Reportáž z Gamescomu 2025
Naše letošní dojmy z výpravy na největší herní veletrh na světě.
Dominik
Už potřetí jsem se vydal na každoroční svátek všech hráčů jménem Gamescom. Kolín nad Rýnem se pokaždé promění v jeden pulzující organismus plný fanoušků her. Už prvním dilematem místního návštěvníka z řad (nejen) novinářů je volba toho, jakou hrou celou návštěvu odstartovat. Čas je omezený, fronty nekonečné a „hrozba“ v podobě běžných návštěvníků se s každou další hodinou neúprosně blíží. Samozřejmě jsme měli domluvené i schůzky za zavřenými dveřmi (kde fronty neexistují), ale s ohledem na mimořádnou letošní účast nebylo snadné se na některé největší hity dostat ani tímto způsobem.
S kolegou jsme plní nadějí zamířili k obrovskému stánku Capcomu, kde japonský gigant hostil Resident Evil Requiem, Onimushu a Pragmatu. Naděje nás ale velmi rychle opustila poté, co jsme zjistili, že bez schůzky (která byla už dlouho dopředu plně obsazená) se k hraní dostaneme až odpoledne.
Další na řadě tedy byla snad jedna z nejočekávanějších her posledních let – Hollow Knight: Silksong. Pokračování legendární skákačky, o které si spousta hráčů myslela, že nikdy nevznikne. Vyrazil jsem proto zjistit, jestli opravdu existuje. Po skoro dvouhodinovém čekání mohu potvrdit, že ano. Hra byla dostupná v budkách Xboxu a Nintenda a podle obrovské fronty už od otevření bylo jasné, že „hype“ nebyl jen internetový. Nintendo ale hru očividně podcenilo, u jejich stánku s několika málo zařízeními se vytvořila kolona lidí, která se táhla přes půlku haly. A ti, co nepřišli ráno, tam nejspíš stojí ještě teď.
Gamescom 2025: dojmy z hraní Hollow Knight: Silksong
Team Cherry po letech mlčení konečně pustil fanoušky k ovladačům a my jsme si hru vyzkoušeli na vlastní kůži.
Volání Racoon City však bylo příliš silné, a tak jsem se rozhodl vrátit k výraznému stánku Resident Evil Requiem. Hodinu před vpuštěním veřejnosti jsem už čekal na své místo a tentokrát jsem měl štěstí – dostal jsem se na řadu už v první vlně. Tvůrci opět dokázali, že jsou mistry oboru, a i v krátké ukázce předvedli, že s atmosférou, zvukem a prostředím pracují jako málokdo. Na podzim se máme rozhodně na co těšit.
Gamescom 2025: dojmy z hraní Resident Evil Requiem
Vyzkoušeli jsme demo Resident Evil Requiem, které i na malé ploše dokázalo ukázat, že návrat ke kořenům může být pořádně intenzivní.
U Capcomu jsem zůstal ještě chvíli a zamířil k Pragmatě. Titulu, který byl poprvé představen už v roce 2020 při odhalení PlayStationu 5, ale po němž se dlouho slehla zem. V roce 2023 Capcom oznámil odklad na neurčito, což nevěstilo příliš slibnou budoucnost. Letos ale projekt nečekaně ožil a Pragmata byla znovu potvrzena s plánovaným vydáním v roce 2026. I přes určitou nápaditost jsem ale odcházel spíše rozpačitý. Je fajn, že se Capcom nebojí experimentovat, ale upřímně si nejsem jistý, jestli bude Pragmata tím správným krokem.
Gamescom 2025: dojmy z hraní sci-fi Pragmata
Po letech ticha se Pragmata znovu připomíná. Capcom na letošním Gamescomu představil hratelnou ukázku své nové akční adventury Pragmata.
Zajímavé bylo sledovat i to, jak se měnila pozornost a velikost stánků u určitých her. Zatímco loni jste na Phantom Blade Zero narazili v zapadlém rohu jedné z hal a mohli jste si jej bez problému zahrát, letos byla situace úplně jiná. Obrovský stánek se nacházel v jednom z hlavních pavilonů a fronta na něj byla už od rána nekonečná. Asijské hry prostě táhnou.
Letošní Gamescom se pro mě nesl hlavně ve znamení čekání v dlouhých frontách. Zatímco dříve jsem během dopoledne zvládl projít třeba pět her, letos jsem jich za celý den stihl sotva tolik. Jasně, čekání k takovým veletrhům patří, ale letos to bylo znát o poznání víc. Her sice na výstavišti bylo plno, ale žádná z nich pro mě nebyla vyloženě „ultra pecka“. Zajímavé bylo také sledovat, jak obrovské stánky si vozí asijská studia – u některých to ale působí skoro bizarně, protože během media/trade dne zejí prázdnotou. V běžném provozu to tak ale jistě nebude.
Gamescom novinky přinášíme spolu s partnerem Českou spořitelnou. Získejte nové unikátní svítící karty s motivem Mafia: The Old Country. Informace jak je získat najdete na webu Level Up Your Life.
Martin
Ve vzduchoprázdnu po zaniknutí E3 pokračuje Gamescom v růstu a upevňování pozice coby největší herní veletrh na světě (rozlohou výstavy a počtem návštěvníků). Letos tuto pozici potvrdil také zatím největším počtem vystavovatelů ve své historii, kvůli kterým musel otevřít i další pavilony, které v minulých ročnících nepotřeboval. Kromě stánků velkých i malých vydavatelů či různých sponzorovaných stánků jednotlivých zemí se letos na veletrh vrátilo třeba i Nintendo, které na místě nabídlo poměrně hodně stanic s vysoce očekávanými hity, jako jsou Silksong nebo Metroid Prime 4. Pozice největší herní akce “za našimi humny” se tak jednoznačně upevňuje a veletrh opravdu stojí za návštěvu, ať už zvolíte cestu vozidlem, vlakem nebo třeba letadlem.
Tento rostoucí význam a popularita akce má nicméně i své stinné stránky. Pro nás konkrétně se letos projevily náročnějším zajišťováním schůzek za zavřenými dveřmi. Samozřejmě jsme opět dostali stovky nabídek na menší tituly, ale o ty největší to byl letos extra komplikovaný boj. Hned v několika případech se nám stalo, že dlouho dopředu domluvená a potvrzená rezervace byla na poslední chvíli zrušena nebo že náš díky organizačnímu chaosu přesunuli do jiného časového slotu, což nám ale sdělili až na místě… a tak dále. Bylo zkrátka poznat, že letošní Gamescom byl citelně nabitější a divočejší, než v minulých letech. Poněkud překvapivé bylo také uzavření jižního novinářského centra, nicméně to severní bylo stále pohodlnou oázou pro uchozené novináře.
Jako každý rok jsme si i letos nechali část rozvrhu záměrně prázdnou, abychom mohli prozkoumat jednotlivé “showfloor” pavilony svobodně a věnovat pozornost hrám, které nás zaujmou přímo na místě: vždy se takto najdou nějaká ta příjemná překvapení, jako třeba “anime GTA” jménem Neverness to Everness nebo speciální atrakce ve stylu zábavního parku na Silent Hill f, která zpočátku působila jako poněkud laciný lapač na návštěvníky, ale vyvrcholila opravdu působivým představením hlavní záporné postavy v “živé” podobě přímo v sálu, na což jen tak nezapomenu (viz. vyprávění v našem podcastu).
hPod #1015 - Gamescom 2025
Diskutujeme herní témata pravidelně a v širších souvislostech.
Příjemnou změnou je také pokračující přechod výstavních materiálů do angličtiny: moc dobře si ještě pamatuji, jak většina “Games Convention” bývala v němčině. Prozkoumal jsem také pavilon 5, věnovaný hernímu merchandisingu (figurky, oblečení a další herní suvenýry), který byl ale letos podezřele chudší než jiné roky: chyběly stánky velkých firem (minulé roky zde býval třeba oficiální stánek Blizzardu nebo i Kojima Productions) a hlavně chyběly žhavé novinky: většina stánků spíše vyprodávala starší zboží za zvýhodněné ceny. Moje naděje na nějakou tu oblíbenou figurku z Umamusume se tak bohužel nenaplnily. Přesto ale zopakuji stejné doporučení jako každý rok: pokud jste zapálenými hráči, měli byste si alespoň jednou v životě výpravu na Gamescom dopřát. Není to zas tak daleko a je to naprosto nesrovnatelné s podobnými akcemi u nás.
Gamescom 2025: dojmy z hraní Onimusha: Way of the Sword
Návrat další oblíbené série od Capcomu.