Redfall Recenze Recenze - Redfall je bohužel tuctová a nedotažená střílečka

Recenze - Redfall je bohužel tuctová a nedotažená střílečka | Kapitola 2

2. 5. 2023 02:01 2

1. REDFALL, MASSACHUSETTS 2. GENIUS LOCI

Upíři z vás rychle vysají všechnu krev. Redfall z vás rychle vysaje všechen zájem o další hraní

Abych Redfall vyloženě jen netepal, má i pár světlých stránek. Rukopis Arkane je vidět na designu samotného městečka. To sice moc nijak zvlášť dobře nefunguje jako herní mapa, v jednotlivých domech, institucích a slepých uličkách je ale skrz situace zaseknuté v čase a pomrknutí na hráče poschováváno spoustu neobyčejně zajímavých příběhů a překvapení. Vyloženě skvělá je také atmosféra, skvělá práce s osvětlením, mlhou, přípravou některých scén nebo ozvučením, což z upíry zamořeného kina, tábořiště pro karavany nebo ne tak docela opuštěných rančů dělá správně hororová místa. Obzvlášť v pozdějších fázích hry na vás pak kromě naprosto generických střílecích nebo fetch pasáží pravidelně vykoukne i docela zajímavý designový nápad nebo koncept.

O to větší škoda ale je, že tyto světlé momenty vždy spolehlivě zatluče absolutní předvídatelnost a šablonovitost toho, jak problémy řešíte. Autoři lákali na velkou otevřenost přístupů k soubojům, a ano, k nepřátelům v kostele se můžete připlížit, vlétnout na ně přímo, nebo si třeba hodit teleportační zařízení na střechu a získat výškovou výhodu. Nakonec ale vždycky jde jen o to někam přijít, někoho nebo něco vykydlit, typicky vyběhnout několik poschodí něco sebrat, najít dva až tři předměty, ty jinde položit, spustit a zase se vrátit do mateřské báze. Jako odpočinková zábava to chvíli funguje a radost se samozřejmě stupňuje, pokud máte k ruce i nějakého toho živého parťáka. Možnost kooperace je ale v rámci příběhu až překvapivě upozaděná a v zásadě nemáte pocit, že byste jako sólista o něco zásadního přicházeli.

Mix všech výše zmíněných výtek ale ještě zhutňuje a podpaluje velmi vážný problém v podobě technického stavu. Velmi kontroverzní rozhodnutí v době launche nenabízet na konzolích Xbox Series režim s více než 30 snímky za sekundu bych ještě zkousnul, pokud by hra běžela stabilně. Na Xboxu je ale Redfall bohužel prakticky utrpením. Hra neustále drhne, působí velmi neplynulým dojmem a především se velmi špatně a nepřesně ovládá. Nevysvětlitelnou souhrou zřejmě špatného nastavení citlivosti analogových páček se mi prostě ani přes různé hrátky s posuvníky v nastavení nepodařilo docílit alespoň trochu spolehlivého nebo uspokojivého míření, což je především v soubojích s extrémně agilními upíry zásadní nedostatek. Ještě hlouběji to podkopává už tak nezajímavý gunplay, což je u hry takto intenzivně postavené na agresivním přístupu k přestřelkám hodně nepříjemné.

Recenze - Redfall je bohužel tuctová a nedotažená střílečka
i Zdroj: Tadeáš Pepř / Hrej.cz

Redfall jsem zkoušel i na počítači (RTX 4080, 32 GB RAM,  i9-13900HX), kde byla situace podstatně lepší a frameratu hodně pomohlo nakopnutí v podobě DLSS 3. Ani tam ale graficky titul nepůsobí kdovíjak krásně. Technicky Arkane rozhodně z Unreal Enginu čtvrté generace maximum nevymáčkli a troufám si tvrdit, že ani umělecky hra zdaleka nedosahuje kvalit Deathloopu nebo Dishonored. Naopak mi typicky stylizovaný design postav v tomto případě přijde spíše odpudivý a pochvala skutečně padá jen na výše zmíněné město. I to by si ale zasloužilo více života a detailů přímo v ulicích. Velmi detailní a pečlivě vystavěné dílčí lokace totiž spojují mrtvé a prázdné louky, mosty a silnice, což herní mapu podivně tříští. Obě verze mají také společnou plejádu bugů, haprující a překážející grafické rozhraní, neresponzivní kontextová tlačítka, nesedící modely a textury a další více či méně palčivé chybky.

RADĚJI ČESNEK

Bohužel mám zásadní problém Redfall někomu doporučit. Ač se to z intenzivní kritiky nemusí zdát, nejde o vyloženě příšernou hru. V některých ohledech je talent Arkane znát a sem tam se objevují skutečně dobré nápady. Výsledek ale designově, obsahově a hlavně technicky působí spíše jako nějaký velmi raný koncept plný nedotažených prvků, na kterém by byla potřeba vystavět skutečně zajímavá a pestrá hra. Fanoušci kooperativního střílení a looter shooterů dostanou svou stravitelnou zábavu na několik hodin, evidentně silně formovanou současným trendem multiplayerových live-service akcí. V kontextu dřívější tvorby studia jde ale o až alarmující krok vedle. Netuším, jestli šití horkou jehlou nařídili noví majitelé z Microsoftu, pro které jde o další nepříliš povedený pokus o obohacení nabídky Game Passu first-party tvorbou. Tudy ale rozhodně cesta nevede.

Redfall

Redfall nabízí zajímavý svět a pár hezkých nápadů. To vše se ale topí v generické hratelnosti, hrubě nedotaženém game designu a špatném technickém stavu, hlavně na konzolích Xbox Series. Veskrze průměrná záležitost.

Zajímavý nástin příběhu
Pečlivě vytvořené části světa
Sem tam zajímavý designový nebo scenáristický nápad