Alan Wake Remastered Recenze Recenze Alan Wake Remastered, omlazené verze kultovního příběhu z Bright Falls

Recenze Alan Wake Remastered, omlazené verze kultovního příběhu z Bright Falls

20. 10. 2021 20:40

1. NÁVRAT SPISOVATELE 2. JE TO JENOM REMASTER 3. PŘEDVEČER

Přichází podzim, doba, kdy je slunečního svitu poskrovnu, spousta lidí se radši zavrtá někam do deky a pustí se do čtení severské detektivky. Ale protože nejsme žádné slečinky a trochu toho podzimu nám nemůže uškodit, namísto knihy vezmeme do rukou ovladače a pustíme si radši videohru. A kdybyste snad pořád prahli po nějaké severské detektivce, Alan Wake vám jednu takovou před deseti lety napsal. Nebo snad... nenapsal?

Možná i vy s nechutí vzpomínáte na dobu, kdy to ve světě videoher vypadalo jako malé deja vu. Velcí vydavatelé se tvářili, že nebudeme hrát nic jiného než recykláty starších a více či méně úspěšných her ověnčených přídomkem „Remastered“. Své omlazené dvojče dostal Bioshock, Batman, Yakuza, Mafia, StarCraft, Shenmue, Dark Souls, ale i Call of Duty: Modern Warfare, Saints Row The Third, Assassin’s Creed (ať už eziovská trilogie nebo třetí díl), Mass Effect nebo třeba Burnout Paradise. Nabídnout hráčům ucelený kompletní výčet je z našeho pohledu kontraproduktivní, ale remasterů jsme si za poslední generaci užili až až, na tom se zřejmě shodneme úplně všichni.

• Doporučená cena: 739 Kč
  • Na kterých platformách vychází? Prakticky na všech!
  • Potěší vás v případě, že: Máte rádi thrillery, chcete si oživit příběh, nebo jste Alana Wakea nikdy nehráli.
  • Česká lokalizace: Nikoliv
  • Bude vás bavit, pokud: Máte rádi lehce divné hry od Remedy, kladné body dostanete za Control a Quantum Break ze stejného světa
  • Budete nenávidět, pokud: Máte dost remasterů, které nejdou dostatečně do hloubky a upravují hru bez nějaké zásadnější invence.
  • Kolik hodin ve hře strávím? Hlavní příběh má cca deset hodin, ideální, pokud nemáte na hry příliš času.
  • Naučí mě Alan Wake něco ze svých vypravěčských triků? Ne, a pokud oním trikem myslíte oživit něco, co by vás mělo strašit jen v mysli, tak vám radím, ať po něčem takovém ani netoužíte.

Úvod tohoto článku nutně vede k remasteru dalšímu. Na dnes již uvadající vlně všech výše uvedených i neuvedených her se snaží svézt i studio Remedy, které jakýs takýs způsobem vrací lesk a někdejší slávu thrilleru Alan Wake. Jako vždy je na místě ptát se, proč by si zrovna Alan Wake svůj remaster zasloužil. Hezky popořadě: Jakkoliv nejsem ničí advokát, pravda je, že se s postupem let Alan Wake zařadil mezi kultovní klasiky, na které se obecně vzpomíná v dobrém. Doba, v níž příběh „zaseklého“ spisovatele vyšel poprvé, přála podobně laděným akčním titulům, Remedy však navíc do vínku přibalilo relativně neotřelý příběh, a hlavně netypickou formu vyprávění, kdy dění na obrazovce komentoval sám hlavní hrdina, jakoby prožíval svou knihu… kterou však nikdy nenapsal.

Snad ještě důležitější byla atmosféra celé hry a způsob, jakým fungovala samotná akce. Předně, ačkoliv jsem v úvodu Alana Wakea definoval coby thriller, částečně také koketuje s horory a atmosféra by se dala v okolí městečka Bright Falls krájet snad i tupým nožem. Navíc si autoři s hráči (a Alanem samotným) pohrávají jak chtějí. Všichni tak těžko rozeznávali, co se vlastně ve skutečnosti děje a co se děje jenom v hlavě protagonisty hry. Lidé v Remedy dokázali bravurně balancovat na hraně tajemna a fikce, což je vlastnost, která do jisté míry zůstala všem v okolí Sama Lakea, nejznámější tváře studia, dodnes. Alan Wake byl jednoduše divný, a to tím nejlepším možným způsobem.