Recenze Tainted Grail: The Fall of Avalon, Král je mrtev, ať žije král!
Nezávislé polské studio Questline přináší fantasy dobrodružství, které se může směle zařadit mezi největší překvapení letošního roku.
Když na sklonku jara, přesněji 23. května 2025, dorazilo temné fantasy RPG Tainted Grail: The Fall of Avalon od nezávislého polského studia Questline, málokdo tušil, že se bude jednat o jedno z největších překvapení letošního roku. Příběh vycházející z univerza stejnojmenné deskové hry, za kterou stojí polská společnost Awaken Realms, k obrazovkám přikoval nejen statisíce milovníků žánru, ale také nás.
Ostrov opředený legendami
Příběh Tainted Grail: The Fall of Avalon, jak už název napovídá, se odehrává na mýtickém ostrově Avalon, který je úzce spjat s artušovskou legendou. Kdysi prosperující království, jemuž vládl samotný Artuš Pendragon, se 600 let po jeho skonu topí v chaosu a strachu. Rozdělené obyvatelstvo ohrožuje záhadná a nebezpečná síla jménem Divnota, která přichází po soumraku. Lidé i věci se v ní mění, často hrůzným způsobem. Hlavní hrdina se jakožto vězeň nakažený záhadnou nemocí ocitá v ostrovní baště Rudých kněží, kam byste na dovolenou rozhodně nechtěli. Po úprku z ostrova se roztáčí kola spletitého příběhu, jehož výsledek leží na vašich bedrech. Prozrazovat z hlavního příběhu více by bylo na škodu. Vězte ale, že k Artušovi budete mít blíže, než si možná myslíte. Hra je plná okamžiků, kdy se musíte rozhodovat dle vašeho nejlepšího přesvědčení či zásad. Ne vždy je to ovšem jednoduché. Hlavní i vedlejší příběhy jsou na Tainted Grail: The Fall of Avalon prakticky tím nejlepším. Zápletka vás vtáhne, postavy i dialogy jsou dobře napsané a pochválit musím také kvalitu jejich namluvení. Tuzemské hráče jistě potěší také česká lokalizace v podobě titulků, která je až na výjimky velmi slušná.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
- Doporučená cena: Od 1 090 Kč
- Česká lokalizace: Ano, titulky
- Obtížnost: 5 volitelných stupňů
- Základní herní doba: Hlavní příběh vám zabere 30 až 40 hodin, s vedlejšími úkoly se hravě dostanete přes hranici 70 hodin
- Bude vás bavit: Pokud máte rádi fantasy RPG, dobře napsané příběhy, temnou atmosféru, možnost volby, svobodu při vylepšování postavy, akční souboje a špičkový design herního světa
- Nebude vás bavit: Pokud čekáte moderní grafiku, bezproblémový technický stav, nemáte rádi dlouhé dialogy a při pohledu na krev se vám dělá zle
Atmosféru Tainted Grail: The Fall of Avalon lze bez skrupulí označit za velmi temnou, místy až hororovou. Pokud čekáte prosluněné louky a jehličím vonící lesy, rovnou na to zapomeňte (snad až s výjimkou části Cuanachtu). Místo toho nám tvůrci servírují mlhu, zmar, bídu, umučená těla a beznaděj. V tomto duchu se nese celá hlavní příběhová linka, která vám, pokud se zaměříte pouze na ni, vystačí zhruba na 30 až 40 hodin. Pokud se ale rozhodnete pro plnění vedlejších úkolů, což byste mimochodem rozhodně měli, můžete se v mlžném Avalonu ztratit i na více jak 70 hodin. Vše záleží na tom, jak moc budete chtít bohatý herní svět prozkoumávat.
Vedlejší úkoly jsou kapitolou samy o sobě. Jednou budete hledat mládence, kterého zlá čarodějnice zaklela do podoby vepře, jindy se budete snažit odhalit tragédii urozených sester, abyste se vzápětí vydali do prokletého království, které se skrývá pod jezerní hladinou. Ačkoliv lze ve hře narazit i na tzv. „fetch questy", tedy úkoly typu „najdi a dones", je jich opravdu málo. Drtivá většina vedlejších úkolů je napsána originálně a neustále tak odváděly moji pozornost od vydařeného hlavního příběhu. Ano, až tak povedené jsou. Osobně tak důrazně doporučuji nepospíchat, nýbrž se za dobrodružstvím v Tainted Grail: The Fall of Avalon vydat s dostatečným množstvím času a chutí prozkoumávat.
Lesy, planiny a mráz
Herní svět je rozdělen do tří poměrně rozsáhlých lokací. Po útěku z ostrova Rudých kněží vedou naše kroky do Jižních rohů - zalesněné oblasti, která je ponořena do věčné mlhy. Druhou lokací je město Cuanacht a přilehlé okolí plné polností a planin. Cuanacht je pravděpodobně nejmíň temnou částí herní mapy, ale pouze na první pohled. Temnota se zde totiž skrývá za závojem hlavní příběhové linky i vedlejších úkolů. Třetí a zároveň poslední částí světa jsou zasněžené vrcholky hor zvané Opuštěné meče. Do morku kostí se vám zde zažere nejen zima, ale také mrazivá atmosféra. Považuji za vhodné podotknout, že právě třetí oblast v podobě Opuštěných mečů by si od tvůrců zasloužila o něco více času. Narazíte zde totiž na nejvíce chyb a bugů. Autoři už nicméně vydali několik velkých aktualizací, které dané potíže částečně adresují. Dle jejich slov budou v proaktivním přístupu pokračovat i nadále.
Herní svět je rozdělen do tří lokací.
V každé lokaci se setkáte se zástupci několika různých frakcí. O Rudých kněžích, kteří se snaží přijít na kloub záhadnému moru, jsem se již zmiňoval, ale členové této prapodivné církve jsou pouhou špičkou ledovce. Úkoly budete plnit také pro vojáky Kamelotu, který se snaží upevnit své staletími pošramocené postavení vládce Avalonu, pro domorodé kmeny Dál Riata a další. Přijdete také do kontaktu s mocnými druidy, respektive s tím, co z nich zbylo. V mnoha úkolech se můžete přidat na stranu vámi preferované frakce, což má často následek, který můžete pocítit i v pozdější fázi děje. Volte tudíž obezřetně. Pohnutky jednotlivých frakcí mají logiku a mnohdy jsem se přistihl, že nad rozhodnutím přemýšlím velmi důkladně.
Buďte tím, kým chcete
To, že se Tainted Grail: The Fall of Avalon v mnohém inspiruje kultovní RPG sérií The Elder Scrolls, je patrné na první pohled. Autorům to však nezabránilo přijít s vlastním přístupem k tvorbě a vylepšování vaší postavy. Pokud řeknu, že můžete být tím, kým chcete, nepřeháním. Zaměření a herní styl hlavního hrdiny určujete vy, nikoliv hra. Chcete být neohroženým válečníkem s obouruční palicí? Není problém. To stejné platí pro mága, zloděje, zabijáka atd. Základní archetypy není problém vytvořit. Ale co když chcete styl boje trochu okořenit? Jde to, stačí pouze zapojit vlastní fantazii. Z válečníka se tak může stát například obávaný temný rytíř, který kromě palice či meče používá i magii krve. Mág se může stát přítelem přírody, který na své soky posílá vyvolané vlky a další zvířectvo. Ve hře existují i kouzla, jako např. proměna nepřítele v sýr, který následně můžete použít k vaření. Fantazii se meze nekladou.
Během klasického získávání úrovní obdržíte body, které následně investujete jednak do atributů jako síla, obratnost, duchovnost atd., ale také do rozvětveného stromu dovedností. Díky tomu lze vymýšlet opravdu originální buildy. Pozor ovšem musíte dávat na skutečnost, že tzv. „respec" (resetování získaných bodů) je vázáno na vzácný lektvar, který rozhodně nenajdete na každém rohu. Doporučuji tak raději delší úvahy než zbrklost.
Lze vymýšlet opravdu originální buildy.
S tvorbou vlastního buildu se pojí také systém předmětů. Ty mají mnohdy vskutku originální a zajímavé vlastnosti. Příkladem může být hrudní plát, který po zásahu absorbuje poškození místo vás, ale za cenu, že vydá bolestivý výkřik. A takových předmětů je tu spousta. Zapomeňte na různou raritu v podobě běžných, vzácných, epických či legendárních itemů. To v Tainted Grail: The Fall of Avalon nenajdete. Místo toho si svou výbavu vylepšujete u kovářského ponku, a to pomocí nasbíraných surovin. Ty získáte nejen z nepřátel, ale také pomocí sběru či těžby. Pokud se považujete za šéfkuchaře, přijde vhod i rybaření. Hra dokonce nabízí možnost pořízení vlastního obydlí a jeho následné vybavování. Příznivci RP (role play) si tak přijdou na své.
V případě, že se chcete vydat na opravdovou honbu za poklady, vyčkejte na setmění. Právě tehdy přichází již zmíněná Divnota, okolo které se z velké části točí hlavní příběhová linka a během níž se nepřátelé stávají silnějšími, ale zároveň z nich lze získat neidentifikované předměty. Jejich vlastnost je možné odhalit pomocí éterických pavučin (padají z nepřátel během fáze Divnoty), a to v plamenech ohniště, které můžete vyvolat kdekoliv ve venkovním prostoru (můžete na něm i vařit, rozdělovat atributy a body, případně používat systém rychlého cestování mezi předem určenými body). Divnotu lze nicméně u ohniště také přečkat až do rána, což doporučuji do okamžiku, než si vytvoříte funkční build a seženete odpovídající výbavu.
Zábavné, ale nevyvážené souboje
Soubojový systém Tainted Grail: The Fall of Avalon bych se nebál přirovnat k modernějšímu boji z již zmíněných her série The Elder Scrolls (dále TES). Počítejte tak se svatou trojicí hodnot v podobě života, many a výdrže. Tvůrci si naštěstí uvědomili, že soubojový systém TES je v dnešní době už opravdu zastaralý, a tak nám nadělili např. hbitý úhyb, který ocení převážně ti z vás, kteří se rozhodnou hrát pomocí kontaktních zbraní. Ačkoliv mi souboje zpočátku přišly pomalé (hrál jsem s obouručním kladivem a mečem), s postupem času a investováním bodů do stromu dovedností se situace obrátila k lepšímu. Údery palicí, které nepřítele často zlikvidovaly na jednu ránu, jsem si za doprovodu zvuků praskajících kostí vyloženě užíval.
Soubojový systém se podobá The Elder Scrolls. Je ale modernizovaný.
Jako problém nicméně vnímám nevyváženost jednotlivých soubojů. Často jsem se stal svědkem podivně skákající obtížnosti, což mi nedávalo smysl. Hru jsem absolvoval na třetí z pěti dostupných úrovní obtížnosti a po celou dobu jsem ji neměnil. Jednou se z bojů stala triviální záležitost, kdy všichni nepřátelé umírali na jednu až dvě rány (včetně bossů), abych se následně v jiné části mapy ocitl pod náporem extrémně silných protivníků. Netuším, zda je to autory zamýšleno, ale osobně mi tyto náhlé změny obtížnosti nedávají smysl.
Co mne naopak velice potěšilo, je množství různorodých nepřátel. Těch v Tainted Grail: The Fall of Avalon najdete přes 45, a to nepočítám kvalitně zpracované a zajímavé bosse. Bojovat tak budete proti klasickým zombie, kostlivcům či lidským protivníkům, ale také např. proti strašidlíkům (malí slamění strašáci na polích), živým pařezům, kamenným rytířům či hbitému slizu. Hra mě v tomto ohledu nepřestávala překvapovat. Ano, klasické typy nepřátel zde naleznete, ale originalita dle mého názoru převažuje. A to je velmi dobře.
Design světa vítězí nad zastaralým vizuálem
Tainted Grail: The Fall of Avalon rozhodně není dokonalou hrou, to mohu říct zcela bez výčitek. Za jedno z největších negativ, na které si hráči včetně mě stěžují, lze považovat zastaralé grafické zpracování. Hra běží na enginu Unity a vypadá jak z roku 2015. A to jsem ještě střídmý. Nepomáhá ani fakt, že se příliš nepovedla optimalizace. Na sestavě s procesorem AMD Ryzen 7 9800X3D, grafickou kartou NVIDIA RTX 5070 Ti a 64 GB RAM mi Tainted Grail: The Fall of Avalon v rozlišení 1440p na maximální detaily a při použití NVIDIA DLSS (na hodnotu 80), sice běžel permanentně nad hranicí 60 fps (v hodnotách mezi 70-170), ale docházelo k zasekávání v podobě tzv. „stutteringu", což na podobné sestavě opravdu nečekáte. Výkon tedy absolutně neodpovídá vizuální podobě hry. Pochválit nicméně musím práci se světlem. Nasvícení scén mnohdy vykouzlí řádově hezčí podívanou, než jakou máte před očima po většinu času. Situace na konzolích je ohledně výkonu údajně mnohem horší (propady pod 30 fps) a hráči, kteří si Tainted Grail: The Fall of Avalon pořídili na PlayStation 5 či Xbox Series X/S jsou často zoufalí, což dávají vědět např. na sociální platformě Reddit. Nelze než doufat, že se situace s příchodem aktualizací zlepší.
Jedno z největších negativ je zastaralé grafické zpracování.
Technické problémy jsou nicméně mnohdy zastíněny naprosto špičkovým designem herního světa. Každá ze tří dostupných oblastí je jiná a nabízí nepřeberné možnosti k průzkumu. Často jsem se přistihl v situaci, kdy jsem v dálce spatřil podivnou věž či jezero, zapomněl jsem okamžitě na to, co právě dělám a vydal se daný objekt prozkoumat. V 90% případů to stálo za to. Odhalil jsem díky tomu několik velmi rozsáhlých podzemních komplexů, staré chrámy či doupě tajného bratrstva. Se zajímavostmi se potkáte prakticky na každém kroku, což z Tainted Grail: The Fall of Avalon dělá jedno z nejvíce vtahujících RPG, které jsem za poslední roky hrál. Tvůrcům v tomto ohledu nezbývá než vyseknout pořádnou poklonu.
Velmi příjemné překvapení
Jsem upřímně rád, že se nezávislé dobrodružství Tainted Grail: The Fall of Avalon dočkalo takového zájmu ze strany hráčů i kritiků. Jedná se totiž o zcela oprávněnou reakci na jedno z největších překvapení první poloviny letošního roku. Hratelností se sice nejedná o nijak převratný titul, ale to nevadí, síla hry tkví jinde. Silný scénář, vynikající atmosféra a špičkový design herního světa hravě přebíjí nedostatky v podobě zastaralé grafiky a horší optimalizace. Žádný fanoušek fantasy RPG by si tak Tainted Grail: The Fall of Avalon neměl nechat ujít.
Verdikt
Temné fantasy dobrodružství, které vás vtáhne a nepustí. Prim hraje silný scénář, ještě silnější atmosféra a vynikající design herního světa. Zamrzí zastaralý vizuál a horší optimalizace. I přes technické nedostatky se ale jedná o jedno z největších překvapení první poloviny letošního roku, které by si žádný fanoušek žánru neměl nechat ujít.