SunAge Recenze SunAge

SunAge

Ondřej Novotný

Ondřej Novotný

26. 12. 2007 23:00
Reklama

Přelom druhého a třetího tisíciletí představoval pro RTS dobu vrcholného rozkvětu. Díla jako StarCraft, Command and Conquer, Age of Empires nebo Total Annihilation ve své době znamenala to, co dnes Crysis nebo Call of Duty 4. Přechod k trojrozměrnému zpracování však strategiím zjevně úplně neprospěl - hráči, zvyklí na přehledné a detailní 2D, se najednou museli naučit práci s kamerou a přivírat oči nad slabší grafikou prvních trojrozměrných RTS. Oznámení SunAge proto mnoho fanoušků starších strategií jistě potěšilo - návrat ke kořenům žánru dával naději na připomenutí starých dobrých časů. Realita je bohužel někde úplně jinde.

Když jsem poprvé spustil SunAge, neměl jsem pocit, jako bych se vrátil do zlaté éry dvourozměrných RTS, ale jako bych právě spustil Dunu 2. A to opravdu nepřeháním. Posuďte sami: ve hře nešlo vybrat více jednotek najednou, nedaly se jim přiřazovat skupiny, umělá inteligence téměř absentovala a co hůř (v tomto ohledu dokonce patnáct let stará Duna nad SunAge vede), hra si čas od času postavila hlavu a nechtěla mě vůbec pustit do menu, nebo pokud ano, odmítla načíst poslední save. Tak takhle by to tedy opravdu nešlo, pánové. Naštěstí mi blesklo hlavou, že jsem nedávno spatřil na herních webech patch, kterému jsem však vzhledem k velkému množství chyb nedával příliš velké naděje. Ale na druhou stranu, proč ho nezkusit, že? Vždyť horší už to být nemohlo...

Co jste vývojáři, co jste dělali?

Po instalaci patche přišlo alespoň mírné uklidnění, jelikož několik nejzásadnějích problémů díky němu opravdu zmizelo (ale zdaleka, zdaleka ne všechny). Stejně mi vrtá hlavou jedna těžko vysvětlitelná záhada: jak mohli tvůrci z Vertex4 odkládat vydání SunAge téměř dva roky a přesto zapomenout na implementování tak samozřejmých funkcí, jako je třeba přiřazování skupin jednotek k číslům 0-9? A proč ani po nainstalování dvou updatů NELZE vybrat víc jednotek najednou, pokud se nejedná o stejný druh? Na papíře sice vypadá hezky, že tvůrci připravili rovnou tři kampaně, ale k čemu je to dobré, když se SunAge kvůli několika zásadním omylům prakticky nedá hrát?

Výtky prozatím odložme stranou, hra má i svoje světlejší stránky. Tou nejvýznamnější, která vás udeří do očí jako první, bude jistě ono zmiňované 2D zpracování, jež bylo koneckonců jedním z velkých taháků SunAge. Nutno podotknout, že v tomto ohledu se tvůrci opravdu činili - grafické provedení je natolik detailní a kouzelné, že se o něm navzdory absenci třetího rozměru ani náhodou nemůže mluvit jako o zastaralém. Tento fakt udělá jistě radost nejen pamětníkům, ale i těm, pro něž je třeba Supreme Commander kvůli vysokým HW nárokům jen hudbou vzdálené budoucnosti.

Tak aspoň ten příběh...?

Klišovitý děj o bitvě tří frakcí o naši domovskou planetu - pozůstatků lidí, mutantské rasy Raak-zun a vyspělých robotů Sentinels - můžeme najít v menších obměnách v každé druhé sci-fi RTS (však vzpomeňte sami: KKND 2, StarCraft, Universe at War...), zde však příliš neohromí ani jeho podání. Nudné dialogy doplněné o nepříliš zdařilé komiksové stripy budete časem bez důkladnějšího čtení odklikávat, ono stejně není příliš o co stát. Každá rasa má svou vlastní kampaň, čítající zhruba okolo osmi misí. Drobné odlišnosti mezi jednotlivými frakcemi však neskryjí prakticky totožný styl hraní za každý národ, jenž rovněž musíme počítat jako zápor. U všech tří ras se tak setkáme i s jedinou menší zvláštností jinak vcelku tradičního RTS systému SunAge, kterým je budování sítě energetických pylonů pro napájení staveb. Bez nich nelze základnu rozšířit dále, a tak pro přístup ke vzdálenějším surovinám je třeba postavit celou řadu těchto pylonů, jež se samozřejmě stávají důležitým strategickým bodem. Počítač vás ještě v jejich bránění příliš neprověří, nicméně v multiplayeru jde o klíčový faktor, jenž vás nutí mít neustále kontrolu nad velkou částí mapy. Co se však autorům na kampaních povedlo, je náplň samotných misí: jedna úroveň často vydrží na hodinu nebo dvě, přičemž naštěstí ani v pozdějších fázích neztrácí spád. Nebýt všech lapálií s ovládáním a umělou inteligencí, stala by se z kampaně nejspíš vcelku zábavná záležitost.

Kámen úrazu

Bohužel právě zmíněná AI sebere hráči veškerý zbytek trpělivosti, který mu zbude po překousnutí všech ostatních nedostatků. Stačí zmínit několik ukázkových situací.

Situace č. 1: Na moji opodál stojící armádu, která nebyla vidět na minimapě (ano, na minimapě je vždy vidět jen část území - také "pozoruhodný" nápad), zaútočila skupina nepřátelských jednotek. Kdybych si zrovna z dlouhé chvíle neprojížděl všemi částmi své základny, přišel bych o podstatnou část vojska a ani bych o tom nevěděl, jelikož moje jednotky nejevily vůbec žádnou snahu střelbu nepřátel opětovat.

Situace č. 2: Tradiční úkol, který přijde na řadu v každé misi - zadal jsem svým vojákům útok na nepřítele, který byl mimo jejich dosah. A problém byl hned na světě. Přemýšlení jednotky v SunAge se totiž řídí podle následujícího schématu: nedostřelím na svůj cíl - nemohu splnit úkol - nebudu dělat nic. I když to protivník do mě vesele šije.

Situace č. 3: Zadal jsem svým jednotkám příkaz pro přesun dopředu, hlouběji do neprozkoumaného území. Najednou se však objevil nepřítel, tudíž rychle klikám na něj a chci změnit příkaz na útok. Jenže to bych toho po svých jednotkách požadoval příliš. Nejprve poslušně docupitaly na místo přesunu a až poté zaútočily na svůj cíl. Tak takhle funguje umělá inteligence v SunAge.

Nerozepisoval bych se o problémech s UI takto zeširoka, kdyby nebyly tím nejpodstatnějším důvodem, proč si hru za žádnou cenu nekoupit. Alespoň v současné době. Je možné, že za nějakou dobu tvůrci pomocí několika dalších patchů SunAge skutečně vyladí, ale to nás v tuto chvíli nemusí zajímat. Současná realita bohužel pro tento titul vyznívá velice nepříznivě, což je škoda, jelikož idea návratu k RTS kořenům nezněla vůbec špatně. Ale co naplat, velké množství chyb odsuzuje hru do propadliště dějin.

SunAge
Windows PC

Verdikt

O absolutní propadák se sice nejedná, ale bohužel k němu nebylo vůbec daleko. Kdybych se na SunAge mohl jen dívat, neměl bych proti ní větších výtek. Hraní této RTS už však zdaleka tak příjemnou záležitostí není.

Co se nám líbí a nelíbí?

Velmi pěkné grafické zpracování, tři dlouhé kampaně.
Problémy s ovládáním, prachbídná umělá inteligence, špatně vyřešená minimapa a celá řada programových chyb.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama