Gamescom 2025: dojmy z hraní Resident Evil Requiem
Vyzkoušeli jsme demo Resident Evil Requiem, které i na malé ploše dokázalo ukázat, že návrat ke kořenům může být pořádně intenzivní.
Návrat do světa, kde není kam utéct
Série Resident Evil má za sebou dlouhou cestu. V průběhu let jsme viděli posuny mezi survival hororem, akčními pasážemi i experimenty s perspektivou. Requiem se podle samotných tvůrců snaží navázat na to nejlepší z obou světů – napětí, omezené zdroje a neustálý pocit ohrožení, ale zároveň přináší moderní vizuální podání a variabilitu přepínání pohledu. Jak to tedy ve skutečnosti je?
Do centra dění se tentokrát dostává Grace Ashcroft, agentka FBI a dcera Alyssy Ashcroft známé z Resident Evil Outbreak. O jejím úkolu a souvislostech s hlavní příběhovou linkou zatím Capcom mlčí, ale je jasné, že rodinné prokletí se Grace nevyhne. Už první demo naznačuje, že ji čeká hodně nepříjemná služební cesta.
Když stačí tři místnosti na zrychlení tepu
Demo představuje relativně malý úsek hry, prakticky jen tři místnosti a jednu chodbu. Na papíře to sice nezní příliš lákavě, ale díky chytrému designu a všudypřítomnému nebezpečí se cítíte pod neustálým tlakem. I 20 minutové demo mi tak dalo zážitek, který se těším až zažiji v plné hře.
Atmosféra je hutná, napětí roste s každým krokem a nikdy si nejste jistí, odkud přijde další útok.
Hlavním zdrojem stresu je obrovská mutace připomínající lickera, která vás neustále sleduje. Možnosti, jak se bránit, jsou omezené. Lahve lze použít k odlákání pozornosti, ale stačí chvíle nepozornosti a potvora je u vás dřív, než si stihnete rozmyslet únikový plán. Atmosféra je hutná, napětí roste s každým krokem a nikdy si nejste jistí, odkud přijde další útok. Po první „střetu“ zjistí jak na ní, bojí se světla. Plní seběvědomí se tedy pouštíte dál, hra ale vaši znalost najednou využije proti vám. Už v krátkém demu autoři dokázali, že Resident Evil je špičkou v oboru.
Dvě perspektivy, dva různé zážitky
Requiem nabízí možnost přepínat mezi pohledem první osoby a třetí osoby. Vyzkoušel jsem obě varianty a každá má svoje kouzlo.
V první osobě se ponoříte přímo do kůže Grace. Atmosféra je tady mnohem hutnější, protože vám mizí komfortní odstup mezi hráčem a postavou. Každé zasténání monstra za rohem působí osobněji a každý krok máte pocit, že může být váš poslední. Pohled navíc zvýrazňuje detaily prostředí, drobnosti jako odlesky světla na mokré podlaze, jemné vibrace světla na zdech nebo stopy krve na klikách dveří, to všechno působí autenticky a přidává na pocitu izolace. První osoba také pomáhá při prozkoumávání prostředí. Je snazší odhalit menší předměty, tajné dokumenty a různé detaily, které byste při hraní ve třetí osobě mohli snadno přehlédnout.
Ve třetí osobě je zážitek jiný: ne méně intenzivní, ale jinak strukturovaný. Vidíte Grace celou a vnímáte prostor kolem sebe. To pomáhá lépe odhadnout vzdálenosti, únikové cesty a možné záchytné body při plížení. Zároveň tady víc vynikají animace postavy. Grace reaguje na okolí realisticky, drobně se ohlíží, když slyší podezřelý zvuk, nebo mění držení těla podle toho, jestli se plíží, běží, nebo se snaží tiše otevřít dveře.
Gamescom novinky přinášíme spolu s partnerem Českou spořitelnou. Získejte nové unikátní svítící karty s motivem Mafia: The Old Country. Informace jak je získat najdete na webu Level Up Your Life.
Zvukový design na jedničku
Jednou z nejsilnějších stránek dema je zvuková stránka. Každé škrábnutí, pomalé kroky v dálce i kapky slin dopadající na podlahu vás nutí zastavit se a naslouchat. Zvuk dokáže velmi přesně naznačit, kde se hrozba nachází, což má dvojí efekt. Pomáhá vám plánovat únik, ale zároveň zvyšuje paranoiu při každém tichém zasténání za rohem. V demu jsem bohužel možnost boje nedostal, takže o tomto aspektu příliš nevím, je nicméně jasné, že určitě nepůjde o jednoduchou záležitost.
První ukázka zanechala víc otázek než odpovědí. Kde se Grace nachází? Jakou roli bude mít v celkovém příběhu? A jaké další hrozby na ni čekají? I když je demo krátké, dokázalo mě vtáhnout do atmosféry a vzbudit zvědavost, jak se celý příběh rozvine. Pokud si Capcom udrží kvalitu designu, tlak na hráče a precizní zvukovou práci, Resident Evil Requiem by se mohl stát jedním z nejintenzivnějších dílů série za poslední roky.