Recenze Avowed, zajímavého RPG, které občas šlápne vedle
Obsidian se vrací s dalším ambiciózním RPG zasazeným do světa Eora. Avowed slibuje zábavný soubojový systém a těžká morální rozhodnutí, která ovlivní celý svět. V některých aspektech ale klopýtá.
Hry od amerického studia Obsidian jsem vždy s oblibou hrál a sledoval. Měl jsem pro ně slabost kvůli jejich mimořádně zajímavým světům, promyšleným dialogům a těžkým rozhodnutím. Proto mě překvapilo, jak moc mě Avowed při svém oznámení minulo. Fantasy RPG na mě působilo trochu jako další verze Skyrimu a neviděl jsem příliš důvod hru sledovat. Po delším přemýšlení mi ale došlo, že podobně jednoduše by se dala shodit i sci-fi akce The Outer Worlds, a pomalu jsem začal měnit názor. Po přibližně třiceti hodinách strávených v Avowed mohu říct, že rozhodnutí dát hře šanci rozhodně nelituji.
Na stopě záhadné nákazy
Avowed je zasazen do tajemného světa Eora, který hráčům nejvíce utkvěl v paměti díky sérii Pillars of Eternity. Tentokrát však Obsidian vyměnil tahové souboje za akční hratelnost z pohledu první (případně třetí) osoby. Příběh Avowed se odehrává na ostrově zvaném The Living Lands, kam vyrážíte jako vyslanec Aedyrského impéria, abyste vyřešili naléhavou situaci. Místním světem se šíří záhadná nákaza známá jako Dream Scourge, která postupně pohlcuje nejen krajinu, ale i její obyvatele. A právě vy musíte přijít na to, jak tuto hrozbu zastavit. Už od začátku je ale jasné, že vážnost celé situace byla hrubě podceněna a vývoj nákazy může ovlivnit nejen váš osud, ale i budoucnost celého světa. Vaše postava je Godlike, což jsou vzácné bytosti spřízněné s různými bohy. Vy ovšem nevíte, který bůh je váš. Při tvorbě postavy si ale můžete zvolit atributy typické pro Godlike, přičemž musíte počítat s tím, že na váš vzhled budou místní postavy reagovat.
Bohužel mi ale sociální aspekt v Avowed přišel místy nedotažený a dokonce nucený.
Hra vás už od začátku staví do zajímavé pozice. Aedyrské impérium totiž ostrov postupně okupuje, a tak se ne vždy setkáte s vřelým přijetím místního obyvatelstva. Často vám nevěří, nebo jsou k vám alespoň velmi podezřívaví, a podle toho se odvíjí i jejich přístup. V těchto situacích vám mohou být nápomocní společníci, které cestou potkáváte a kteří se postupně přidávají k vašemu dobrodružství. Většinou jde totiž o „místňáky“. Jejich přítomnost funguje podobně jako v mnoha jiných hrách – občas se zapojují do vašich konverzací, rozšiřují místní lore a pomáhají vám v dialozích. V kempu si pak s nimi můžete povídat o jejich osobních příbězích nebo společně reflektovat proběhlé události. Bohužel mi ale sociální aspekt v Avowed přišel místy nedotažený a dokonce nucený, stejně jako celý systém kempování. Například v Baldur's Gate 3 fungoval skvěle – po náročné bitvě jste si tam přišli doplnit síly a zároveň jste chtěli pokecat se zajímavými postavami. V Avowed jsem i přes jistou sympatičnost společníků podobnou potřebu neměl, a o to víc mě iritovalo, že vás tvůrci nutí kempování používat. Pouze zde si totiž můžete vylepšit vybavení. Společníky samozřejmě můžete využít i v boji. Ti bojují automaticky, ale k dispozici máte jejich schopnosti, které si můžete přidat do quickbaru nebo je vybrat z kruhového menu a zadat jim tak příkaz k útoku na konkrétního nepřítele. Podobně je lze využít i při průchodu krajinou – například k zapalování pavučin nebo spouštění mechanismů pomocí elektřiny.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
- Doporučená cena: 1 700 Kč
- Česká lokalizace: Ne
- Obtížnost: Lze si nastavit
- Základní herní doba: 30 - 50 hodin, záleží na stylu hraní
- Bude vás bavit: Pokud milujete svět Pillars of Eternity a těžká rozhodnutí
- Nebude vás bavit: Pokud vám vadí hodně loru a akční hratelnost
Živoucí svět a zábavný souboják
U soubojů ještě zůstaneme. I tady jde o RPG, takže si můžete zvolit hned několik přístupů, které navíc můžete libovolně kombinovat. Nezáleží na tom, jestli preferujete magii, těžké zbraně, nebo raději řešíte problémy lukem ze stínu – vybere si každý. Osobně jsem se vždy v tomto typu her magii spíše vyhýbal, ale Avowed mě natolik okouzlilo, že jsem se nakonec rozhodl jít cestou hůlky a knih kouzel. Různé magické schopnosti si můžete odemykat pomocí bodů získaných za levelování, případně najít či koupit grimoár, který vždy obsahuje čtyři různá kouzla. Jde o poměrně jednoduchý magický systém postavený na základních elementech, ale jeho používání je zábavné a troufám si tvrdit, že i mimořádně silné. Občas je ale potřeba použít sílu a hra vám umožňuje jednoduchým kliknutím přepnout na druhou připravenou zbraň. Osobně jsem nakonec skončil u štítu a palcátu, ale kombinací je mnoho. Na své si přijdou i milovníci palných zbraní.
Nejzajímavější složkou hry jsou podle mě rozhodnutí, která musíte po cestě učinit. Ta se týkají jak hlavních misí, tak i těch vedlejších. Věřte ale, že nejde o nic jednoduchého. Obsidian tady dokazuje, že morální dilemata má pod palcem a že každá mince má dvě strany. Rozhodnutí, která učiníte, ovlivňují nejen vás, ale i svět okolo. Postavy na ně často reagují a skutečně mění příběh. Menší zlo je stále zlo a osobně se mi párkrát stalo, že jsem o svém rozhodnutí přemýšlel i několik minut. I přes tuto kvalitu ale musím přiznat, že příběh je napsaný poměrně průměrně. I když mě neurážel a místy dokázal pohltit, nejde o nic mimořádně originálního. Příliš tomu nepomáhá ani nekonzistentní úroveň psaní. Z dialogů a některých vět je znát, že na nich pracovali autoři různých úrovní, a tudíž pokulhává i celková kvalita.
Menší zlo je stále zlo a osobně se mi párkrát stalo, že jsem o svém rozhodnutí přemýšlel i několik minut.
Váš zážitek podle mě velmi ovlivní i to, jak dobře znáte Eoru. Já se do Avowed pouštěl s minimálním přehledem o místním loru. A i když si tvůrci připravili hezky zpracovaná vysvětlující videa namluvená členem populární D&D skupiny Critical Role, pro samotné hraní to nestačí. Postavy neustále hází různá jména, pojmy a události, kterých je tolik, že je snadné se v nich ztratit. Sice můžete využít místní „lore book“ a v rámci dialogu si pojmy dohledat, ale bohužel to velmi narušuje jejich plynulost.
Na druhou stranu musím pochválit vizuální zpracování světa. Architektonicky promyšlená prostředí kontrastují s přírodou plnou barev a nebezpečných příšer. Zaregistroval jsem, že si hráči stěžují na barevnou paletu, kterou tvůrci zvolili, ale osobně si myslím, že k Avowed sedí víc než dobře. Po grafické stránce hra vypadá hezky, bohužel mě na PC trápila špatná optimalizace. Moje sestava splňuje doporučené parametry, přesto hra běžela nestabilně a i při nejnižších detailech často padala pod 40 FPS. Nejvíce problematické jsou města plná postav a akcí.
Verdikt
Avowed je dalším RPG od Obsidianu, které přináší zajímavý svět, silná morální dilemata a solidní soubojový systém. Fanoušci studia si přijdou na své, zejména pokud mají rádi experimentování s magií a volby, které skutečně ovlivňují příběh. Bohužel však hra trpí nekonzistentním psaním, nucenými herními mechanikami a špatnou optimalizací na PC. Přesto jde o solidní fantasy dobrodružství, které si své hráče jistě najde.