Football Manager 2023 Recenze Recenze Football Manager 2023, manažera progresivního jako Petr Rada

Recenze Football Manager 2023, manažera progresivního jako Petr Rada | Kapitola 2

Tomáš Urbánek

Tomáš Urbánek

2. 12. 2022 18:30

1. SEZONA ZA SEZONOU 2. PÁR NOVINEK STAČÍ 3. ČAS NA PAUZU

Každý rok se s železnou pravidelností vracíme na fotbalová hřiště, hokejová kluziště, basketbalové palubovky i baseballové stadiony. Vedle toho se ale na podzim pravidelně vrací i manažerské křeslo ve Football Manageru. Co nového (ne)přináší tentokrát?

A jaká ta hra vlastně je? Ač se to z předchozího textu možná nemusí zdát, samozřejmě je pořád skvělá. Pokud jste úplní nováčci nebo jste měli pár let pauzu, rozhodně si nový Football Manager pořiďte, protože nic lepšího na trhu fotbalových manažerů prostě není. Ale pokud hrajete minulý nebo i předminulý ročník a dokážete si pro něj sehnat aktualizace soupisek, myslím, že můžete úplně v klidu letošek vynechat, protože byste v naprosté většině herního času změnu museli hledat lupou.

Recenze Football Manager 2023, manažera progresivního jako Petr Rada
i Zdroj: Tomáš Urbánek / Hrej.cz

Už samotné materiály představované vývojáři před vydáním působily poměrně skromně. Samozřejmě nechyběla představovací videa, streamy, vycházely články, ale člověk se nemohl ubránit dojmu, že je to celé spíš vaření z vody a že Sports Interactive vlastně nemají až tak moc co ukázat. Jak je to tedy doopravdy?

Co mělo asi největší potenciál být jednou z těch podstatných změn je vylepšená umělé inteligence v zápasech. Minulý rok jsme se dočkali lepších animací, letos se měla věnovat péče samotnému chování a rozhodování nejen hráčů, ale hlavně trenérů soupeře. Autoři nelhali, skutečně v hodně situacích poznáte, že se hráči na hřišti chovají o něco autentičtěji, dočkáte se například uvěřitelnějších situací po odražených míčích nebo lepších zákroků brankářů. Ale občas, a podle mě výrazně častěji než dříve, dochází i k naprosto nevysvětlitelným kiksům. Týká se to hlavně defenzivy, kde to dost často působí jako kdyby se hráč místo bránění raději chystal do šatny. Zastaví se, nechá kolem sebe v klidu proběhnout soupeřova útočníka a vy jenom nevěřícně pozorujete jak brankář loví míč ze sítě a frustrovaně ho hází směrem ke středovému kruhu. Samozřejmě, i skuteční hráči dělají chyby, ale to co se poměrně často odehrává v aktuálním ročníku je přeci jen už trochu moc.

Celkově vám hra dává pádnější důvod proč zápasy opravdu sledovat, ne jen vše nastavit na nejrychlejší simulaci

Oproti tomu umělá inteligence trenérů opravdu udělala poměrně slušný krok dopředu. Vaši soupeři reagují na změny v taktice, dokážou odpovídajícím způsobem prostřídat svoje hráče tak aby eliminovali vaše přednosti. Celkově vám hra dává pádnější důvod proč zápasy opravdu sledovat, ne jen vše nastavit na nejrychlejší simulaci, odejít si udělat čaj a vrátit se tak akorát na poločasový motivační proslov.

Na další větší novinku narazíte hned v bočním menu, které slouží jako hlavní rozcestník ve hře. Objevila se tam nová položka Squad planner. Jde o poměrně hezky zpracovanou pomůcku jak získat přehled o aktuálním složení mužstva a hlavně si naplánovat jaké posty a jakým hráčem by bylo dobré posílit. Hned vidíte, že na levém křídle máte hned čtyři motivované borce a že si ten nadějný mladík asi zas tolik nezahraje? Tak by bylo fajn mu najít klub na hostování. Cože? Já mám jenom jednoho levonohého stopera? No, dáme vědět scoutingovému oddělení že mají nějakého začít hledat.

i Zdroj: Tomáš Urbánek / Hrej.cz

Právě i vyhlédnuté posily z vašeho shortlistu už můžete skrz squad planner zařadit do plánovaného týmu na novou sezonu a nachystat si, jaký tým kolem nich postavit. A nebo naopak současné stárnoucí nebo nedostatečné hráče vyřadit a pomalu jim začít hledat zájemce. A důležité je, že se to daný hráč nedozví, takže můžete v klidu přehazovat co chcete bez toho aby za vámi chodili vaši svěřenci zuřit, proč s nimi jako už nepočítáte. V závislosti na tom se i trochu posílila role agentů. Větší část vyjednávání probíhá přímo s nimi a může se klidně stát, že vás odpálkuje už on a k samotnému jednání s hráčem a předložení konkrétní nabídky se vůbec nedostanete.