SpellForce 2: Shadow Wars Recenze SpellForce 2: Shadow Wars

SpellForce 2: Shadow Wars

Jan Horčík

Jan Horčík

30. 5. 2006 22:54
Reklama
Reklama

Jak moc máte rádi fantasy? Tak, že si ze šestidílné ságy, kde každá kniha má alespoň 600 stránek, zapamatujete jméno každé postavy a všechny významné letopočty? Pak je SpellForce záležitost přesně pro vás. Příběh dvojky totiž uždibuje po kouskách snad z každého známějšího fantasy díla, a tak ať se fantasy-resistentní povahy připraví, že po prvních dvou třech in-game filmečcích zapomenou o co vlastně v téhle hře vůbec jde a kdo jsou a co chtějí všechny ty drsně se tvářící postavičky. Stejně je to putna. Hlavně, že se řežou!

Strategie? No, tak trochu...

První díl SpellForce představoval na svou dobu zajímavý a originálně pojatý mix realtime strategie a RPGčka. Jenže to byl rok 2003 a Phenomici tehdy představili zajímavou alternativu Warcraftu 3. Od té doby utekla spousta vody a objevila se ještě větší spousta podobných her. Dnes už SpellForce 2 nemá čím překvapit. Vezměte si jakoukoliv fantasy RTS posledních pár let, proveďte tu a tam menší úpravu a máte SpellForce 2.

Dvojka ale zdaleka není stejná jako jednička. Naopak, je to výrazně odlišná hra. Pamětníkům nejspíš připadnou některé změny jako bezbožné zjednodušení, ale vývojáři mají snadnou výmluvu - většinu změn provedli právě na popud hráčů, kterým pečlivě naslouchali po celou dobu vývoje druhého dílu. A naslouchat hráčům se vždycky vyplatí.

SpellForce 2 je teď díky tomu přístupnější, někdo by možná řekl "hratelnější". Namísto přebytečných sedmi druhů surovin těžíte už jen tři, k jakékoliv volbě, jednotce nebo upgradu se dostanete přes dvě, maximálně tři kliknutí. Jednoduchý, a proto geniální je nápad s pracanty vyráběnými přímo pro určitou činnost, které se okamžitě zhostí. Anebo tlačítko pro útok na dalšího nepřítele, to se také často hodí. K žádnému rozkazu nevede příliš klikatá (nebo spíš "klikací") cesta. Všechno je pěkně po ruce, jednotky se vyrábějí závratnou rychlostí, ještě rychleji ale umírají.

Žít jako hrdina, zemřít jako hrdina

Hrdinové jsou esencí každé fantasy, každého RPGčka a dnes i každé takzvané realtime strategie. Žánr se od dob Dune 2 výrazně posunul a jsem zvědav, jak chce Chris Taylor zaškatulkovat svého Supreme Commandera. Ale to je teď vedlejší, zpátky ke SpellForce 2! Tahle hra je z 65% RPG a z 35% RTS, na své si přijdou fanoušci obou žánrů.

Herní princip je navýsost jednoduchý, ale možná proto tak přitažlivý. Spočívá v prostém putování po rozlehlé herní mapě, která prakticky nedovoluje uhnout z lineárního pojetí příběhu. Jistě, sem tam se objeví nějaké NPC, které vám dá podružný úkol... anebo prostě jen důvod zaútočit. Když budete mít štěstí, vypadne z mrtvoly pěkný předmět anebo ho dostanete za odměnu. Ten naroubujete na toho hrdinu, kterému se hodí nejlépe a jdete dál.

Hlavní hrdina získává jako v každém jiném RPG zkušenosti, ať už za boj nebo plnění úkolů, díky kterým postupně leveluje. Jakmile získá level navíc (maximum je 30, ale je tohle vůbec důležité?), může si ve stromu dovedností připsat další puntík buďto do bojové nebo magické větve. Časem získávají hrdinové i další speciální schopnosti. Popravdě, strom dovedností není žádná velká sláva, nicméně svůj účel plní. Navíc úkoly, přestože jsou docela jednotvárné, vás vždycky něčím chytnou. Někdy je to jen běhání po mapě a přenášení předmětů, jindy informací, onehdy je to zase ozbrojený doprovod, ale i tohle málo stačí, abyste bojovali do poslední kapky krve a s divokým rykem na rtech. A když vám náhodou nějaký hrdina zemře, nic si z toho nedělejte, buď ho můžete hned obživit pomocí resuerekce, anebo sám vstane po pár desítkách sekund.

Taková normální zábava

Vývojáři z Phenomicu dokázali, že úspěch jedničky a dvou následujících datadisků nebyl jen tak ledajaká náhoda. Tihle lidé umějí přesně dávkovat a balancovat herní prvky tak, aby dohromady dávaly výbušnou, zábavnou a skvěle hratelnou směs. Je to technicky bezchybné, obzvlášť na nových počítačích totiž vypadá SpellForce 2 opravdu dobře, a po obsahové stránce plně uspokojující. Herní doba se, vzhledem k velikosti map, pohybuje v na dnešní dobu závratných výškách (méně než klasické RPG, ale více než obvyklá RTS). Nicméně vývojáři avizovaných 100 hodin čisté hrací doby se v singleplayeru samozřejmě nekoná. Leda že vás SpellForce 2 okouzlí tak, abyste vydrželi hrát skirmish nebo multiplayer až do alelujá. A to je docela dobře možné.

SpellForce 2: Shadow Wars
Windows PC

Verdikt

Spellforce 2 není ani trochu objevná hra. Všechno, co v ní najdete jste už určitě někde viděli a hráli. Lidé z Phenomic Studios dokázali ale všechny prvky poskládat do sebe tak bravurním způsobem, že z potenciálně naprosto průměrné hry udělali nadprůměr. Tleskáme.

Co se nám líbí a nelíbí?

Neoriginální mix realtime strategie a RPGčka dýchá tak nečekaně zahoustlou atmosférou, že není vidět ani na rybníček brčálník. Rákosníček si stejně lebedí v lítých soubojích, jednoduchém herním systému, krásné grafice a poutavém herním světě.
Postup hrou je lineární, bez jakýchkoliv výkyvů nebo překvapení. Zkušení hráči budou o každém souboji předem vědět jak dopadne, a tak se na něj samozřejmě raději předem připraví, aby nemuseli zbytečně loadovat.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Hrej.cz