Syberia: The World Before Recenze Recenze Syberia: The World Before - adventurám ještě neodzvonilo

Recenze Syberia: The World Before - adventurám ještě neodzvonilo

30. 8. 2022 11:20

1. DVĚ LINIE 2. CHLADIVÉ SLUNCE

Herní sága Syberia jistě patří do výkladní skříně dnes už téměř mrtvého žánru point and click adventur. Na její čtvrtý a asi poslední díl jsme se podívali se zpožděním, ale zároveň i s novinkou v podobě české lokalizace.

Rychlá exkurze do vyhledávání v databázi na našem webu odhaluje, že recenzí her značených jako adventury za poslední léta vychází pomálu, a těch, které snesou přímo označení point and click je ještě výrazně méně. Naposledy jsme hodnotili Poldu 7, ale když vynecháme tento pokus svézt se na retro vlně, musíme se vrátit až do února loňského roku, kdy Kuba bojoval s německou Encodyí. A co kdybychom šli jen po stopách her, které nějakým způsobem významněji promlouvají do historie? Inu, pak narazíme na předchůdce dnes recenzovaného titulu, recenzovaného v květnu roku 2017!

• Doporučená cena: 1 079 Kč
  • Základní herní doba: 12-15 hodin
  • Faktor znovuhratelnosti: Jde o striktně lineární adventuru, takže absolutně nulový
  • Česká lokalizace: Ano, velmi kvalitní
  • Je potřeba znalost první trilogie?: Ne, hra vypráví uzavřený příběh. Navíc nabízí stručné Stalo se video. Jen vám unikne řada pomrknutí na fanoušky

Asi tedy není třeba rozmazávat, že zatímco různých variací na adventury vychází velmi bohatě, klasickým point and click už dlouhá léta zvoní hrana. Současnost přeje spíše fúzím a hybridům s ostatními žánry, případně různým hratelnostním úskokům modernizujícím zábavu. Jednou z mála věrnějších vlaštovek žánru je tak Syberia: The World Before, poslední titul, na kterém se podílel geniální designér Benoît Sokal (a bohužel se nedožil jeho vydání). Vyšel sice už v březnu, na Hrej jsme se mu ale nevěnovali, a když během léta dorazila možnost proklepnout hru se zbrusu novou českou lokalizací, chopil jsem se jí s vidinou chladivého zážitku pro přicházející vedra. Za okny už ale zase krajina chladne, a tak přišel čas hru konečně zhodnotit.

PRYČ ZE SIBIŘE

Zápletka hry v zásadě navazuje na dosavadní trilogii, i když vypráví naprosto svébytný a hodně osobní příběh. Kromě klasické protagonistky Kate, která v herní současnosti tvrdne kdesi v sibiřském solném dole, sledujete především osudy mladé umělkyně Dany, která ve fiktivním středoevropském státě během třicátých let čelí vzestupu fašismu a nenávisti vůči vlastnímu národu. I když tak Syberia tradičně trochu šibalsky využívá alternativní svět, velmi otevřeně vypráví o drsné historii židovských pogromů.

Asi nepřekvapí, že jsou osudy Kate a Dany velmi úzce propojeny. Hrdinka ságy se totiž v sibiřském dole moc dlouho neohřeje (ha ha) a na útěku náhodou narazí na vrak vlaku plný válečného lupu. Mezi ním se nachází i portrét Dany, a zdánlivá extrémní podoba obou hrdinek v Kate podnítí touhu zjistit, co vlastně mají společného.

Příběh Syberia: The World Before je správně adventurní. Zaujme především svou intimitou - opakovaně zmiňuji, že mám rád hry, ve kterých se nezachraňuje svět a nešlapete po hračkách nukleárním maniakům, a tohle je ideální příklad. I když do v zásadě detektivního pátrání zasahuje ještě pár dalších osudových postav, jde především o velmi uzavřený osud hlavních postav a jejich prazvláštní pouto. Mezi základní rozebírané motivy patří platonická láska nebo ochrana rodiny během války. Při hledání pravdy se pak sice podíváte třeba do Londýna nebo New Jersey, jako hřiště ale většinou scénáři slouží malé městečko zahalené celkem typickou chladivou mlhou.

První
Poslední