Gangs of Sherwood Recenze Recenze Gangs of Sherwood, kooperativní akce, která uvázla v čase

Recenze Gangs of Sherwood, kooperativní akce, která uvázla v čase

David Bernard

David Bernard

27. 11. 2023 10:00 3

Legenda o Robinu Hoodovi a jeho kumpánech je dnes již mnohokrát adaptovanou klasikou. Nebojácný zbojník a jeho banda vyráželi z úkrytu v lese Sherwood vstříc dobrodružství, aby bohatým brali a chudým rozdávali. Tvůrci z Appeal Studios nyní přichází s variaci, která v kooperativní akci kombinuje původní středověkou legendu a žánr steampunk.

Vývojáři z Appeal Studios v roce 1999 uspěli s akční adventurou Outcast, která získala ocenění za adventuru roku. Od té doby jsme se ale žádné větší hry od belgických tvůrců nedočkali. To se nyní mění. Gangs of Sherwood, kooperativní akční mlátička, láká na sympatickou kombinaci světoznámé středověké legendy a steampunku, která hned na první pohled funguje skvěle. O zbytku hry to ale bohužel tvrdit nelze.

i Zdroj: Appeal Studios / Nacon

Hrady, pára, meče a roboti

Středověk mám odjakživa rád, stejně jako steampunk. Právě z tohoto důvodu mne Gangs of Sherwood dokázalo v tomto směru upoutat prakticky okamžitě. Kombinace historického prostředí a technologických výdobytků funguje naprosto bez problému a v mnoha případech je vyloženě skvělá. Hrady a zříceniny jsou protkány prapodivnými steampunkovými vynálezy a okolní prostředí se vám rychle vetře pod kůži. I přesto, že hra nedosahuje grafické úrovně současných titulů, dokáže na vaší obrazovce vykouzlit nejednu krásnou scénu.

Běžní nepřátelé ve formě řadových vojáků, kteří se zodpovídají zlotřilému šerifu z Nottinghamu sice nosí plátovou zbroj, ale navíc disponují i mechanickými úpravami, které jim propůjčují mnohem větší sílu a různorodé dovednosti. Vy a vaše družina se pustíte do křížku i s roboty a pěknou řádkou bossů. Zde nastává první z mnoha problémů, jelikož obtížnost hry samotné je značně nevyvážená.

• Doporučená cena: 975 Kč
  • Česká lokalizace: Ne
  • Obtížnost: Nastavitelná (tři stupně)
  • Herní doba: 4 až 5 hodin (příběh), vedlejší herní módy dle chuti
  • Bude vás bavit: Pokud milujete legendu o Robinu Hoodovi, hledáte kooperační titul a spokojíte se s průměrem
  • Nebude vás bavit: Pokud čekáte kvalitní příběh, bezproblémový technický stav a zábavu na dlouhé hodiny

Gangs of Sherwood nabízí jednoduchou, normální a heroickou obtížnost, ale i na tu nejvyšší z nich se setkáte s nedostatečným množstvím života, kterým bossové disponují. Souboje s nimi sice dokážou nabídnout zajímavé mechanismy, ale skončí dříve, než si je můžete začít užívat. Oproti tomu některé bitky se skupinkami běžných nepřátel způsobí vaši smrt během několika vteřin. Na první pohled se jedná o špatné vybalancování, což kazí celkový zážitek z jinak solidního soubojového systému.

i Zdroj: David Bernard / Hrej.cz

Banda jako od Guye Ritchieho

Gangs of Sherwood je především kooperativní hrou, což je vidět na každém kroku. Do příběhu a vedlejších misí se můžete pustit až ve čtyřech hráčích s tím, že každý z nich si vybere jednu z nabízených postav. Robina Hooda není pravděpodobně nutné představovat, ale pokud ano, tak vězte, že mistrně ovládá boj pomocí luku a tím pádem jej ocení hráči preferující boj na větší vzdálenost. Little John disponuje mechanickou paží a jedná se o čistokrevného ranaře, který se s nikým a ničím nepáře. Lady Marian je hbitou vražedkyní a mnich Tuck dokáže bránit své spolubojovníky za pomoci magické bariéry, případně léčit věhlasnou medovinou.

Gangs of Sherwood je především kooperativní hrou.

Každý člen party má i daný způsob interakce s prostředím. Silák John dokáže rozbít zátarasy, zatímco Robin a Marian umí proklouznout škvírami, za kterými se ukrývají truhlice se zlatem či artefakty, jenž vám pro danou misi přidají některou z pasivních schopností (vysávání životů, větší šance na kritický zásah atd.). Po skončení mise o ně nicméně přijdete, stejně jako o tzv. „Gang Power“, což je postupně se zvyšující úroveň, díky které získáváte větší množství života, lepší obranu a sílu. Během mise je možné dosáhnout maximálně čtvrtého levelu Gang Power.

i Zdroj: Appeal Studios / Nacon

Hrdinové i nepřátele jsou představováni velmi akčním způsobem, a to až do té míry, že jsem měl pocit, jako bych sledoval film Guye Ritchieho. Chemie funguje a díky různorodým útokům lze na bojišti předvádět kooperační masakr. V případě, že se rozhodnete hrát sólo, hra okamžitě ztratí velkou část faktoru zábavnosti, jelikož nelze navazovat schopnosti jednoho hrdiny na útoky ostatních členů party. V době recenzování mi nefungoval matchmaking, tudíž jsem drtivou část hry absolvoval v módu pro jednoho hráče, což je v případě kooperativní hry poměrně velký problém. Gangs of Sherwood vám navíc neposkytne ostatní charaktery ani jakožto počítačem ovládané pomocníky. A to je škoda.

i Zdroj: Appeal Studios / Nacon

Kombo kam se podíváš

Při hraní novinky od Appeal Studios jsem měl pocit, jako bych se vrátil zhruba do roku 2005. Hra využívá poměrně solidně zpracovaný systém frenetických soubojů a pozitivně vnímám i občasnou možnost využití okolního prostředí. Díky vystřelovacímu lanu, které slouží převážně pro pohyb po oblasti, můžete například strhnout věž, ze které na vás pálí lučištník, nebo vyrvat poklop kanálu, na kterém stojí nic netušící pěšák. Pocit ze soubojů kazí otřesná práce s kamerou, díky níž se velmi často stanete svědky nepřehledného a nepříjemného guláše na obrazovce. Protivníky je sice možné zaměřit, ale jejich detekce je velmi problematická. Zběsilou kameru vnímám jako největší negativum Gangs of Sherwood, opravdu mne z ní bolela hlava.

Pocit ze soubojů kazí otřesná práce s kamerou.

Za správně provedená komba a speciální útoky získáváte body, které jsou následně ohodnoceny známkou S až D, kdy S je ten nejlepší výsledek, jaký můžete obdržet. Od známky se odvíjí velikost odměny v podobě zlaťáků. Čím lépe budete schopnosti větvit, tím více peněz obdržíte. Pokud zemřete, můžete využít zpoplatněného oživení. Nebojte se, stále se bavíme o herní měně. Za získané zlato si odemykáte nové typy útoků, sloty pro artefakty či tzv. Shardy, které transformují základní schopnosti v mnohem silnější varianty. Pokud budete mít zlaťáků nadbytek, můžete je utratit za kosmetické sety brnění. Mimo peníze získáváte i ranky v podobě podpory poddaných. Systém vylepšování postavy je zvládnut dobře, nic inovativního ale nečekejte.

Slabý příběh, ještě slabší porce obsahu

Příběh Gangs of Sherwood je bohužel velice slabý. Hra je rozdělena do tří aktů, z nichž každý obsahuje tři příběhové mise. Základní premisou je povstání proti útlaku ze strany šerifa z Nottinghamu, který za pomoci ničivých technologii sužuje poddané. Vydáváte se vstříc generickým úkolům, které sestávají převážně z likvidace skupinek nepřátel a následného boje s bossem. Prostředí je sice různé, ale styl a náplň jednotlivých misí se příliš neliší. Když k tomu přidáme fakt, že v závislosti na zvolené obtížnosti vám jeden akt zabere maximálně hodinu a půl, získáme kampaň, která nevydrží ani pět hodin. Musím ale ocenit formu úvodu do misí v podobě loutkového divadla.

Hra sice obsahuje ještě další tři módy, ale ty příliš nenabízí. V The Last Stand se postavíte celkem třiceti vlnám nepřátel, z nichž každá je o něco těžší. Tyrant´s Pit vás poté vezme do arény, kde se pustíte do souboje s hlavními bossy daných aktů. Posledním vedlejším módem je tzv. Assault on the Ram - likvidace beranidla, zatímco se vedle něj objevují skupinky nepřátel. Ani jeden z módů nepřináší nic nového a velmi rychle omrzí. Za pět až šest hodin máte hotovo, a to včetně příběhové kampaně. Pokud se rozhodnete vylepšit všechny čtyři postavy, herní doba se samozřejmě znásobí.

Ani jeden z vedlejších módů nepřináší nic nového.

Do boje budete vyrážet z útočiště zvaného Major Oak, což je skrýš uvnitř obrovského dubu. Zde je možné vybírat mise, trénovat v aréně, vylepšovat postavy a jejich schopnosti, sestavovat tým, či měnit charakter, za který chcete hrát. Získáte zde i přístup k vedlejším úkolům typu zabij X nepřátel, nebo rozbij X věcí. Ty zadávají bezduché NPC postavy, které nejsou vůbec namluvené a pouze „mručí“. Krátký text, který se objeví po interakci, navíc několik zbytečně dlouhých vteřin visí na obrazovce, a to bez možnosti jej přeskočit. Nevím, ale pochybuji, že se do hry budou pouštět děti předškolního věku, které výuka čtení teprve čeká.

i Zdroj: Appeal Studios / Nacon

Technický polotovar

Příliš pozitivně nemohu psát ani o technickém stavu Gangs of Sherwood. Vizuální stránka sice vyloženě neurazí a příležitostně se vám naskytne opravdu pěkný pohled na prostředí, jak již bylo zmíněno, grafická úroveň ale rozhodně nereflektuje současnou dobu. Na sestavě Ryzen 5600x, RTX 3070Ti a 32 GB Ram hra většinu času běžela bez problému na maximální nastavení, a to v rozlišení 1440p bez použitého upscalingu. Občas sice docházelo k poklesům snímků a nižšímu vytížení grafické karty, ale průměrně jsem se pohyboval okolo 80 až 90 fps.

Hra většinu času běžela bez problému na maximální nastavení.

Podstatně hůře vnímám zpracování pohybu samotných postav. Animace jsou krkolomné a do soubojů mnohdy zasahují cutscény, které způsobí záchvaty kamery a vy tak absolutně netušíte, kde jste a co se děje. Během šplhání a skoků na platformy budete svědky neodladěných animací, díky kterým vše působí velmi nedodělaně. Gangs of Sherwood veskrze sází na linearitu a postup misemi je striktně daný. Občas sice můžete odbočit a najít truhlu se zlatem či artefakty, ale nic, co by pomohlo znovuhratelnosti nečekejte. Pochválit nemohu ani dabing hrdinů. S příjemnou středověkou hudbou nicméně žádný problém nemám, ba naopak. Velká škoda tkví v absenci lokální kooperace. Na jeden večer zábavy během domácí párty s přáteli si totiž Gangs of Sherwood představit umím.

i Zdroj: David Bernard / Hrej.cz

Pouhá snaha nestačí

Z Gangs of Sherwood mám rozporuplné pocity. Na první pohled je patrné, že se vývojáři z Appeal Studios snažili vytvořit zábavnou kooperativní akci se sympatickým zasazením. To se jim do určité míry podařilo, ale na každém kroku v cestě za ukončením tyranie šerifa z Nottinghamu ucítíte, že se jedná o budgetový titul. A tím Gangs of Sherwood také je. Za necelých tisíc korun získáte průměrnou zábavu na pár hodin, a to pouze za předpokladu, že se do hry pustíte autory zamýšleným způsobem, tedy v kooperaci s přáteli.

i Zdroj: David Bernard / Hrej.cz

V případě, že hru hodláte hrát sólo, nemohu ji s čistým svědomím doporučit. Důvodem je převážně slabý a krátký příběh, problematická kamera a opravdu malá porce obsahu. Soubojový systém je naopak povedený, postavy jsou dostatečně rozdílné, hudba líbivá a kombinace středověké legendy se steampunkem funguje skvěle. Nemohu se ale ubránit pocitu, že tvůrci zamrzli v čase. Věštecká koule by mi nejspíše odhalila, že Gangs of Sherwood brzy pořídíte za podstatně nižší cenu, případně se objeví v některé z předplatitelských služeb. Čtveřice dobrodruhů sice úspěšně uniká před zákonem, z vod průměrnosti se ale vymanit nedokáže.

Gangs of Sherwood

Gangs of Sherwood pravděpodobně příliš hráčů neuchvátí. Povedený soubojový systém, sympatické zasazení, dobrá hudba a funkční kombinace středověku se steampunkem nezastíní problémy v podobě krátkého a nezáživného příběhu, problematické kamery, mrzkého obsahu a pokulhávajícího technického zpracování. Pokud si hru i přesto pořídíte, počítejte s průměrnou kooperativní záležitostí na jeden večer a podprůměrným zážitkem pro jednoho hráče. I přes nižší cenovku nelze novinku od Appeal Studios vyloženě doporučit.

Kombinace středověké legendy a steampunku funguje skvěle
Povedený soubojový systém
Solidní vylepšování postavy