Recenze filmu Ježek Sonic 2 - podruhé a o něco lépe
i Zdroj: CinemArt
Ježek Sonic 2 Recenze Recenze filmu Ježek Sonic 2 - podruhé a o něco lépe

31. 3. 2022 12:35

Rychlonohý modrý ježek se vrací na filmová plátna. Napraví druhý díl obohacený o další animovaná zvířata dojem z nepříliš zdařilé jedničky?

Když jsem prakticky přesně před dvěma lety četl reakce na první film s běhavým modrým ježkem, říkal jsem si, že jsem asi viděl jiný film než ostatní. Naše Hrej trio sice snímek Ježek Sonic obdařilo celkem tvrdým hodnocením, z recenzí jsem ale měl pocit, že jde o nejlepší film podle hry všech dob. Na chystanou dvojku jsem se tím pádem nejen netěšil, ale ani jsem se na ní nechystal, natožpak do kina.

Na druhou stranu, když přišla šance a sociálními sítěmi projela druhá vlna nadšených reakcí prvních diváků, rozhodl jsem se nově vzniknuvší filmové sérii Jeffa Fowlera ještě jednu šanci. A teď toho překvapivě nelituji.

V HLAVNÍ ROLI KAMENÍ

První film vyšel v nejhorší možnou dobu, totiž přesně do vypuknutí kovidové pandemie, a ani nestihl sesbírat penízky na klíčovém čínském trhu. I přesto ale Paramountu do kapes nahrál takovou částku, že se studio rozhodlo zla… modré prasátko rozbít napadrť a vytěžit jeho potenciál do dna. Už teď víme, že vzniká třetí díl i seriálový spin-off, a kvality dvojky na tom asi změní pramálo.

Jeff Fowler se ale šance chopil a přinesl docela fajn oddechový akční film, který navíc není vyloženě (jen) pro děti. Eponymní ježek už se v městečku Green Hills dobře zabydlel. Užívá si svobody s podivnou rodinou policajta Jamese Marsdena, jeho družky Tiky Sumpter a nejlepší postavy filmu, psa Ollieho. Ve volném čase čte komiksy a po nocích si pak hraje na superhrdinu v nedalekém Seattlu, kde způsobuje pořádné pozdvižení. A také pořádný bordel.

Do toho se ale Eggmanovi Jima Carreyho povede utéct z houbové planety, kde ho hrdinové na konci jedničky uvěznili. K ruce má najednou další animovanou postavičku, naštvaného Knucklese, který chce na Zemi pátrat po speciálním drahokamu. Sonicovi naopak na pomoc přichází roztomilý Tails a… začíná tradiční honička po různých koutech planety (i vesmíru).

Ježek Sonic 2 je prostě oddechová zábava, která navíc těží z toho, že se bere čím dál méně vážně

Příběhová zápletka samozřejmě neaspiruje na oskarová ocenění. Naopak jistá adaptace herní předlohy působí trochu stupidně. Nikdo už se nepodivuje nad tím, že po Zemi pobíhají tři barevná přerostlá amorfní zvířata, a že je Robotnik naprosto šíleně přehnaný záporák, ale to je v zásadě v pořádku. Ježek Sonic 2 je prostě oddechová zábava, která navíc těží z toho, že se bere čím dál méně vážně.

VE TŘECH SE TO LÉPE TÁHNE

Scénář se přitom ještě více odvázal a servíruje celou řadu trochu ujetých příběhových linek, které ale často v konečném důsledku vyznívají do prázdna. Třeba celá pasáž se svatbou mi přišla tak trochu zbytečná a až moc přitažená za vlasy. Navíc v ní mnohem větší prostor dostávají živí herci, a jak už asi tušíte, tady je zábava hlavně v momentech, kdy se to na plátně pořádně… ježí!

i Zdroj: CinemArt

S tím souvisí i možná až příliš velkorysá stopáž. I s ohledem na dětskou cílovku by Sonicovi pomohlo zkrouhnutí o zhruba půl hodiny. Už někdy v půlce filmu početné dětské obecenstvo na předpremiéře raději listovalo v rozdávaném dětském časopise a zájem jevilo jen o divoké akční scény. Ke konci už je děj skutečně uměle natahovaný a vlastně se na obrazovce děje stále to samé. O vyloženou katastrofu nejde, délka ale nabourává celkem vhodně zvolenou dynamiku.

Když se na plátně objeví všichni tři animovaní hrdinové, vzniká velmi solidní akční jízda. Jim Carrey (kterého obecně pro jeho univerzální roli naprosto nesnáším) hraje to své. Karikaturní Eggman se tak pohybuje někde na hranici účelně přehrávaného šíleného záporáka a naprosto cringe postavičky. Do filmového vesmíru ale zapadá a čas od času překvapivě utrousí docela vtipnou hlášku. Paradoxně je mi stále sympatičtější jeho věrný podržtaška Stone ztvárněný výborným Leem Majdoubem.

i Zdroj: CinemArt

Chemie mezi Sonicem, Knucklesem a Tailsem začne fungovat až ke konci, jasně z nich ale vyčnívá rudý běs. Bohužel jsem měl tu smůlu, že jsem Sonica viděl s českým dabingem a věřím, že charisma původního dabéra Idrise Elby dodává Knucklesovi ještě nějaký ten level navíc, přítomnost více animovaných hrdinů ale prostě zábavu pozvedává a nevýrazní hraní hrdinové mají naštěstí v příběhu (vyjma zmíněného prostředního aktu) minimální prostor.

JENOM TROŠKU FORTNITE

Co překvapivě šlape je humor. Je nutné pamatovat na to, že Sonic míří na děti. Nechybí tedy dost předvídatelný patos a motivační řeči o přátelství a hodnotách dospívání. Na druhou stranu se ve filmu flossuje jen trochu, vtipy s prděním se také povedlo stlačit na únosnou míru a naopak postavy dost často trousí povedené narážky, které jsou rozhodně mířené spíše na mou generaci zileniálů a starších. Energický soundtrack také potěší především odrostlejší diváky a nechybí i vyloženě bizarní scény pohrávající si se stereotypy. Jak moc se ve výsledku druhý Ježek bude líbit dětem odhadnout nedokážu, ale v sále to nepřetržitě hučelo a nějaký světlý bod si najde asi každý.

Zásadní problém vedle natahované stopáže a občas slabšího scénáře vidím především v hodně nevyváženém CGI. I druhý Ježek Sonic je z opravdu velké míry postaven na počítačových efektech, a zatímco někdy jsou hrátky se světlem a efekty opravdu parádní, jindy jsem měl pocit, že sleduji nějakou pracovní verzi, na které se ještě budou ladit povrchy a částicové efekty. Obzvlášť v přehnaném finále se scénu od scény kvalita grafiky mění opravdu propastně, a tak i když jsou hlavní zvířátka většinu času parádně zpracovaná, vypíchl bych z paměti efekty, které byly vyloženě hnusné. To je bohužel u filmu postaveného na animaci dost velký problém.

Ježek Sonic 2 o něco lépe pracuje s herní předlohou. Je akčnější, zábavnější a podle mě i trochu vstřícnější k dospělým divákům. Problémy se mu nevyhnuly a rozhodně od něho nečekejte kdovíjaký kulturní zážitek. Navíc se (celkem logicky) nepovedlo zopakovat skvělou potitulkovou scénu z jedničky. Pokud ale chcete hrami inspirovanou oddechovku, která bude alespoň v akci bavit i dětské diváky, vlastně nemám druhého Sonica problém doporučit.

Ježek Sonic 2
HBO Film

Druhý Sonic je rozhodně lepší, než ten první. Těží z lepší akce a využití více animovaných postaviček. Také méně tlačí na dětské obecenstvo a pomrkává i na starší diváky. Škoda jen příliš natažené stopáže a nedotaženého CGI.

Akce se Sonicem, Tailsem a Knucklesem
Eggman je slušný záporák
Fajn hlášky, vtipy, má co nabídnout dětem i starším divákům