Boxville Recenze Recenze Boxville, jednohubkové reminiscence Machinaria

Recenze Boxville, jednohubkové reminiscence Machinaria

Miroslav Václavík

Miroslav Václavík

27. 8. 2023 13:00 1

1. NAPOVRCH ROZTOMILÉ, HLOUBĚJI ŽIVOT 2. KRÁSNÉ, ALE KRÁTKÉ

České nezávislé studio Amanita Design sice pravidelně přichází s jedním audiovizuálním skvostem za druhým, někomu se však mohou pauzy mezi tituly zdát zbytečně dlouhé. Hledat pak něco, co se stylu tuzemských vývojářů alespoň trochu přiblíží, může být oříšek. Jednou z variant je Boxville, krásná point-and-click adventura, jež dává vzpomenout na oblíbené Machinarium.

NÁDHERNÝ KRESLENÝ SVĚT

Prvotina ukrajinského studia Triomatica Games vypráví příběh městečka Boxville, respektive dvou přátel z něj – vás, plechovky, a vašeho plechovkového psího parťáka Rustyho. Po prvních chvílích pohody se vám však čtyřnohý kamarád zatoulá a vaším cílem není nic jiného, než jej v hlubinách lepenkového světa objevit a přivést zpátky. Jednoduchá premisa, jež ale pro potřeby krátké adventury dostatečně funguje.

V roztomilém ručně kresleném světě se tak vydáváte na záchrannou misi, během níž narazíte na celou spoustu postav, hlavolamů a drobných výzev. Rozhodně nečekejte žádnou přehnaně složitou či záměrně zamotanou záležitost – každý další krok je evidentní a až na pár výjimek projedete plynule hádanku za hádankou až do cíle.

• Doporučená cena: 289 Kč (Microsoft Store)
  • Česká lokalizace: není potřeba
  • Faktor znovuhratelnosti: žádný
  • Bude vás bavit: pokud s láskou vzpomínáte na Machinarium
  • Nebude vás bavit: jestliže čekáte zvraty, výzvu a zábavu na dlouhé večery

Jednou máte splnit úkol od postavičky ve světě, jindy vyřešit puzzle klasického střihu. Někdy přesouváte kameny, jindy počítáte hodiny, pak zase propojujete potrubí. Všechno už jste v nějaké variantě dříve viděli, ale teď tomu dává šmrnc krásný svět, v němž problémy řešíte. Zároveň to napomáhá celkovému vyznění, které vede spíše k relaxační jednohubce než proklatě složitému světu překážek.

NENÍ VŠE TAK RŮŽOVÉ

Jak se budete prokousávat jednou částí za druhou, ponoříte se mnohem hlouběji do lepenkového městečka. A jak vše na povrchu vypadalo uhlazeně a pozitivně, postupně se začnou objevovat i mnohem méně pohádkové motivy – ve spodních patrech narazíte na bezdomovce, gamblery, překupníky a další. Každý vám přitom vypráví střípek příběhu vašeho parťáka Rustyho.

Veškerá komunikace probíhá pomocí komiksových okýnek, žádné texty nebo dabované rozhovory nečekejte. Nemusíte tak umět ani slovo v jakémkoliv jazyce, a hra tak perfektně sedne i nejmenším hráčům mezi námi. S některými hádankami sice budou potřebovat poradit, ale od začátku do konce se nebudete bát nechávat děti poznávat zákoutí roztodivného Boxville bez dozoru. Co možná bude mladším hráčům chybět, je nějaký systém nápovědy – ten ve hře úplně chybí, a i když je hra vyloženě snadná, právě pro děti by se mohla hodit.

Co chybí v dabingu, to najdete v pohodovém podkresovém soundtracku, jenž perfektně zapadá jak k výtvarnému stylu, tak i ke stylu průchodu hrou. Jemné melodie, ambientní hudba, to vše krásně sedí do kresleného světa ukrajinského studia. Výborně zní i zvuky prvků, které se ve hře objevují. Neustále něco skřípe, vrže, čvachtá, a vy se na chvíli převtělíte do plechovky v krabicových ulicích.

První
Poslední