Recenze The Plucky Squire, geniálně originálního pohádkového příběhu
i Zdroj: Devolver
The Plucky Squire Recenze Recenze The Plucky Squire, geniálně originálního pohádkového příběhu

Dominik Tománek

Dominik Tománek

Nádherná a originální indie hříčka The Plucky Squire vás zaujme už na první pohled. Pohádková stylizace a zajímavý přístup k herním mechanikám je zřejmý už od prvního traileru. Jak ale dopadla samotná hra?

Tím, jak člověk stárne, se z jeho života pomalu, ale jistě vytrácejí všechny dětské radosti a hravost. Všechno je najednou mnohem složitější a možná i temnější. I proto je fajn se jednou za čas vrátit do dětských let a znovu prožívat to nadšení ze zdánlivých maličkostí. A právě takovou záležitostí je i The Plucky Squire. Jde o okouzlující logickou adventuru, která se sice na první pohled tváří jako infantilní pohádka pro děti, ale hravě dokáže zaujmout i dospělé. Vyvinulo ji nezávislé studio All Possible Futures a jejím cílem není vás zatěžovat příliš obtížnými výzvami, frustrovat hledáním návodů nebo honěním virtuálního ega. Je tu jen proto, aby nabídla jednoduchou, přímočarou a hlavně extrémně kreativní zábavu. A to dělá skvěle.

The Plucky Squire sleduje příběh sympatického kresleného kloučka Jota, který se vydává na výpravu za záchranu místní země Mojo před zlým čarodějem Humgrumpem. Průvodcem Jota je čaroděj (a příležitostný DJ) Moonbeard, a doprovázejí ho také jeho dva přátelé z dětství: umělkyně/čarodějka Violet a bubeník/horský troll Thrash. Zdá se, že jde o poměrně standardní dětskou pohádku. Tedy až do chvíle, kdy Humgrump zjistí, že všichni jsou postavami obrázkové knížky, jejíž děj mu diktuje, že vždycky prohraje. A tak, aby změnil koloběh osudu, čaroděj se z knihy vymaní a dostane se do světa desetiletého kreativního chlapce Sama. V tento moment do hry přichází mechanika, která vašemu hrdinovi umožní pomocí speciálních portálů cestovat mezi světem knihy a tím skutečným. Jotův boj však není jen otázkou ochrany světa Mojo. Jde také o záchranu stejnojmenné knihy The Plucky Squire, aby její stránky mohly i nadále inspirovat Sama.

• Doporučená cena: 699 Kč (hra je dostupná i v PlayStation Plus)
  • Česká lokalizace: Ne
  • Základní herní doba: cca 8 až 10 hodin
  • Bude vás bavit: Máte rádi originální přístup k hratelnosti, pohádkové příběhy a jednoduchost
  • Nebude vás bavit: Pokud vám vadí dětská infantilnost a absence výzvy

Hra vás už od první vteřiny vtáhne do maximálně pohodové nálady, u které je těžké nemít na tváři úsměv. Část se odehrává na stránkách pohádkové knihy The Plucky Squire a podle toho vypadá i její hratelnost. Tyto pasáže jsou 2D, a jste v nich součástí samotné knihy. Souboje připomínají Zeldu a jsou opravdu jednoduché, zajímavějším prvkem jsou hádanky, které vás nechávají vyměňovat slova v některých větách a měnit tím svět kolem sebe. Například přijdete na stránku, kde je pevně zavřená brána, takže stačí najít slovo „otevřít“ někde jinde v knize, vložit ho do věty, a můžete pokračovat v cestě. Ne každé slovo se však hodí do každé věty – některá jsou rovnou odmítnuta – ale je tu spousta vtipných příležitostí, jak si s místním světem neplánovaně pohrát. Tvůrci očividně počítali s tím, že budou někteří hráči kreativní jinak, než zamýšleli. Odlišná hratelnost vás pak čeká ve 3D světě, kde si spíše zaskáčete a zabojujete s trojrozměrnými modely některých příšerek. Skvělé jsou ale i pasáže, kde se oba prostory prolínají. Často totiž můžete přenášet věci z 2D do 3D (případně naopak) a řešit tím různé hádanky. Je to kombinace mechanik, kterou jsem ve hře ještě neviděl, a v těchto chvílích hra působí opravdu geniálně a neuvěřitelně originálně. Stejně tomu je i v případě soubojů s bossy, které často přinášejí zcela odlišnou hratelnost, ať už jde o střílení komárů v kostýmu Ramba, nebo třeba rytmickou minihru.

To mě přivádí k jedné věci, kterou jste o The Plucky Squire pravděpodobně už věděli, a to, že je to krásná hra. Když se ocitnete v knize, všechno má nádhernou ruční kresbu, která „vyskakuje“ ze stránky jasnými barvami a vytváří autentický pocit, že se jedná o skutečnou dětskou knihu. Podobně efektní je ale i svět „tam venku“. Stůl v dětském pokoji je totiž také plný zářivých barev, ale působí výrazně odlišně od knižních postav. Zachovává si odlehčenou atmosféru a zároveň zdůrazňuje, že Jot a příšerky jsou mimo svůj svět, což je příjemný vypravěčský prvek. Najednou se pro vás stává hrozbou i obyčejný brouk. Všechno navíc doprovází chytlavý soundtrack, jehož melodie si budete broukat i po vypnutí hry.

V The Plucky Squire nejsou náročné ani hádanky, ani souboje, ale o to v této hře stejně nejde.

Ačkoli má hra dvě možnosti obtížnosti, i „nejtěžší“ nastavení mi přišlo stále neuvěřitelně snadné a nikdy jsem neměl pocit, že bych byl v nebezpečí. I když jsem utrpěl poškození, během několika sekund jsem našel srdce, které mi doplnilo zdraví. Pokud ale náhodou zemřete, žádné trestání vás nečeká. V The Plucky Squire nejsou náročné ani hádanky, ani souboje, ale o to v této hře stejně nejde. Je pravda, že příliš jednoduché úrovně občas mohou kvůli některým poměrně repetitivním úkolům trochu nudit. Zejména v poslední třetině hra ztrácí tempo, ale zbytek nápadů, mechanik a přibližně osmihodinová délka vás naštěstí udrží ve spokojené náladě.

The Plucky Squire
Xbox Xbox Series X|S

The Plucky Squire je jedna z nejoriginálnějších her, které jsem měl možnost v poslední době hrát. Vtipně napsané dialogy, inovativní mechaniky, nádherná stylizace a přecházení mezi 2D a 3D prostorem vás od začátku chytí a nepustí. Bohužel ke konci hra lehce ztrácí tempo a je pravda, že některé úkoly mohou být nudné. Přesto vše ostatní dělá z The Plucky Squire jeden z nejunikátnějších projektů posledních let.

Originální mechaniky
Unikátní 2D a 3D svět
Kreativní rozbíjení čtvrté stěny