Star Ocean First: Departure Recenze Star Ocean: First Departure

Star Ocean: First Departure

Ulrik_

Ulrik_

3
Reklama

Square Enix neví co roupama. I tak by šla zhodnotit činnost, kterou v současnosti vyvíjí, a proč nám v poslední době svými RPG nedělá moc radost. Návrat ke kořenům v podobě Star Ocean: First Departure by sice mohl vypadat jako snaha o revizionistické drbání na pleši, ale vzhledem k tomu, že je scéna PSP vyprahlá jako Sahara a na konzole míří nový Star Ocean, jde v případě uvedení prvního Star Oceanu o prachsprostý kalkul. Ano, v mnohém docela zábavný, ale pořád kalkul, který sází na úctu a lásku ke klasice, které by snad měly zabránit ve srovnání se současnými tituly. Nezabrání a pár záhlavců přistát musí.

Zápletka SC:FD je klasická, jakou jen může jRPG mít. Trojice mladých hrdinů si hraje ve svém domovském buranově na strážce zákona, občas seřeže neopatrné bandity, kteří do vísky zavítají a užívají si následné ovace a poplácávání po ramenou. Události ale velmi rychle naberou spád a při řešení nebezpečné epidemie narazí adolescenti na návštěvníky z vesmíru, kteří jim sdělí, že za nákazou stojí poměrně sofistikovaná taktika mimozemské rasy, která chce místní drnohryzy poslat pod onen drn. Lék na chorobu ovšem leží tři sta let v minulosti, a tak se trojice vydává zpět v čase, aby zachránila svět, jak se na hrdinskou omladinu sluší. Samotné propojení fantasy toho nejryzejšího (čti nejobyčejnějšího, nejošoupanějšího a nejklišovitějšího) charakteru se science fiction vyznívá zprvu velmi svěže a příjemně. Bohužel vědecká fikce po čase vyklidí pozice a plní vlastně jen roli jakési magie, kterou neprovádí staříci s klobouky, ale "technologie". Dějová linka je pak stejná jako celý Star Ocean - ani špatná, ani vysloveně zábavná. Několik dějových zvratů je mile překvapivých, ale jinak vše běží v až příliš zaběhlých kolejích. Kde Star Ocean jako jRPG selhává, jsou hlavní hrdinové. Ani jeden z nich není příliš zajímavý, jejich emoce jsou ploché, šablonovité a jen výjimečně u vás najdou nějakou odezvu. Dialogová stránka také odpovídá hře staré šestnáct let a občas se člověk neubrání cynickému ušklíbnutí, což je u žánru jako jRPG velké mínus.

Problém je i se světem, který ožívá jen občas při lepším dialogu, ale jinak je jedinou náplní producírování se po stokrát viděné mapě ve stokrát viděné grafice boj, boj a boj. A bohužel, boj nám zestárl ze všeho nejvíc. Real-timová řežba, která se spustí během dějových soubojů a mnohem častěji během klasických a brzy hodně otravných náhodných střetů, už prostě postrádá jakoukoliv sofistikovanost. Ovládáte hlavního hrdinu, zbytek party obstará AI, která je občas blbá jak bedna kytu, jindy vás překvapí nečekaným krokem. Bohužel samotný souboj je nezáživné doběhnutí k soupeři a mlácení do tlačítka X. Na oba shouldery jdou namapovat speciální schopnosti, které trochu to bušení ozvláštní, ale stejně drtivá většina soubojů probíhá stylem buch buch buch, klik LB, buch buch, klik, konec, XP, jdeme dál k dalšímu střetu. Hrozně se tím pak devalvuje i dnes skvělý managment schopností. Kromě útoků je zde obrovská škála statistik a abilit, které jde vylepšovat a získávat, dojdete k výrobě vlastních předmětů a zbraní, schopnostem ovlivňujícím třeba i počet náhodných střetů. Jenže k čemu to všechno je, když místo, kde se vše zúčtuje, je zase ta bojová obrazovka a tlačítko X.

Graficky hra neurazí, ale rozhodně ani nenadchne. Nebudu ji pranýřovat za prostředí, které nám na PSP v rámci "zahrajte si RPG klasiku!" naservírovali za plnou cenu už mnohokrát a na případné protesty odpovídali opovržlivými slovy o tom, že nerozumíme základům žánru, který nám milostivě předkládají. In game animace jsou na displayi PSP příjemné minimálně pro fanoušky anime a ani ostatní pěknými filmečky nepohrdnou. Ještě lepší práci odvádí hudební doprovod, který uchu lahodí a s bubínky se přímo mazlí. O to horší je bohužel dabing, kdy angličtí dabéři přehrávají, často kazí atmosféru scény a patří k těm horším, jež jsme mohli v PSP jRPG slyšet.

Star Ocean: First Departure skutečně není špatná hra, jak by se mohlo zdát. Naopak, nabízí docela dobrou zábavu na cca třicet hodin. Jenže je otázka, jestli zrovna tady to docela stačí. Zub času hru poměrně ohlodal a můžeme se nad klasikami tvářit jak chceme nostalgicky, některé dějové i herní postupy zastarávají. Osobně mne nic nehnalo k tomu, abych se probíjel stereotypními davy nepřátel k další kapitole dobrodružství sice docela (už zase) sympatických, ale nijak zvlášť zajímavých hrdinů. Pokud mi někdo bude chtít sbít kříž a umístit mne na něj za neúctu ke klasice, ať se nejdřív zamyslí. Je nám servírován remake šestnáct let staré hry, jejíž žánr v mnohém trpí stárnutím nejvíce ze všech. Navíc je nám servírován v situaci, kdy je nabídka anglicky lokalizovaných RPG titulů a vlastně her obecně na PSP doslova zoufalá. Můžeme se nechat zapřáhnout do chomoutu a bučet, že je to skvělý základ žánru, dojímat se nad všemi těmi sprity a užívat si děr ve scénáři s potěchou "jooo, takhle to kdysi bývalo". Já si ale dovolím chtít za své peníze hru novou, která nebude sázet na city, ale svou kvalitu na současném trhu. Takže si Star Ocean zahrajte, nuda to není, ale zázračná hra už bohužel také ne.


Star Ocean First: Departure
PlayStation PSP

Verdikt

Ano, je to klasika, jeden z milníků žánru, ale čas nezastavíš a tak je nám servírován prakticky neaktualizovaný remake, jehož mnohé části už nefungují tak jako kdysi. Není to špatné, ale už to není co to bývalo.

Hodnocení

Jak hodnotíme?

Co se nám líbí a nelíbí?

Významný kousek herní archeologie, který si můžete užít v angličtině. Velké možnosti v profilaci charakterů, kombinace fantasy a sci-fi občas působí velmi dobře stejně jako hudební doprovod.
Soubojový systém se k stáru stal nevrlým a otravným, bohužel se kolem něj vše točí. Hlavní hrdinové nejsou z těch, které si zapamatujete na dlouhá léta a děj je příliš šablonovitý.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama