Second Life Recenze Second Life

Second Life

Ondřej Novotný

Ondřej Novotný

20. 9. 2006 22:00
Reklama

Nejste spokojeni se svým životem? Nyní máte možnost začít žít nový, zcela podle vašich představ. Svět Second Life si vytvářejí jeho vlastní obyvatelé a přizpůsobují si ho k obrazu svému. Kdokoliv se může podílet na jeho budování a jedinou věcí, jež bude bezpodmínečně potřebovat, je dostatečná dávka fantazie. Možnostem se meze nekladou. Tento fakt jsem si poprvé začal uvědomovat v momentě krátce po vstupu do hry, když jsem potkal postavu, která vypadala přesně jako Darth Vader. V té chvíli snad spadla brada i mému avatarovi, avšak šlo teprve o pouhý zlomek toho, co tento kousek ve skutečnosti nabízí.

Svět bez hranic

Několik úvodních chvil je v SL vyhrazeno tutoriálové části, v níž si osvojíte základní principy a ovládání. "Výcvik" probíhá na speciálně vyhrazených ostrovech a vždy se na nich nachází alespoň jeden zkušený učitel, který vám v případě potřeby ochotně vysvětlí jakékoliv nejasnosti a často také poskytne pár předmětů pro začátek - většinou se jedná o oblečení, aby se zabránilo výskytu většího množství podobně vypadajících postav. Poměrně nepříjemným zjištěním pro mě bylo, že na ostrovy se po ukončení tutoriálu už nelze vrátit, přitom rady učitelů se v pozdějších fázích hry hodí více než kdy jindy.

K hlavním propagačním tahákům tohoto titulu neodmyslitelně patří fráze "nic není nemožné". Hned na začátku však kvůli tomu budete muset řešit relativně příjemný problém: co dělat ve světě, kde lze dělat všechno? Kliknutím na tlačítko Search se zobrazí nekonečný seznam všech možných událostí a oblíbených míst. Výběr lze naštěstí zúžit zvolením některého konkrétního tématu, jako je například zábava, sport, výukové programy nebo třeba živé koncerty. Právě ty k sobě v poslední době poutaly velkou pozornost, zapříčiněnou výskytem takových hvězd jako Suzanne Vega nebo Duran Duran. V SL ale nekoncertují jenom hudební ikony známé z normálního života - mnoho umělců si vybudovalo svoji kariéru přímo ve virtuálním světě a i jejich vystoupení bývají velice příjemným zážitkem.

Přístupnost pro každého

Oproti mnoha jiným MMO počinům si Second Life zakládá na jednoduché přístupnosti začátečníkům již od jejich prvních krůčků v novém světě. Velká řada věcí a služeb je k dispozici zdarma, a tak si mnoho zábavy užijete i s nulou na kontě a poloprázdným inventářem. Na druhou stranu, neznamená to, že by peníze neměly ve hře svou roli - právě naopak, mají a mohou ji mít ještě větší v případě, kdy si váš avatar začne vydělávat ve velkém. Podobně jako v Entropia Universe se totiž dají virtuální peníze směnit za skutečné v kurzu okolo 250 herních dolarů za 1 USD. Jak vidno, nejedná se o nijak extra výhodný poměr, a tak se na rozdíl od Entropie nežene od začátku každý za výdělkem, což je jedině dobře. Virtuální komunita přistoupila na pravidla vývojářů a snaží se sama přispívat k rozvoji světa, jež obývá.

Na tvorbu objektů a programování jejich funkcí poskytli vývojáři svým ovečkám propracovaný interní editor a skriptovací jazyk, pomocí něhož se dají například vytvářet různé minihry. Avšak pokud vám tvorba nových věcí nic neříká, nikdo vás do ní nutit nebude. Trávit čas ve virtuálním prostoru se dá i mnoha jinými způsoby: kdo chce, může tak činit pouze procházením (nebo létáním, které je od začátku přístupné každému avatarovi - další výborný nápad pro zjednodušení hry!) po krajině a obdivováním či zkoušením věcí vytvořených ostatními obyvateli. Nebo chodit do práce. Nebo se usadit a založit rodinu. Nebo od každého trochu. Je to zkrátka jenom na vás.

Stejně jako se vyvíjí svět skutečný, i virtuální realita Second Life se postupně zdokonaluje. Nemluvím teď o různých programových záplatách od vývojářů, ale o vlnách nových a zajímavých prvků od kreativní části uživatelů. Nejsem si jist, zda bych se u tohoto počinu bavil stejně dobře před 3 lety, když se celý projekt rozjížděl, poněvadž mnoho výborných nápadů bylo tehdy teprve v zárodku. Nyní jsem však již při svých toulkách kromě zmiňovaných koncertů mohl například navštívit soutěž v rybaření, utkání v sudoku, závody veslařů, golfové hřiště, ale třeba také noční klub nebo módní salón. A to ani nemluvím o spoustě nádherně nadesignovaných budov, jež občas ani nemají ve virtuálním světě žádný hlubší význam, jen se na nich někdo pořádně vyblbnul. Možná také posloužily profesionálním architektům k předběžným návrhům jejich staveb. Možná. Prolínání obou světů je v SL znát více než kde jinde, což dobře dokumentuje velká řádka internetových stránek zabývajících se věcmi, osobami nebo událostmi ze hry (například tento blog nebo lokální noviny).

Nadějné vyhlídky

Jak jsem již naznačil výše, základní registrace je zcela zdarma. Platícím uživatelům však hra kromě řady jiných výhod umožní také vlastnit soukromé pozemky, což není zrovna zanedbatelný luxus. Pro kterou variantu se rozhodnete, záleží pochopitelně pouze na vás, ale pokud se hře chcete věnovat více, necelých 10 dolarů měsíčně se dá překousnout.

Nebudu to dlouho protahovat - Second Life je vynikající záležitost. Nějaké mínusy se sice samozřejmě najít dají, jako třeba poměrně pomalé streamování a na dnešní dobu nijak oslnivá grafika (vzhledem k datu vydání však tento fakt lze prominout), ale celkově mohu pojetí otevřeného online světa s možností dělat a vytvářet cokoliv jedině zatleskat. Nemusí sice sednout každému, ale tipuji, že většinu z vás si získá podobně rychle jako mě. Jsem mimořádně zvědav, kam se SL posune za dalších 5, 10 nebo 15 let - bude stále ještě prostor pro nové nápady?

Second Life
Windows PC

Verdikt

Funkční verze virtuální reality zdarma a bez větších chyb. Je třeba ještě něco dodávat?

Co se nám líbí a nelíbí?

Otevřený svět, ve kterém můžete provádět téměř vše, nač si vzpomenete.
Pomalé streamování, herní systém není pro každého.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama