy daného místa. Přestože se mohou přesuny mezi stanicemi zdát příliš dlouhé, právě v takových chvílích vyniká skvělé zpracování hloubky a různých úrovní vesmíru, kde se pod lokomotivou míjí průmyslové zóny Albionu, hvězdné mlhoviny a šlahouny vesmírné vegetace, zatímco se do krajiny vpíjí citace z lodního deníku.

K ZÁVĚRU

Sunless Skies téměř ve všem větší a výraznější než Sunless Sea. Zpřístupnění hratelnosti neomezuje herní zážitek, spíše dále zvýrazňuje příběhovou stránku hry. Zatímco pro mnohé byla hratelnost Sunless Sea překážkou k plnohodnotnému zážitku z příběhu, v Sunless Skies jsou obě poloviny hry skloubeny lépe. Přesto Sunless Skies rozhodně nejsou titulem pro všechny. Jde o hru pozvolnou a plnou textu, který je ale fascinující svým rozsahem a schopností vykreslit tento svět do toho nejmenšího detailu.

Sunless Skies
Windows icon PC
Apple icon Mac

Verdikt

Jako pokračování Sunless Skies splňují veškerá očekávání. Vesmír v podání Failbetter Games je podivným místem plným bizarních osobností a ještě zvláštnějších zákoutí.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz