SpellForce 2: Dragon Storm Recenze SpellForce 2: Dragon Storm

SpellForce 2: Dragon Storm

Ondřej Novotný

Ondřej Novotný

13. 5. 2007 22:00
Reklama
Reklama

SpellForce 2: Shadow Wars byla kvalitní hra, to bezpochyby, ovšem k úplné dokonalosti jí stále něco scházelo. Onen proslulý německý důraz na preciznost technické stránky totiž často mívá i jeden nepříjemný vedlejší efekt: jakousi vnitřní prázdnotu celé hry, absenci toho, co vás dokáže přikovat k monitoru na dlouhé hodiny a vyvolat dobře známý syndrom „ještě jeden level a jdu spát“. Tato skutečnost se u Shadow Wars bohužel projevila v plné kráse. Datadisk Dragon Storm tak představoval ideální příležitost se více odvázat a přinést o něco originálnější náplň, než původní hra. Povedlo se? Zčásti ano, avšak prostor ke zlepšování tu rozhodně ještě je...

Originalita – klíčové slovo

SpellForce 2: Dragon Storm
Prakticky v jakýchkoliv tiskových materiálech ohledně Dragon Stormu nechybí slůvko originální, čímž se naráží především na žánrové umístění tohoto titulu někam mezi RPG a RTS škatulku. Paradoxně však tento žánrový experiment představuje jednu z nejoriginálnějších složek celé hry, protože ona sama jinak často působí jako jedno velké klišé. Vykrádání ostatních fantasy je zde cítit na každém rohu, což na celkovém dojmu příliš nepřidá. Samotný příběh pak působí velmi rozpačitě a navíc je dosti obtížné se v něm orientovat. Proto si neodpustím alespoň jeho krátký nástin – svět Eo, kde se odehrával i původní SpellForce, je vystaven velkému nebezpečí, jelikož magické portály, které představují jediné spojení mezi zničenými ostrovy Ea, pomalu ztrácejí na síle. Další velkou hrozbu pro tento svět představuje přeživší z tajemné a mocné rasy Shaperů, jenž se probudil z dlouhého spánku a jemuž se mohou jako rovnocenní soupeři postavit jedině draci. Úkol rozřešit tyto problémy samozřejmě dopadá na vaše bedra.

Ovšem jak jsem již naznačil, vyprávění příběhu je bohužel vyřešeno poměrně nešťastně: během prvních pár úrovní na vás hra totiž vychrlí tolik různých jmen a názvů, že si buď rychle k počítači přinesete tužku a poznámkový blok, nebo na dějovou linku zcela rezignujete. Znalost příběhu naštěstí není pro celkový zážitek až tak důležitá, avšak jeho ignorování pochopitelně jenom přispívá pocitu, že téhle hře zkrátka něco chybí.

Posun směrem k RPG žánru

SpellForce 2: Dragon Storm
Ale zanechme na chvíli naříkání, Dragon Storm má i spoustu světlých stránek. Tvůrci se rozhodli posunout datadisk ještě více směrem k RPG žánru, za což si zaslouží pochvalu, poněvadž tato část hry nabízí oproti vcelku rutinérské strategické složce daleko větší zábavu. Většinu času tak strávíte putováním s malou skupinkou hrdinů a vypipláváním hlavních charakterů, podobně jako třeba v Diablu nebo Dungeon Siege. Zkušenostní strom je zde navíc obohacen o novou větev schopností Shaikan, jež umožňují například vyvolávat zvířecí pomocníky nebo si na určitou dobu zvyšovat sílu či počet hit bodů. Trochu zamrzí jen skutečnost, že si tvůrci nevyhráli trochu více s dialogy, které jsou až na výjimky velice nudné a primitivní.

Ale i v datadisku občas přijde řada na ovládání větších armád a při těchto momentech se znovu projeví jeden neduh, přetrvávající už z Shadow Wars – mizerná umělá inteligence. Jednotky útočí naprosto nelogicky, což dává vzniknout situacím, kdy například buší 20 rytířů do zcela neškodné budovy, zatímco zbylí dva horko těžko odolávají náporu nepřátel. V těchto momentech zamrzí i menší nedostatky v jinak solidně zpracovaném interface, kvůli nimž je třeba například při použití hojivého kouzla vyhledat zraněnou jednotku přímo na bojišti a kliknout ve změti mnoha těl přesně na ni. Přitom vyléčení prostřednictvím kliknutí na její portrét by bylo daleko pohodlnější.

Kvalitní design levelů

SpellForce 2: Dragon Storm
Pokud se ptáte, čemu může Dragon Storm vděčit za číslo 7 v kolonce hodnocení, tak je to především design jednotlivých misí. Těch je zde přítomno celkem 11, což sice může leckomu připadat jako malé číslo, ale dokončení většiny z nich zabere minimálně hodinu a půl čistého času, tudíž se ve výsledku dostáváme zhruba k dvaceti hodinám hrací doby. A to není na datadisk vůbec málo. Levely vynikají zejména variabilitou prostředí a zajímavými questy, jež lze navíc občas splnit hned několika způsoby. Například asi ve třetí misi jsem měl za úkol zničit čtyři nepřátelské tábory. Ty byly většinou velmi dobře střežené a pokusit se je vyčistit na vlastní pěst by byl asi nadlidský úkol i pro Ramba. Velitel místního hradu mi nabídl pomoc v podobě dvaceti vojáků, ovšem pouze pod podmínkou, že mu někde opatřím zásoby jídla pro jeho obléhanou a hladovějící tvrz. Pokud vynechám možnost sebevražedného útoku, tak jsem měl tedy dvě možnosti – buďto vyrazit na lov a opatřit si nějaké maso z volně pobíhajících medvědů a vlků, nebo přepadnout zásobovací kolonu nepřátel a ukrást nějaké jídlo jim. Do podobných situací se v Dragon Stormu dostanete velice často a díky nim mají mise celou dobu šťávu, což se u mnoha jiných strategií říct nedá.

Další novinky již zmíním jen ve stručnosti: do hry byla přidána nová frakce Shaikan, možnost vytvářet si vlastní předměty a několik map pro skirmish (plus speciální duelová mapa pro multiplayer) a pro režim Free game. Všechny se dají určitě považovat za klad, nicméně jde o součásti, které by asi měl obsahovat každý správný datadisk.

A Dragon Storm takovým přídavkem bezesporu je. Stále se sice nejedná o titul, od kterého byste neradi odcházeli ani po propařené noci (za což může vděčit především špatnému vyprávění příběhu), ovšem svoje kvality rozhodně má. A zůstává na úrovni i po stránce audiovizuální, ačkoliv ta se od Shadow Wars změnila jen minimálně. Pro fanoušky původní hry tak představuje toto rozšíření prakticky povinnou investici.

SpellForce 2: Dragon Storm
Windows icon PC

Verdikt

Zdařilý datadisk, který se sice nevyvaroval několika chyb, ale přesto nabízí velice slušnou zábavu na dlouhou dobu. Příště už by ale bylo načase se odpoutat od tradičních fantasy klišé.

Co se nám líbí a nelíbí?

Posun k RPG žánru, nelineární hratelnost, nová rasa a spousta dalších novinek.
Rozpačité podání příběhu, menší nedostatky v interface, stále špatná AI.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz