Sims 2 Castaway Recenze Sims 2 Castaway

Sims 2 Castaway

Martin Strnad

Martin Strnad

9. 12. 2007 23:00
Reklama

Série The Sims ušla už hodně dlouhou cestu. Má za sebou již sedm let života, dva regulérní díly a nespočet datadisků. Všechny přídavné předměty na různá témata do vaší virtuální domácnosti, možnosti randění, řádění, venčení domácích mazlíčků a kdo ví co ještě, rozšiřují tuto část herního panteonu stejně znatelně, jako zisky majitelům licence na značku The Sims peněženku. Původní sen Willa Wrighta o zábavné simulaci lidského života byl a je ždímán různými způsoby, ovšem až pomalý přechod The Sims z osobních počítačů na herní konzole způsobil vlnu spin-offů, které se již značně odklánějí od prvotní vidiny tohoto největšího herního "simulanta". A tak se vyskytly počiny nesoucí stejný název, jako jejich protějšky na PC, ovšem obsahující diametrálně odlišnou hratelnost. Nintendo DS bylo poctěno The Sims 2, kteří ale vůbec The Sims už nebyli. Snad proto může nejnovější přírůstek do simácké rodiny vyvolávat značné obavy.

Malý výlet na moře … anebo ne?

Už samotný název napovídá, že se tohle nové dobrodružství simíků odehrává na opuštěném ostrově. Na samotném začátku je hráč vyzván k vytvoření tolika postav, kolik je mu libo a kolik se jich vleze na palubu výletní plachetnice s předem daným neblahým osudem. Takže možnost volby hned z kraje zůstává, i když v poněkud zeštíhlené podobě, kdy obličej nemůžete modelovat natolik detailně jako v původní hře. Ovšem volba charakterových vlastností je stejná. A jakmile se jeden z vašich simíků probudí na opuštěné pláži, zjistíte, že i nutnost uspokojovat jeho potřeby, jejichž počet v průběhu první tutoriálové hodiny dostoupí všem ukazatelům známým z původní hry.

A hele ho, šimpanz, a nebo je to bernardýn?

Jenomže situace, do které se simíci v Castaway dostali, má jedno veliké ALE. Na opuštěném ostrově vám pizzu nikdo nedoveze až do domu, lednička je vybledlá vzpomínka, měkoučká postel pouhý sen a dům si tu na hypotéku rozhodně nepostavíte. Hra vás tak posouvá do obtížné role, kdy je třeba uspokojit všechny potřeby zpočátku jednoho, později více simíků a zároveň bojovat o holé přežití na pustém ostrově. Musíte tedy sbírat kdeco. Banány, kokosy, různé bobule, hromadit bambus, liány, listy různých palem a tak dále. Surovin je ve hře přehršel. Budete je potřebovat krom jídla i pro konstrukci různých pomocných nástrojů, harpuny, rybářského prutu, sekery z přiostřených mušlí, posléze i přístřešku, nábytku, malé chatky, celého velkého domu a koneckonců i voru nebo jiného plavidla.

Přilož ruku k dílu

A právě na vyrábění různorodých předmětů a pomůcek, či konstruování celých objektů stojí značná část hry. Celý proces zahrnuje samozřejmě sesbírání nebo vyrobení potřebných součástek (ano, často je žádán několikastupňový výrobní proces). Tato řehole je alespoň ze začátku s malým počtem nalezených kamarádů opravdu nepříjemná a dokáže těm méně trpělivým zhatit příjemný herní zážitek, což je naštěstí později vykompenzováno možností instruovat další simíky nebo okolní opice, aby vám sbírali určitý typ surovin. K úspěšnému řemeslnému provedení pak budete kromě plánků, které získáváte plněním zadávaných úkolů typu seznam se s tolika a tolika šimpanzi, najdi jiného simíka, vyrob sekeru, prozkoumej druhou stranu ostrova atd., potřebovat dostatečně zručného sima. Statistiky postav se samozřejmě časem, jak neustále něco kutíte, vylepšují – i to zůstává z původní hry, i když motivace k tomu je posunuta trochu výše na škále důležitosti. Nakonec si musíte vybrat místo, kam váš výtvor přijde, případně najít dva kameny jako pracovní stůl, a hurá do toho!

Tato výroba veškerého vybavení, včetně ošacení, které se časem obnosí a zničí, dává hře v rámci série naprosto jiný rozměr a vynáší tak poněkud fádní vydělávání peněz v práci a jejich následné investice do výbavy do nevídaných výšin. Zároveň ale tato složka vytlačuje ono pověstné a oblíbené sociální experimentování a zužuje, alespoň dokud nemáte vystavěný svůj tropický ráj, možnost interakce jednotlivců mezi sebou na nutnost zvednout si sociální ukazatel a pak zase rychle spěchat k uspokojení jiného ukazatele či k další výrobě předmětů. Nový nástroj znamená možnost posunout se dál při průzkumu ostrovů, při získávání potravy nebo uspokojování jiných potřeb. Postupně rostoucí komfort vašich trosečníků pak svádí hru z linie přežití zpět na klasickou simulaci mezilidských vztahů, ale také vám může pomoci k rychlejšímu dosažení jiných cílů.

Každý jde svou cestou

Kdo The Sims 2 Castaway hraje na Nintendu Wii, čekal by možnost alespoň virtuálně zatloukat dřevěné hřeby, kácet palmy, sbírat různé plody, rozbíjet kokosy, rozdělávat oheň či jiné nesčetné aktivity, kterých právě opuštěný ostrov nabízí ohromné množství. Ale nedočkal by se, protože ovládání Wii verze hry je kombinací klasického PC myšoidního a konzolového ovládání pomocí analogu. Nunchukem jednoduše ovládáte přímo jednoho ze simíků, hra tedy ztrácí onen takřka božský nadhled, a pomocí wiimote ovládáte grafický interface hry. Po unikátním ovládacím schématu, které by se od Nintenda Wii čekalo, ani vidu, ani slechu. Využití wiimote jako obyčejné náhrady myšího kurzoru je opravdu hanebná ukázka nevyužitého potenciálu.

Kromě nepovedeného ovládání disponuje hra také poněkud zastaralým grafickým zpracováním, které mohlo být na Nintendu Wii určitě o něco lepší. Nicméně tyto chyby bohatě vynahrazuje ono skloubení dobrých starých herních principů s nápaditými novinkami, které vám opravdu dávají pocit trosečníka. Prohledávání malých ostrovů a objevování nových lokací a tajemství, které tepe napříč celým herním prostředím silně evokuje podivné, ale funkční skloubení The Sims a Indiana Jonese nebo Lary Croft. Castaway tak v sobě nese mnohovrstevnatou zábavu, jejíž objevování nějakou tu chvíli trvá. Ukvapené hraní povede k zatracení tohoto titulu jako dalšího nepovedeného spin-offu, ovšem pomalé a trpělivé odhalování všech částí hry odmění trpělivé hráče zážitkem, který přes veškerou svou očividnost v herním průmyslu scházel a nakonec ukáže, že The Sims rozhodně neřekli poslední slovo.

Sims 2 Castaway
PlayStation PlayStation 2
PlayStation PSP
Nintendo DS
Wii Wii

Verdikt

Funkční skloubení The Sims a Indiana Jonese nebo Lary Croft. Castaway v sobě nese mnohovrstevnatou zábavu, jejíž objevování nějakou tu chvíli trvá. Ukvapené hraní povede k zatracení tohoto titulu jako dalšího nepovedeného spinoffu, ovšem pomalé a trpělivé odhalování všech částí hry odmění trpělivé hráče zážitkem, který přes veškerou svou očividnost v herním průmyslu scházel a nakonec ukáže, že The Sims rozhodně neřekli poslední slovo.

Co se nám líbí a nelíbí?

Konečně někdo udělal dobrou hru na trosečníka, barvité a různorodé prostředí, postupně vrstvená různorodá hratelnost, pořád je tam kus starých dobrých The Sims, výroba předmětů a celý konstrukční systém, poutavé tajemství ostrovů čekající na odhalení
Ovládání a naprosto nevyužitý potenciál herního prostředí v kombinaci s Wiimote, zastaralá grafika plná různých chyb, občas otravné sbírání surovin,velmi pomalý rozjezd celé hry vyžadující trpělivého hráče
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama