Recenze Dying Light 2 Stay Human, dalšího příjemného překvapení | Kapitola 2

Miroslav Václavík

Miroslav Václavík

22. 2. 2022 12:15 12

1. SILNÝ ROČNÍK 2. STÁLE V POHYBU 3. CHYBY SE VLOUDÍ

Po letech komplikovaného vývoje konečně vyšel Dying Light 2. S trochu větším odstupem od vydání můžu hodnotit jeho aktuální verzi, obohacenou řadou záplat. Jak si tento polský městský survival vede?

KDYŽ SE PARKOUR PERFEKTNĚ VYDAŘÍ

Od prvních chvil dokáže člověka fascinovat přesnost, s jakou polští vývojáři dokázali vytvořit nejdůležitější prvek celé hry, a to parkour. I pokud jste nikdy nehráli předchozí díl, nebo vás minul Mirror’s Edge, budete si okamžitě jisti každým skokem. Ano, hlavní hrdina Aiden má sice zprvu z různých důvodů trochu slabší ručičky, ale to se pochopitelně časem vypiluje. Nicméně požitek z přeskakování z římsy na střechu, z vikýře na lampu nebo z auta na nepřítele je skvělý. Za celou dobu hraní jsem nepochyboval, jestli se sem trefím, jestli sem doskočím a kam přesně dopadnu. Nepotřebujete žádné speciální indikátory, jen ideálně odladěný systém, který vám nechystá zbytečná překvapení.

Základ je skvělý, naopak pokročilé schopnosti, komba a další už jsou trochu krkolomnější. Kolem poloviny nových schopností, které si v rámci bojového nebo parkourového stromu dovedností odemykáte, jsou vázány na speciální soubor tlačítek. Jde přitom o jinou kombinaci, nenabalují se snadno bez větší investice učení za sebe, a vy tak i po odemknutí většiny políček používáte pár oblíbených. Nevím, do jaké míry jde o mou omezenost a do jaké míry je systém provádění akcí zbytečně komplikovaný. „Když perfektně vykryjete útok nepřítele, tlačítkem A jej přeskočte, tlačítkem B se zaměřte na druhého nepřítele, tlačítkem C jej skopněte, dvojitým poklikáním tlačítka D použijete speciální otočku a při současném stisknutí tlačítek E a F zvládnete zapálit ohňostroj, podojit krávu a vyléčit neštovice.“ Nadšenci, kteří chtějí do poslední kapky vytěžit možnosti obřího světa, si přijdou na svoje. Já skončil u pár jednoduchých komb.

Když přitom mluvíme o systému parkouru a boje, nesmíme opomenout svět, v němž si možnosti naplno vyzkoušíte. Dvě velké lokace, v nichž se naprostá většina hry odehrává, nabízí skvělou kulisu s různým přístupem. V první fázi hry trávíte čas v menším městečku plném malých domků s římsami, řadou členitostí a v cihlovém provedení. Není tak problém kdykoliv vylézt na nejbližší dům, dál se rychle a bezpečně pohybovat po střechách a za pár vteřin vylézt i na nejvyšší body.

V každém případě nemáte pocit, že by na vás Dying Light vybalil všechny své triky během prvních pár hodin

Ve druhé části se pak přesouváte do velkoměsta plného skleněných a ocelových budov, kde je o záchytné body na fasádách nouze, ale zase se objevují nové způsoby pohybování se v prostoru a řada „nahodile“ rozmístěných balkonů, žaluzií a dalších. Rozhodně už ale člověk potřebuje lépe plánovat postup vzhůru.

POŘÁD SE MÁTE NA CO TĚŠIT

Ostatně dalších způsobů přesunu napříč mapou se časem objevuje hromada a možnosti jsou dávkovány v průběhu celého průchodu příběhem. Jestliže tak neprojdete prakticky až do poslední části hlavní linky, nedostanete se k řadě vymožeností, jež další průchod hrou zpřístupňují nebo ulehčují. V každém případě nemáte pocit, že by na vás Dying Light vybalil všechny své triky během prvních pár hodin, a je to extrémně příjemné. Už jen z toho důvodu, že kdyby už v tutoriálu přibylo ještě 1000+1 ovládání všemožných lan, kluzáků, trampolín, výdechů a dalšího, člověku by v kombinaci se zmíněnými komby už jistě praskla žilka.

Ve hře se objevuje pár zajímavých mechanismů, jež mají v rámci světa Dying Light 2 jasné vysvětlení, a zároveň skvěle slouží pro prozkoumávání míst a situací, kterým byste se jinak snažili vyhnout. Vždy je bezpečnější pohybovat se po střechách domů, ale jestliže chcete zajímavější vybavení a vylepšení, musíte slézt. Ve dne to ještě není takový problém, v noci však všudypřítomní nepřátelé zaplaví ulice a váš boj o přežití začíná. Spustit se může honička, jestliže neopatrností upozorníte „zombíka alarma“, v tu chvíli doufejte v perfektní ovládání parkouru. To, že nepřátelé vylezli ze svých doupat, však znamená, že v těch doupatech nikdo nestraší! Je tak skvělý čas procházet místa, obchody, stanice metra a další, které jsou jinak přes den zaručenou sebevraždou.