Return to Monkey Island Recenze Recenze Return to Monkey Island - očima člověka, který nemá zkušenost s původními hrami

Recenze Return to Monkey Island - očima člověka, který nemá zkušenost s původními hrami

27. 9. 2022 16:00

1. PO LETECH 2. A STÁLE POPRVÉ

Příběh Gyubrushe Threepwooda začal před 32 lety. Poslední kapitoly od původních autorů se dočkal až letos. Jaký je Return to Monkey Island optikou člověka, který po roce 1990 ještě devět let nebyl na světě?

Navázat po letech na něco skutečně ikonického je kumšt. Může to dopadnout nevídaným úspěchem. Své by mohl vyprávět Tom Cruise s jeho Top Gunem. Na druhou stranu ale často takové návraty často nezvolí nejlepší cestu a spíše zkazí nostalgické vzpomínky fanoušků. Hry mají v tomto ohledu tu (ne)výhodu, že až na výjimky zatím nejsou dost staré na to, aby se vůbec bylo k čemu vracet. Mezi zmíněné výjimky patří kupříkladu klasické klikací adventury.

• Doporučená cena: 567 korun (23 eur)
  • Česká lokalizace: Ne, bez výborné znalosti angličtiny hru ani nemá cenu hrát
  • Základní herní doba: 6-8 hodin pokud budete hrát svižně, přes 10 pokud zvolíte vyšší obtížnost, ukecanost a prokecáte úplně všechno
  • Má co nabídnout i mladším hráčům?: Pokud máte rádi adventury, Monkey Island vám učaruje stejně jako ostatním
  • Jak se hraje na Switchi? Sám zkušenost nemám, ale dle prvních reakcí skvěle
  • Větví se příběh?: Ne, hra je striktně lineární. Má ale hned deset konců…

Pro výše zmíněný risk se rozhodl i designér Ron Gilbert, který na přelomu osmdesátých a devadesátých let stál u zrodu skutečně ikonických adventurních sérií Maniac Mansion a The Secret of Monkey Island. Právě Monkey Island se zapsal do historie jako jedna z nejmilovanějších a nejvlivnějších adventurních sérií vůbec (ostatně dala vzniknout i kultovní české parodii), a přežila i postupné vymírání žánru v novém tisíciletí. Na pokračováních počínaje trojkou se ale Gilbert vůbec nepodílel, i když cítil, že má příběh o trochu praštěném pirátovi Gyubrushi Threepwoodovi ještě jednu nenapsanou kapitolu.

Tu dostal možnost odvyprávět až více než třicet let po vydání první hry.

DĚDEČKU VYPRÁVĚJ

Dovolte mi ještě slovo úvodem. Abychom byli na stejné lodi (haha). O původních hrách, především prvních dvou, na které Return to Monkey Island přímo navazuje, jsem často čítával ve starších Levelech a slýchal na ně ódy ze všech stran. Sám jsem je ale nikdy nehrál. K adventurám jsem ale měl vždycky blízko, takže si myslím, že to úplně nevadí. Navíc předpokládám, že se recenzí v kolegiálních redakcích chopili pamětníci, kteří budou ke hře přistupovat přece jen trochu jinak, než v zásadě neposkvrněný hráč - těch bude po třiceti letech pravděpodobně mnohem více. Nechci tím samozřejmě tvrdit, že se všechna láska k sérii musela rodit v devadesátých letech, ale snad si rozumíme!

Return to Monkey Island pokračuje v příběhu mocného piráta Gyubrushe tak trochu neotřelým příběhem. V “současnosti” už postarší pán jen posedává na lavičce a vzpomíná na mládí, v “historické” lince se ale hráči vrací do Karibiku, kde se odehrávají legendární pirátské příběhy. Právě zápletka patří tradičně k těm nejsilnějším prvkům hry a záměrně nebudu prozrazovat téměř nic. Snad jenom to, že se tentokrát Gyubrush snaží konečně objevit eponymní tajemství a po cestě potkává většinu starých známých, stejně jako některé nové tváře.

Když jsem si před pár týdny v recenzi poslední Syberie posteskl nad tím, že už se v zásadě nedělají hry respektující koncept klasického point-and-click, upozorňoval jsem zároveň na modernizaci hratelnosti. Ta naštěstí přišla i u Return to Monkey Island. Gilbert se svým studiem Terrible Toybox velmi pečlivě namíchal staromódní hratelnost klasických adventur s několika citlivými moderními prvky. Pohyb po lokacích je mnohem svižnější (pokud chcete), tempo vyprávění také odpovídá hře z roku 2022 a především stěžejní hratelnostní prvek - řešení hádanek - působí moderně.

Jednodušší varianta spíše ubere některé mezikroky a celkové řešení zkrátí, přičemž většinou zachová alespoň základní koncept hlavolamu

Oproti zmíněné Syberii na vás čeká mnohem více hádanek. Klíčové je, že nejsou puzzly zbytečně překombinované nebo nesmyslné, což býval nešvar dřívějších zástupců tohoto žánru. Neobvykle máte na výběr hned dvě obtížnosti, které opravdu výrazně mění řešení některých překážek. Neznamená to ale, že byste se v jednom případě zasekli na každých pěti metrech a v tom druhém řešili hádanky pro děti. Jednodušší varianta spíše ubere některé mezikroky a celkové řešení zkrátí, přičemž většinou zachová alespoň základní koncept hlavolamu. V některých momentech možnost volby obtížnosti postavy vtipně glosují bouráním čtvrté stěny a například vás nechají konkrétní úkony provést, i když upozorňují, že pro další postup nejsou nutné.

Hádanky dost často stojí na “doběhni sem, najdi tohle, použij to na tohle a tím získáš tohle, což použiješ na tohle”, každý úkol ale má hlavu a patu a prakticky vždycky alespoň tušíte, co nyní musíte udělat. Stačí jen přijít na to, kde nebo jak správný předmět či informaci získat. Nechci tím nicméně tvrdit, že budete řešit kdovíjak všední problémy, dosahované cíle jsou vždy patřičně bizarní. V první polovině hry je mimochodem obtížnost možná až příliš nízká, ale ve čtvrtém aktu vám to Return to Monkey Island vrátí i s úroky, když se rozevře a nechá Guybrushe zběsile obeplouvat celý herní svět.

i Zdroj: Tadeáš Pepř / Hrej.cz

Pokud se přece jen někde zaseknete, nechybí ani virtuální průvodce, který slouží jako interaktivní návod. Ten je naprosto geniálním doplňkem. Teoreticky ho nemusíte otevřít vůbec. Ale pokud ano, dokáže vám několika kroky postupně nabídnout jen jemné popostrčení, nebo rovnou natvrdo vytmavit, jak krok za krokem postupovat dál.

První
Poslední