Tulse Luper Suitcases Recenze Šílenství Petera Greenawaye: Tulse Luper Suitcases

Šílenství Petera Greenawaye: Tulse Luper Suitcases

Luke

Luke

10. 3. 2006 23:43 1
Reklama

Greenawayovy filmy se vyznačují bořením morálních konvencí, záměrným znechucováním diváka a experimentováním s filmovým médiem – ujaly se především u intelektuálně smýšlejících lidí a filmových kritiků, kterým každá infúze neobvyklého přístupu udělá radost. Právě experimentování se stalo předmětem nejnovější Greenawayovy tvorby. Během řady let si sám pro sebe vytvořil postavu Tulse Lupera (narozen 1911, Anglie), profesionálního vězně, který strávil většinu svého života v desítkách vězení na celém světě. Dohromady nedobrovolně navštívil devadesát dva věznic. Číslo 92 je tu pozoruhodné, protože jde o atomové číslo uranu a Luperův život je s uranem těsně spjatý. Greenaway v Luperově životopise vytváří paralelní dějiny uranu, převrací události, kroutí fakta, vymýšlí si neuvěřitelná setkání. Luper se zúčastnil jaderných pokusů, byl svědkem zničení Berlínské zdi, zasáhl do všech možných odvětví lidské činnosti... Právě stopování jednotlivých životních kroků profesionálního vězně je obsahem nového multimediálního projektu, částečně zaštítěného kulturní nadací Evropské unie Culture 2000.

Dohromady tvoří příběh Tulse Lupera neuvěřitelné množství mediálních fragmentů umístěných do tří filmů, knih, televizního seriálu, internetu a počítačové hry. Luper po sobě zanechal dvaadevadesát kufrů, které obsahují tajemné indicie. S jejich pomocí zpětně rekonstruujeme, jak to s jeho životem bylo doopravdy. Plný obraz dostaneme až po sestavení mozaiky ze všech tématických mediálních produktů. Internetová hra, která se důkladně zabývá kufry je k nalezení na adrese www.tulseluperjourney.com a v mnohých směrech jde o vstupní bránu do fascinující fiktivní historie naší planety v minulém století a do labyrintu Petera Greenawaye.

Kufr po kufru k řešení 

Po bezplatné registraci následuje možnost pohybovat se po celém světě mezi vědeckými ústavy zkoumajícími Luperův osud. Každý ústav má k dispozici několik nalezených kufrů, které obsahují lehčí či těžší hádanky, po jejichž vyřešení se ukáže kus filmového pásu. Hádanky kolísají od skutečně primitivních, až po propracované puzzly omezené časem nebo počtem pohybů na hrací ploše. Zajímavá je orientace hádanek, která se evidentně fokusuje na starší hráče kolem třiceti let – například rozpoznat za několik sekund desítky značek alkoholu je něco, s čím budou mít patnáctiletí problémy. S tím, jak hráč řeší nové kufry dostává i možnost komunikovat s ostatními „detektivy“ a vyměňovat si informace nebo samotné kufry. Výsledně samozřejmě vede zkompletování všech kufrů k přehrání filmu s výjevy z Luperova života. Jde o kontinuální projekt s početnou hráčskou základnou. O vynoření nového kufru jste informováni skrz e-mail, stejně jako o důležitých „událostech“ spojených s pátráním. Pakliže přijmete pravidla hry, ponoříte se do velmi komplexního a realistického systému, který s vámi komunikuje a vzbuzuje vaší důvěru v existenci Tulse Lupera.

Začátek nové éry? 

Nejde samozřejmě o první projekt podobného ražení. Jako jeden z prvních výraznějších projektů, který provazoval herní svět s realitou s pomocí e-mailů, se objevila před lety francouzská kriminální hra In Memoriam (Level 111 / hodnocení 7). Scénáristé vytvořili řadu internetových stránek, které vypadaly jako obyčejné osobní nebo firemní prezentace, ve skutečnosti však ukrývaly vitální informace pro dopadení vraha. Hra s vámi jako hráčem neustále komunikovala skrz e-maily a vytvářela dojem, že jste skutečně účastníkem detektivního pátrání. Podobně se chovala i umělecký přesahový projekt Timehunt, který rekonstruoval život středověkého alchymisty Michaela Poveruse. Mezi autory hry bylo možné nalézt Terryho Prattcheta, Neila Gaimana, Jana Švankmajera nebo Ruperta Sheldrakea. Kufry Tulse Lupera se k jmenované dvojici hrdě řadí a potvrzují, že žánr puzzle nevymřel, ale rozvíjí se do nebývalých rozměrů a forem.

Otázkou zůstává, kam se bude případ Tulse Lupera rozvíjet, kolik žánru a médií ještě zasáhne a zda mu někdy bude skutečně konec. Peter Greenaway má evidentně v zásobě desítky nápadů, kam své alter-ego vyslat. Je možné, že stojíme teprve na počátku velkolepého dobrodružství narativních kvalit složité beletrie.

Tulse Luper Suitcases
Windows PC

Verdikt

Přitažlivá biografie neexistujícího člověka, která v sobě kombinuje filmy, seriály, knihy a interakci. Greenaway se i přes svůj věk dokázal pustit do experimentu, jaký tu zatím nebyl.

Co se nám líbí a nelíbí?

Inteligentní výpravná hra pro dospělé hráče a skalní adventuristy.
Zatím nekompletní obsah. Hrozí, že všechny kufry vyřešíte rychleji, než vývojáři stihnout přidávat nové.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama