Tekken 8 Recenze Recenze Tekken 8 aneb když se pěsti střetnou s osudem

Recenze Tekken 8 aneb když se pěsti střetnou s osudem

David Bernard

David Bernard

2. 2. 2024 21:30

Série bojových her Tekken se po dlouhých sedmi letech dočkala vytouženého pokračování, jehož vydání nenechá žádného virtuálního zápasníka chladným. Osmý díl přináší mnohé a díky výrazným změnám v oblasti přístupnosti vítá i zcela nové hráče. Máte dostatečnou odvahu stát se šampionem neúprosného turnaje? Sázky jsou vysoké a výhra je vaší jedinou možností.

Devadesátá léta, pondělní odpoledne. S kamarádem obtěžkáni aktovkami odcházíme ze základní školy a míříme ke mně domů. Při usedání k PC zahazujeme veškeré myšlenky na domácí úkoly a zapínáme Virtua Fighter 2, abychom se následně tísnili u jedné klávesnice. Následuje několik hodin intenzivní zábavy a vzájemného rýpání loktů do žeber. Dnes si již nevzpomenu, kdo ten den vyhrál, ba dokonce nevím, co se stalo s dotyčným spolužákem (zdravím Honzu), ale vzpomínky na první setkání s žánrem bojových her zůstávají. Přesuňme se do roku 1998. S tátou jsem se vydal na nákup do obchodního centra a zatímco on vybíral z obsahu regálů, já stál jako uhranutý před stojanem s herní konzolí PlayStation. Slyšel jsem o ní, ale nikdy jsem ji neměl možnost vyzkoušet. Na obrazovce svítilo lákavé logo Tekken 3 a já se opatrně dotknul herního ovladače, jehož ergonomika mi okamžitě sedla. Po počátečním výběru postavy jsem se pustil do soubojů proti AI protivníkům a absolutně jsem netušil, jaké tlačítka mačkat. Vůbec mi to nevadilo, byl jsem v sedmém nebi.

Táta měl ten den co dělat, aby mě z obchodu vůbec dostal. Dlouhé týdny následně musel poslouchat, jak je PlayStation skvělé zařízení a jak moc jej vlastně potřebuji. Bohužel se mi tátu přesvědčit nepodařilo a musel jsem si vystačit s domácím PC. V průběhu následujících let jsem si krom sérií Virtua Fighter a Tekken přičichl i ke kultovnímu Mortal Kombat, Street Fighter, Soulcalibur, Injustice či Dead or Alive. Tekken si v mém herním srdci nicméně stále držel pomyslnou první příčku. S oznámením Tekken 8 jsem začal vzpomínat na výše zmíněné a netrpělivě jsem vyhlížel dobu, kdy zase dostanu nakládačku. Když se pořádně zamyslím, docházím k názoru, že bojové hry vlastně považuji za nejtěžší herní žánr vůbec, ale nenechte se odradit, Tekken 8 je daleko přístupnější, než by se na první pohled mohlo zdát. 3, 2, 1, boj!

i Zdroj: Bandai Namco Entertainment / Bandai Namco Studios Inc.

Velmi křehké vztahy

Nejsem si jistý, kdo si bojové hry pořizuje primárně kvůli příběhové části. Zaryté fanoušky série Tekken nicméně zcela jistě potěší, že se tvůrci nejnovějšího dílu tentokrát zkrátka nedrželi. Základní premisou je pokračující rozkol mezi příslušníky rodiny Mišima. Kazuja Mišima se po porážce svého otce Heihačiho Mišimy vydává na výpravu za dominancí nad celým světem. Za pomoci militantní společnosti G Corporation se brzy stane nejobávanější osobou planety. Jeho syn, Džin Kazama, se s jednáním vlastního otce rozhodně neztotožňuje a ačkoliv svádí vnitřní boj s démonickými silami, rozhodne se postavit vlastní pokrevní linii na odpor, a to formou účasti na kultovním turnaji The King of Iron Fist, který pořádá samotný Kazuja Mišima. Na rovinu řeknu, že pokud čekáte propracovaný a originální scénář, nedočkáte se.

• Doporučená cena: Od 1 749 Kč
  • Česká lokalizace: Ne
  • Obtížnost: Nastavitelná (v příběhu a boji proti AI)
  • Základní herní doba: Hlavní příběh 3 až 4 hodiny, následně dle chuti
  • Bude vás bavit: Pokud máte rádi bojové hry, sérii Tekken a milujete výzvu v podobě neustálého zlepšování
  • Nebude vás bavit: Pokud čekáte špičkový příběh, nezvládáte prohry a neradi se učíte složité hry (v případě klasického ovládání)

Příběh je ve svém jádru velice generický a využívá standardní prvky japonských anime seriálů. Na obrazovce se často dějí věci, při kterých si budete ťukat na čelo, ale pokud se na styl vyprávění dokážete naladit, můžete si zhruba čtyřhodinovou akční jízdu zčásti užít. Vše je velmi efektní, tempo je rychlé a na cutscény mezi jednotlivými souboji je radost pohledět. Výjimku nicméně tvoří jedna z patnáct dostupných kapitol, která se notně inspiruje sérií Dynasty Warriors. K soubojům jeden na jednoho se totiž přidá i likvidace velkého počtu řadových nepřátel, jejíž zpracovaní se prostě a jednoduše nepovedlo. I přes částečné kvality je příběh Tekken 8 pravděpodobně tou nejslabší částí celého titulu a domnívám se, že by tvůrci mohli přijít s daleko lepším scénářem. Na druhou stranu děj vzdává poctu béčkovým akčním filmům a své příznivce si zcela jistě najde. Mimo hlavní příběh se můžete pustit do krátkých epizod, které jsou věnovány každé z aktuálně dostupných postav (32). Každá epizoda je rozdělena do pěti soubojů se zvyšující se obtížností. Součástí jsou i cutscény, které se věnují dané postavě. Pokud se tedy chcete seznámit s jednotlivými charaktery, můžete.

Nováčci, vítejte!

Na začátku jsem zmínil, že bojové hry považuji za nejtěžší herní žánr vůbec. To je dáno jednak neúprosným počtem různých pohybů a komb, jednak také skrze vysoké nároky, které jsou kladeny na rychlé reakce hráčů. Platí to i pro Tekken 8, ale tvůrci jsou si problematiky dobře vědomi. Právě proto tentokrát přišli s velice dobře zvládnutým módem Arcade Quest, který cílí na zcela nové bojovníky, kteří se sérií a žánrem samotným nemají prakticky žádné zkušenosti. Po vytvoření mini avatara se ocitáte v první z několika arkádových heren, ve které započne vaše cesta za znalostmi a slávou. Mód Arcade Quest lze považovat za mix samostatného příběhu a výcvikových tutoriálů, díky kterým se naučíte základům hry. Bez okolků mohu doporučit, abyste se do něj pustili ještě před hlavním příběhem. V Arcade Quest se postupně učíte novým dovednostem, a to od naprostých základů, až po náročnější komba. Společně s týmem nadšenců putujete po oblastních hernách a snažíte se probojovat na největší turnaj v okolí.

Bojové hry považuji za nejtěžší herní žánr vůbec.

Po dokončení určitých výzev v Arcade Quest si lze odemknout i mód Ghost Battle, ve kterém se postavíte protivníkům, generovaným na základě AI a vašeho dosavadního stylu boje. Stáhnout si lze i “duchy” ostatních hráčů. Naprostí nováčci poté ocení tzv. Special style, což je velmi zjednodušená forma ovládání, na kterou lze libovolně přepínat za pomoci stisku jediného tlačítka. Special style využijete převážně v hlavním příběhu, a to z důvodu střídání postav. Pokud se chcete Tekken 8 opravdu naučit, doporučuji zjednodušené ovládání naprosto vypustit z hlavy, vybrat si jednu postavu a trénovat, trénovat, trénovat. K tomu vám mimo zmíněný Ghost Battle vydatně poslouží i tréninkový mód Practice, ve kterém si v klidu můžete zkoušet veškeré možné kopy, údery a kombinace. Pokud preferujete akčnější přístup k tréninku, můžete se vydat do módu Versus, ve kterém se utkáte v lokálním multiplayeru, případně proti AI, a to na základě vámi zvolených pravidel.

Po náročném tréninku si můžete odpočinout u ikonického módu Tekken Ball, který se vrací s osmým dílem. V praxi se jedná o iteraci volejbalu, při které se protivníka snažíte eliminovat za pomoci úderů a kopů do míče. Tekken Ball si můžete zahrát proti umělé inteligenci, kamarádům či online. V případě Tekken 8 se zcela jistě jedná o nejpřístupnější díl série, ale i přesto se budete muset opravdu snažit. Tedy za předpokladu, že se chcete neustále zlepšovat. A právě onen pocit, že se vám konečně podařilo kýžené kombo, případně jste se odnaučili náhodné mačkání tlačítek, je jedním z nejlepších herních pocitů, jaké můžete zažít. Ovšem pozor, recenzi píšu s kompletně otlačenými palci, na kterých se za poslední týden utvořily solidní mozoly. Možná vás to čeká také.

Teplo, zuřivost a léčení

Tekken 8 nabízí zcela novou součást soubojů. Tzv. Heat System vám umožní jednou za kolo aktivovat stav posílení, a to na limitovanou dobu. Veškeré vaše údery jsou následně silnější a využívají tzv. chip damage, díky kterému soupeři uberete část zdraví i za předpokladu, že vaše útoky úspěšně blokuje. Chip damage nicméně nelze využít pro knockout. Pokud tlačítko aktivující Heat System stisknete opětovně, spustí se tzv. Heat Smash, což je velmi silná kombinace úderů, která ale okamžitě ukončí fázi zesílených útoků. Taktizování je tudíž kritické. Stejná pravidla platí i pro tzv. Heat Dash, při kterém se rozeběhnete k šokovanému nepříteli. Heat System se mezi jednotlivými koly obnovuje, a tak se jej nebojte využívat. Na Heat System jsou navíc navázány i zbrusu nová komba.

Heat System vám umožní jednou za kolo aktivovat stav posílení.

Nedílnou součástí soubojů je i tzv. Rage (zuřivost), která se aktivuje po dosažení nízké hodnoty vašeho zdraví. Ukazatel vašeho života zčervená a vy budete v tomto stavu udělovat vyšší poškození, zatímco obdržíte nižší chip damage. Během zuřivosti můžete využít tzv. Rage Art, což je velmi silný útok. Čím méně života máte, tím vyšší poškození Rage Art způsobí. Po jeho využití stav zuřivosti zanikne. Důležitým mechanismem soubojů je bezpochyby také možnost doplňování zdraví, díky čemuž lze kompletně zvrátit výsledek zápasu. Porci obnovitelného zdraví poznáte dle bílého segmentu v ukazateli vašeho zdraví. Segment vznikne v případě, že vás nepřítel zasáhne na podlaze arény (vleže) nebo v okamžiku, kdy se vaše postava nachází ve vzduchu. Obnovitelné zdraví se generuje i při obdržení zmíněného chip damage, a to v případě, že se soupeř aktuálně nachází v režimu Heat. Pokud s aktivním segmentem obnovitelného zdraví obdržíte poškození a zásahy, bude se jeho rozsah snižovat. Díky výše zmíněným úpravám a novinkám se souboje v Tekken 8 nesou v podstatně agresivnějším duchu, což některým veteránům nemusí být po chuti.

Tekken 8 lze hrát na klávesnici, konzolových gamepadech či na “arkádových” ovladačích. Ačkoliv jsem hrál na PC, využíval jsem po celou dobu ovladač ke konzoli Xbox Series X, a to převážně z ergonomických důvodů. U kamaráda jsem si měl možnost vyzkoušet i poloprofesionální herní zařízení Razer Kitsune, ale začátečníkům bych jej určitě nedoporučoval. Bojové hry jsou nicméně zcela bez problémů hratelné i na klávesnici. Tato volba navíc přináší výhodu v podobě bindování velkého množství tlačítek. Pokud by vás ale lákaly profesionální turnaje, s klasickou klávesnicí v drtivé většině případů nepochodíte, jelikož je její využití zakázáno. Pro domácí hraní se ale jedná o zcela validní volbu. Osobně doporučuji hrát na klasických herních ovladačích, a to skrze zmíněnou ergonomii. Každá končetina vaší postavy je navíc přiřazena k jednomu ze čtyř tlačítek, která jsou v případě ovladače umístěna více než vhodně.

Multiplayer pro nebojácné

Pokud se řadíte mezi veterány série a žánru samotného, jistě se budete chtít co nejdříve pustit do hodnocených zápasů. Zde zastavím veškeré nováčky. Do multiplayeru se bez tréninku a zkušeností rozhodně nehrňte, mohla by následovat solidní porce frustrace, která by vás od výsostně zábavné bojovky ve výsledku odradila. Pokud jste ale mistři bojového umění a Tekken je vaše prostřední jméno, směle do toho. Online zápas můžete spustit z menu, případně se lze s vytvořeným charakterem (stejným jako v případě Arcade Quest) vydat do tzv. Tekken Fight Lounge - krásně zpracované lobby, ve které se setkáte s dalšími hráči. Multiplayerové prostředí je zvládnuto na výbornou a díky dostupným možnostem komunikace (chat atd.) se lze navíc zcela dostatečně socializovat.

Do multiplayeru se bez tréninku a zkušeností nehrňte.

Součástí hodnoceného multiplayeru jsou samozřejmě jednotlivé ranky, kterými se prokousáváte v závislosti na vašich dovednostech. Pro kompetitivní jedince jsou připraveny i žebříčky těch nejlepších. Při online multiplayeru si můžete vybrat podmínky, jakými jsou například kvalita připojení, rozmezí ranku soupeřů, využití crossplaye či účast v hodnocených nebo nehodnocených zápasech. Autoři se opravdu snažili, aby se hráči nesetkávali s problémy síťového rázu a netcode je velmi dobře zvládnutý. Samozřejmě záleží na kvalitě vašeho připojení, ale ani se svým prehistorickým internetem jsem na žádný problém nenarazil. Multiplayer je ve výsledku opravdu skvělý, ale hráče bez zkušeností a tréninku dokáže velmi rychle zdeptat. Budu se opakovat, ale trénujte, trénujte, trénujte.

Krásky a bicepsy

Tekken 8 nabízí 32 hratelných postav a 16 arén, ze kterých si vybere opravdu každý. K dispozici jsou stálice i několik nových tváří. Do soubojů se můžete pustit v kůži následujících charakterů: Asuka Kazama, Azucena, Bryan Fury, Claudio Serafino, Devil Džin, Devil Kazuja, Emilie De Rochefort (Lili), Hwoarang, Jack-8, Džin Kazama, Džun Kazama, Kazuja Mišima, King, Lars Alexandersson, Leroy Smith, Ling Xiaoyu, Marshall Law, Nina Williams, Paul Phoenix, Raven, Kuma, Panda, Steve Fox, Dragunov, Shaheen, Leo, Jošimitsu, Feng, Zafina, Alisa Bosconovich, Lee Chaolan, Victor Chevalier a Reina. Postupem času do hry dorazí další postavy, jako např. oblíbený Eddy Gordo (s největší pravděpodobností). Každá z nabízených postav je rozdílná, specifická a některé jsou složitější než jiné. Nováčkům doporučuji zvolit si pro začátek pouze jeden charakter, kterému se následně budou naplno věnovat. Bezbřehé střídání postav vám velice zamotá hlavu a naruší váš trénink, ale pokud se vám po pár zápasech zvolený charakter nebude absolutně zamlouvat, samozřejmě zkuste jiný.

Pro sérii Tekken je typické, že se mužské osazenstvo herních postav vyznačuje obřími bicepsy, prsními svaly a celkově vysokou spotřebou anabolických steroidů, zatímco ženské postavy by se klidně mohly živit profesionálním modelingem. Nejinak je tomu i v případě Tekken 8. Všichni pánové jsou nasypaní a dámy přinejmenším oku lahodící. Za každý zápas dostáváte herní měnu, kterou lze následně použít v rozsáhlém systému vizuálních úprav. Chcete své oblíbenkyni pořídit šmrncovní klobouk? Můžete. To stejné platí pro zmíněný mini avatar, se kterým vyrážíte do předsálí Tekken Fight Lounge či módu Arcade Quest. Tvůrci se v tomto ohledu rozhodně nedrželi zkrátka a díky široké nabídce oblečení a doplňků lze vytvořit líbivé či zvráceně komické hrdiny. Herní měna je navíc dávkována velmi štědře, takže nebudete muset podstupovat žádný zdlouhavý grind. Tekken 8 vás neustále odměňuje a je jen na vás, jak moc to využijete.

i Zdroj: David Bernard / Hrej.cz

Nejhezčí díl série

Vizuálně je na tom Tekken 8 velice dobře. S jistotou lze říci, že se jedná o prozatím nejhezčí díl série (ano, předchozí díl vyšel téměř před sedmi lety). Specifická stylizace nemusí sednout každému, ale v jádru se jedná o dobře zvládnutou práci. Pochválit musím i hudební doprovod, který mne přenesl zpátky do dob dávno minulých. Elektronická hudba se mísí s elektrickou kytarou, aby se vzápětí rozezněly orientální flétny. Jedním slovem paráda, a to hlavně ústřední melodie hry. Pochvalu si zaslouží také vizuální zpracování jednotlivých arén. Jednou bojujete v Paříži, abyste se následně přesunuli do Kolosea či na lamí farmu v horách. Tekken 8 běží na uzamčených 60 fps, což je pro bojové hry typické. Se sestavou AMD Ryzen 5600x, RTX 3070 Ti a 32 GB Ram jsem se v soubojích z šedesátky prakticky nehnul, a to s maximálním možným nastavením, DLSS Quality a v rozlišení 1440p. Vytížení grafické karty se pohybovalo v rozmezí od čtyřiceti do sedmdesáti procent.

Jedná se o nejhezčí díl série.

Problém ovšem nastal během drtivé většiny cutscén, jejichž snímkování létalo od desíti k pěti. Neustálé záseky, stuttering a propady ke třiceti snímkům působily velice rušivě. Mimo hlavní příběh a jednotlivé epizody postav se s filmečky ale prakticky nesetkáte. Hra mi dokonce několikrát kompletně spadla na plochu, což je dle diskusních fór relativně běžným jevem. Naštěstí se to stávalo pouze během procházení herního menu. Během zápasů jsem měl také občasné potíže s děním na obrazovce a nepřehledností. Některá komba a speciální útoky jsou natolik efektní, že se mi z nich málem zatočila hlava. Jedná se nicméně o subjektivní problém a zkušenějším harcovníkům to vrásky na čele pravděpodobně nezpůsobí. Posledním technickým neduhem je zdlouhavé načítání při zkoušení a aplikaci kosmetických doplňků, kterými ozvláštňujete vaši postavu. Situace na konzolích je prý o něco lepší, ale bohužel to nemohu potvrdit ani vyvrátit.

Zábavné, přístupné, krásné i náročné

Tekken 8 sérii ostudu rozhodně nedělá, ba naopak. Tvůrčí rozhodnutí pro větší přístupnost se vyplatilo, velké množství obsahu vás zabaví na dlouhou dobu a pokud se rozhodnete naplno proniknout do tajů nejnovějšího dílu, odměnou vám bude neustálá potřeba se zlepšovat a následná radost z úspěchu. Z nabídky postav a arén si vybere opravdu každý a velké množství herních módů skýtá desítky hodin kvalitní zábavy. Multiplayerová složka se povedla náramně a postup napříč hodnostmi vás k obrazovce vyloženě přiková. Vše navíc skvěle vypadá a ještě lépe zní.

Odměnou vám bude neustálá potřeba se zlepšovat.

Největší slabinou titulu je samotný příběh, který vsadil na generickou a mnohokrát viděnou zápletku. Pokud se jej nicméně rozhodnete vnímat spíše jako bonus, dokážete si jej poměrně užít. Žádné scenáristické terno ale nečekejte. Zamrzí i občasné problémy technického rázu. O žádné optimalizační peklo se nicméně nejedná. Tekken 8 si užijí jak nováčci, tak i ostřílení veteráni, kteří na nový díl čekali jako na smilování. Agresivnější styl soubojů nemusí některým matadorům vyhovovat, ale lze si na něj rychle zvyknout. Pokud se do Tekken 8 vrhnete s pokorou a chutí učit se, získáte skvělé herní zážitky, potrénujete reflexy a budete se náramně bavit. V případě, že vás nižší kvalita hlavního příběhu netrápí, klidně si bod k našemu výslednému hodnocení přidejte. A nezapomeňte, nejdůležitější je trénovat, trénovat, trénovat.

Tekken 8

Tekken 8 přináší velkou porci obsahu, zábavné herní systémy, extrémně propracovaný soubojový systém a velké množství kvalitních herních módů. Díky důrazu na přístupnost je hra vhodná i pro naprosté začátečníky a ostřílení harcovníci si užijí náročná multiplayerová klání. Vizuální i hudební stránka hry je velice kvalitní a na souboje je radost pohledět. Vadou na kráse je generický a předvídatelný hlavní příběh a nepotěší ani občasné technické problémy PC verze. Jako celek je Tekken 8 velmi povedeným přírůstkem do žánru bojových her, který dokáže oslovit široké publikum. Nebojte se nový díl zkusit, chybu rozhodně neuděláte.

Velká porce obsahu
Množství herních módů
Solidní výběr postav a arén