Tom Clancy's Rainbow Six: Vegas Recenze Rainbow Six: Vegas

Rainbow Six: Vegas

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

18. 6. 2007 22:52 8
Reklama
Reklama

Tom Clancy je pojem, Rainbow Six zase úspěšná značka, a oba tyto artikly platí za dobré jméno i daleko za vodami počítačových her. Ve spojitosti s Ubisoftem byl nedávno do světa vypraven další díl zmíněné série, tentokráte s přízviskem Vegas. Jak se dalo očekávat, i přes protesty tamějších politiků, nový Rainbow Six získal zasloužené uznání. Po „velkých“ verzích pro PC a PS3 a X360 však přichází i kompaktní provedení pro handheld PSP, vyznačující se jednou milou věcí. Obsah pro PSP verzi je sice očekávaně zcela exkluzivní jen a pouze pro tuto platformu, ovšem i tak to dokáže správného milovníka série potěšit. Odlišností je hned několik, co je však důležité, pořád jde o tu správnou, adrenalinem prosáklou taktickou záležitost.

Exkluzivní obsah...

První změna oproti ostatním verzím je v příběhu, začínající trochu jinde a za trochu jiných okolností. Americký specialista na přímý střet s nepřítelem, Brian Armstrong a jeho sniperkou vybavený parťák Shawn Revers jsou povolání do akce, jejímž úkolem je vysvobození ostatních dvou členů jednotky z teroristického zajetí. Vše startuje skutečně efektním intrem, vyvedeným ve velmi působivém grafickém zpracování a následně klasickým briefingem, jenž je zprostředkován operátorkou a bude vás po dobu hraní provázet takřka na každém kroku. Jak už to tak chodí, z obyčejně se tvářící mise se postupně vyklube celá pavučina vedlejších záměrů a nebude nouze o vypjaté situace, kde bude rozhodovat jen vaše bryskní rozhodování a postřeh.

Jak jsem již zmínil, do akce jsou vyslání dva členové Rainbow týmu, mezi kterými si však nemůžete libovolně přepínat. Hra kombinuje schopností obou dvou postav, ovšem odděleně. Znamená to tedy, že jednou půjdete s Brianem až k dvorku, obsazeného teroristy a hned v zápětí se dostanete do těla Shawna, který svým dalekonosným miláčkem dvorek zamete, aby mohl kámoš Brian zase pokračovat. Tento způsob kooperace je, pravda, trochu kostrbatý, ale s přihlédnutím k možnostem handheldu se jeví jako nejlepší řešení. Co víc, díky tomuto střídání rolí má hra stále co nabídnout a je dostatečně variabilní.

Povedený design

Tento prvek by se ovšem ztratil v případě, kdyby vývojáři zanevřeli na kvalitní design úrovní. Mluvíme ale o společnosti Ubisoft, která má díky dlouhé spolupráci s Tomem Clancym a vývojem „jeho“ her takové zkušenosti, že žádná podobná situace se neděje. Jednotlivé úrovně jsou naopak provedeny s hravou promyšleností a není zde nouze ani o dlouhé přímé úseky, jako o tmavá zákoutí a všemožné překážky, za které se vám prchající terorista bude snažit schovat. S dobrým designem koresponduje i délka hraní jedné mapy, pohybující se kolem přívětivé půlhodinky. Díky ní se nebudete nudit, ale zároveň ani příliš ztrácet ve složitém systému chodeb apod.

Fungující ovládání a taktické prvky

Kvalitní práce byla odvedena i na poli ovládání, kde si můžete vybrat hned z několika předem nastavených schémat. S čistým svědomím mohu říci, že si z nich vybere doopravdy každý a samotné ovládání vám přejde hodně rychle do krve. Bez obav se tak můžete pustit i do vyšších obtížností, která hra pochopitelně nabízí. Nehrozí totiž, ze byste během boje nestíhali a pokud ano, můžete využít automatické zaměřování. Možná se to vám, hardcore pařanům, zdá jako prvek pro zbabělce, ale ve vřavě, kdy si hrajete na Johna Ramba, máte za sebou krčící se rukojmí a potřebujete odklidit z cesty vícero nepřátel, raději k R tlačítku přeci jen sáhnete. Mimo to, hra nabízí další očekávané vychytávky, jakými je například možnost nahlédnout pode dveřmi pomocí malé kamery, co se za nimi skrývá, nebo efektivně fungující systém plížení se podél zdi a nenápadné nakukování za rohy. Taktika spočívá i v možnosti připravit si před misí svojí výbavu, čítající několik typů osvědčených samopalů, jako například nejpoužívanější MP-5 a další nezbytné propriety, jakými jsou nesmrtící granáty, nebo malá pistolka v případě nouze.

Nadstandardní technické zpracování

Pokud vás zajímá, jak Rainbow Six: Vegas vypadá, není nic snazšího, než proběhnout výše přidané screenshoty. Za sebe mohu říci, že je vše dotaženo téměř k dokonalosti a výsledný pocit je velice přesvědčivý. Co mě doopravdy mile potěšilo, je snaha o odlesky na zaměřovači zbraně, měnící se podle postavení ke zdroji světla. Uznejte, že ve hře určené pro PSP jde o něco neobvyklého. Ono celkově, celá lokace, modely nepřátel i použité textury vybočují nad zavedený standard a určitě by se mohly leckteré tituly od RS: Vegas mnohé přiučit. Každopádně je dobré trochu se zchladit a rozhodně nepočítat s grafikou srovnatelnou s next-gen provedením, známým z PS3. Důležitou roli v taktických střílečkách hrají i zvuky, které i zde vcelku dominují. Je milé zaslechnout útržek rozhovoru kolemjdoucích hlídek a následně jej pročísnout štěkotem tlumené MP-5… vážně.

Vivat multiplayer

Ačkoli je singleplayerová kampaň tím prvním, co ve hře zakusíte, čekají tu na vás i možnosti projít si zpětně jednotlivé mise přesně tak, jak byly ztvárněny v kampani, a zároveň i speciální mód Terro Hunt, skýtající možnost proběhnout si už známé lokace s cílem sprovodit ze světa určitý počet solidně vybavených teroristů. Možná jste už pochopili, že PSP verze nového Rainbow Six není jako ostatní hry pro tuto konzoli, a proto je zákonitě opačné i hodnocení mulitplayeru. Ten je totiž tím, co zaručuje hře dlouho trvanlivost s možností zahrát si jak po lokální síti přes Ad-Hoc, tak zároveň i online multiplayer. Co potěší snad ještě víc, je jasný záměr vývojářů, točící se kolem kvality na úkor kvantity. Multiplayer tak sice nabízí jen dva módy, Deathmatch a Team Deathmatch, ovšem i ve větším počtu hráčů zaručuje rychlou zábavu.

Geniální hra? Nee, ach ta cena!

Aby však nestouplo toto velmi pozitivní hodnocení vývojářům do hlavy, přeci jen, nic není bez poskvrny. Malým nedostatkem je bohužel občasná ztráta fps v přeplněných prostorech. Nestává se to příliš často, ovšem když už zmíněná situace nastane, začínají perné chvilky. Dalším nedostatkem je nemožnost přeskočit in-game animace při opakování nezdařené mise. Pokud se někde zaseknete o trochu déle, než je zdrávo, přeci jen poslouchat stále stejný rozhovor po dvanácte už moc lidí nenavnadí. Poslední pihou, a možná tou nejpodstatnější, je cena, za kterou se RS: Vegas prodává. Ano, jde o kvalitu, zabalenou do úhledného papírku s razítkem populární značky, ale upřímně, 1 500 Kč už bych raději dal za PC verzi… V posledním ohledu je tohle snad jediný důvod, proč se této jinak skvělé hry vzdát, což je rozhodně škoda…

Tom Clancy's Rainbow Six: Vegas
Windows icon PC
PlayStation icon PlayStation 3
PlayStation icon PSP
Xbox icon Xbox 360

Verdikt

Existují hry, které jsou po všech stránkach výborně zpracované, umí zabavit a vydržíte u nich, v tomto případě, jezdit vlakem, ležet v posteli, nebo skákat bungie velmi dlouho. Proč ale takovým hrám dávat vysoká hodnocení, když si je kvůli ceně koupí jen ti šťastnější z vás?

Co se nám líbí a nelíbí?

Exkluzivní obsah pro PSP, výborná kooperační práce, skvělá grafika, zvuky i design úrovní, chytlavý multiplayer, kvalitní ovládání
Občasná ztráta fps, nemožnost přeskočit in-game animace, VELMI přemrštěná cena..
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz