Recenze Recenze Marvel's Spider-Man 2, strhující jízdy nejen pro fanoušky komiksů

Recenze Marvel's Spider-Man 2, strhující jízdy nejen pro fanoušky komiksů

Martin Zavřel

Martin Zavřel

16. 10. 2023 16:00

Insomniac Games nám před pěti lety ukázali, že je možné uchopit již stokrát zpracovanou postavu oblíbeného pavoučího komiksového hrdiny a představit ji nově, originálně, dospěle a hlavně mimořádně zábavně. Nyní se jejich Spider-Man vrací, aby se na rekordní úspěch prvního dílu pokusil navázat ještě výpravnějším a ještě zábavnějším způsobem.

Myslel jsem si, že jsem z příběhů o Spider-Manovi vyrostl. Téma nesmělého roztržitého školáka, jehož bojový styl zahrnoval vtipkování, se mi postupně během let poněkud odcizilo a dal jsem přednost  “dospělejším” komiksovým hrdinům. Jenže když si tuto ikonickou komiksovou postavu vzali do parády Insomniac Studios, udělali pro příběh a tón hry dvě velmi rozumné volby: zasadili je do pozdějšího období hrdinova života, kdy již není školákem a není potřeba znovu představovat všechny ty již stokrát zpracované základní fáze jeho superhrdinské kariéry. Druhou rozumnou volbou bylo soustředit se na postavy příběhu především jako na reálné lidi s reálnými starostmi, a pak teprve ukázat ty méně obyčejné aspekty jejich životů. Výsledkem byl mnohem silnější a zajímavější příběh, než jsme čekali. A protože Insomniac jsou mistři zábavné, rychlé a plynulé arkádové hratelnosti, byla to také skvělá zábava hrát.

i Zdroj: Martin Zavřel / Hrej.cz

Příchod lovce

Druhý díl přímo navazuje na předchozí hru (i samostatný přídavek s podtitulem Miles Morales, který nám umožnil hrát za “toho druhého” Spider-Mana) a nesnaží se nic příliš měnit. Zato ale prakticky každý aspekt hry posouvá výše, ať už rozsahem, kvalitou nebo technickým zpracováním. Příběh se opírá o základy vystavěné minule, takže pokud jste předchozí dvojici her nehráli, určitě si pusťte alespoň krátké shrnující video v hlavním menu této hry. Peter Parker coby původní Spider-Man se pere s nezaměstnaností a pracovní život se příliš nedaří ani jeho přítelkyni, Mary Jane. Miles Morales coby nový “Spider-Man junior” se snaží svoje hrdinské aktivity vybalancovat se školou i soukromím, ale v mnoha ohledech se mu to nedaří a spoléhá na Petera coby mentora. Zkrátka a dobře, nikdo to nemá jednoduché a kariéra hrdiny umí být docela nevděčná.

• Doporučená cena: 1 799 Kč
  • Česká lokalizace: titulky
  • Obtížnost: Nastavitelná (5+ stupňů plus detailnější nastavení)
  • Základní herní doba: 15 - 30 hodin (hlavní příběh - vedlejší aktivity)
  • Bude vás bavit: Pokud máte rádi divokou akci a komiksové hrdiny
  • Nebude vás bavit: Pokud nemáte rádi hrdiny v upnutých oblecích

Hra od první minuty začne bombasticky, kdy vás během souboje s obřím bossem naučí základní mechaniky a rozdíly mezi oběma ovladatelnými postavami. Zatímco Peter do boje zapojuje robotické “pavoučí nohy”, Miles využívá pro své útoky extra porci (bio)elektřiny. Po divokém rozjezdu příběh zpomalí a zdá se, že Peter díky čerstvě vyléčenému kamarádovi z dětství najde smysluplnou práci, zatímco Milese možná čeká jeho první láska. Jenže životy obou hrdinů i ostatních obyvatel New Yorku  naruší příchod zloducha, který kromě jiného zařídí útěk mnoha superzloduchů z místního vězení. Tím příchozím totiž není nikdo jiný než Lovec Kraven, který se rozhodl z New Yorku udělat svoje nejnovější loviště - jeho kořistí mají být superzloduchové i superhrdinové, prostě kdokoliv, kdo by mohl nabídnout důstojný souboj.

i Zdroj: Martin Zavřel / Hrej.cz

Výpravná jízda

Podobně jako v minulých dvou hrách, také zde příběh dávkuje pomalejší civilní pasáže s divokými superhrdinskými eskapádami. Na téma civilních pasáží lze prohlásit, že kromě jedné (návrat do školy na mne působil poněkud zdlouhavě a křečovitě) jsou zajímavější než minule, kromě jiného i proto, že Mary Jane je tentokrát o něco lépe vyzbrojená. Superhrdinské mise jsou téměř bez výjimky spektakulární podívaná, za jejíž výpravu, dynamiku, plynulost a nápaditost by se nemusel stydět žádný z dílů “konkurenční” série Uncharted. V jádru těchto velkolepých bitev či honiček se přitom blýská vylepšený a vybroušený bojový systém, který je ďábelsky rychlý, ale přitom poměrně hluboký.

Příběh dávkuje pomalejší civilní pasáže s divokými superhrdinskými eskapádami.

Jak příběh postupně odhaluje svoje karty, dostanete do vínku také zbrusu novou sadu schopností pro Petera. Jak už nejspíš víte z oficiálních upoutávek na hru, právě on totiž dostane oblek černého symbionta, který mu propůjčí mimořádnou sílu, ale za cenu zvýšených tendencí k agresivitě. Fanoušci komiksů či filmů nejspíš dokáží určité události této roviny příběhu předvídat, ale stejně jako minule, Insomniac si leckteré věci upravili podle sebe a kromě jiného je příběh poněkud drsnější a brutálnější, než byste možná čekali. Může to být jen můj dojem, ale s ohledem na výroky některých postav a témata příběhu se mi zdá, že tvůrci kromě jiného chtěli ukázat, jak se občané amerického velkoměsta vyrovnávají s pohromami všeho druhu, od přírodních katastrof přes nakažlivé nemoci až po stoupající násilí v ulicích. Stejně jako minule má tedy příběh místy překvapivou hloubku či sílu.

i Zdroj: Martin Zavřel / Hrej.cz

Rychlejší, větší, krásnější

Nejen díky přidání nových městských částí (Brooklyn a Queens, případně Coney Island s jeho mimořádnou porcí miniher) v tomto dílu série vzrostla rozloha města víceméně na dvojnásobek, ale s ohledem na vynechání minulé generace konzolí si mohli vývojáři dovolit také vše mnohem detailněji propracovat. Ne všechny části města jsou stejně působivé, ale zastavit se na Times Square nebo uprostřed Central Parku za správné denní doby a počasí vás donutí žasnout nad krásou grafiky, to samé pak zažijete třeba na střeše jednoho z mrakodrapů během západu slunce. Hlavní hvězdou technického zpracování hry je ale ve skutečnosti rychlost: můžete se houpat ještě rychleji a kromě toho také máte nově k dispozici létání pomocí “wingsuit” křídel. Těm nahrávají nové “větrné tunely”, díky kterým určité trasy po městě proletíte ještě rychleji - je to opravdu silný zážitek.

i Zdroj: Martin Zavřel / Hrej.cz

Stejně jako závratně rychlý pohyb po městě dokáží být až absurdně rychlé některé souboje, včetně těch s některými bossy. Celkové dynamice a zážitku ze hry tedy velmi pomáhá, že ji můžete hrát hned ve trojici grafických režimů - nativní 4K, maximální hustota provozu i maximální nastavení detailů vám při 30fps perfektně poslouží například při hrátkách s integrovanými fotorežimem. Pro akčnější zábavu ale můžete zvolit dynamické 4K a 40 nebo 60fps, přičemž všechny režimy obsahují ray tracing, stejně jako podporu VRR i 120 Hz. Většinu času jsem strávil v 60 fps režimu a navzdory obřím exteriérům či místy hektické akci se hra ani jednou nezadrhla. Ray tracing přitom zachycoval detaily mojí postavy v odlescích budov, včetně nuancí jako jsou třeba stíny. Fast travel nebo přepínání mezi postavami (které se zrovna nachází v úplně jiných částech města) je víceméně okamžité, žádné čekání. Je těžké slovy popsat, jak rychlá, plynulá a přitom krásná tahle hra je. PS5 hardware tvůrci využili také k jedné mimořádně cool misi, obsahující prostorové portály.

Společně jsme silnější

Přítomnost dvojice hratelných Spider-Manů je skvělá pro pestřejší hratelnost i pro účely příběhu, kdy obzvláště fandíte mladšímu Milesovi, který se snaží zabránit propadnutí jeho vzoru a mentora agresivním tendencím, způsobeným symbiontem v jeho obleku. Pokud chcete, můžete si hrou projít jako nůž máslem pouze skrz hlavní příběhové mise, což vám bude trvat zhruba patnáct hodin a můžete si třeba i nastavit nejjednodušší obtížnost, kde nelze zemřít. Fajnšmekři ale zvolí naopak obtížnost nejvyšší, obohacenou nově také o možnost nastavitelného poškození pádem (najednou je to houpání a létání poněkud dramatičtější/napínavější). Budou také nejspíš chtít odemknout všechny schopnosti obou postav (rozdělné do tří stromů, pro každého Spideyho jeden zvlášť a také jeden sdílený), takže budou muset plnit pestré akční i hádankové aktivity v otevřeném městě.

Přišlo mi, že hra má přeci jen poněkud pomalejší rozjezd, což je jednak vinou některých těch civilních pasáží, ale také s ohledem na pečlivé představování všech postav či jejich vztahů. Trochu mne iritovaly také souboje s bossy, kteří měli postupně tři “dodatečné” ukazatele zdraví, takže se boj s nimi přeci jen táhl poněkud dlouho. Zhruba od poloviny ale věci naberou na dramatičnosti i spádu a pak už to fičí z kopce, že se pomalu ani nestíháte nadechnout. Zúročí se také čas, strávený budováním postav a jejich vztahů, osobně mne třeba hodně dojala schůzka Milese s jeho slečnou v parku. Velkou roli v celkové atmosféře hraje také hudba, která se svou ústřední melodií pracuje v tolika nádherných variacích, že se vám postupně dokonale zaháčkuje pod kůži.

Marvel's Spider-Man 2

Těžko si představit fanouška série, který by z tohoto pokračování nebyl nadšený. Dvojice hratelných Spider-Manů, vylepšené souboje, větší a hezčí město, létání, bleskové nahrávání, pestřejší aktivity či vtahující příběh jsou silné argumenty. Celkové tempo hry sem tam zakolísá, ale vždy se vyhoupne zpátky na vrcholek nejvyššího mrakodrapu ve městě.

Hratelné postavy a jejich specifika
Ještě dynamičtější a pestřejší boj
Špičkové technické zpracování