První epizoda The Walking Dead od Telltale vyšla před deseti lety. Proč šlo o přelomovou hru?
i Zdroj: AFGuidesHQ
Komentáře The Walking Dead: Episode 1 - A New Day Článek První epizoda The Walking Dead od Telltale vyšla před deseti lety. Proč šlo o přelomovou hru?

První epizoda The Walking Dead od Telltale vyšla před deseti lety. Proč šlo o přelomovou hru?

Tadeáš Pepř

Tadeáš Pepř

25. 4. 2022 12:38 1

Téměř na den přesně před deseti lety vyšla první epizoda série The Walking Dead dnes již zaniklého studia Telltale Games. Ta byla zlomovým bodem pro studio samotné, svět epizodických adventur a částečně i herní průmysl jako takový. Na jednu z nejlepších her historie při této příležitosti zavzpomínala řada zahraničních webů a já si malou vzpomínku taky neodpustím.

Reklama
Reklama

První sezóna herních The Walking Dead byla jedním z dvou průlomových projektů Telltale Games. Ne že by snad šlo o úplně první hru týmu. Parta bývalých zaměstnanců LucasArts  se zocelila na pokračováních ikonické série Sam & Max, první zkušenosti s licencovanými adaptacemi sbírala s nepříliš kvalitními hrami podle Kriminálek, především Kriminálky Las Vegas pro Ubisoft a prorazila i s populárním crossoverem Poker Night at the Inventory. Zájem rostl na přelomu dekád s epizodickými adaptacemi Jurského parku a Návratu do budoucnosti. Skutečný zázrak ale přišel v dalších dvou letech s The Walking Dead a Wolf Among Us.

Obě série nakonec potkal diametrálně odlišný osud, zaměřme se ale na tu první. První epizoda The Walking Dead vyšla 24. dubna 2012 a po nevýrazných předchůdcích byla tak trochu zjevením. Výše zmíněné značky Back to the Future nebo Jurassic Park totiž Telltale přetvořili se ctí, ale výsledky byly spíše mírně nadprůměrné. To emotivní příběh zločince Leeho a opuštěné holčičky Clementine, zaseknutých uprostřed zombie apokalypsy, fungoval o poznání lépe.

Ačkoliv hry do značné míry přiznaně stavěly na popularitě tehdy dost čerstvého seriálu od AMC, adaptovaly skvělou komiksovou adaptaci. Lee s Clementine tedy nemohli potkat Daryla, v první sérii se ale podívali na některá místa a potkali postavy, které jsou čtenářům důvěrně známé. Co víc, hra občas fungovala jako prequel.

Aaron Bayne z PushSquare rozjímá nad geniálním úvodem, Steve Watts z Gamespotu zase vzpomíná na povedenou a ve své době i velmi originální premisu hry. Ta vyprávěla o v podstatě otcovském vztahu problematického muže a osiřelé holčičky. Pokud jsme v poslední epizodě hPodu lamentovali nad nedostatečným využitím dětských hrdinů v dospělých herních příbězích, právě The Walking Dead od Telltale jsme trestuhodně opomněli.

Žánr adventur před rokem 2012 rozhodně nezažíval zlaté časy.

Charakteristických prvků měla hra hned několik. Zmínit můžeme třeba cel-shadovou grafiku, která dokázala zakrýt hodně zastaralý celkový technický stav. O pár let později už jsme si na úroveň tvorby studia stěžovali, tady byla ale ještě jednoduchá grafika okouzlující. To samé platí pro systém voleb, které v praxi vlastně neměly žádný výrazný vliv na to, jak se příběh odvíjel, recenzenti i hráči to ale The Walking Dead houfně odpouštěli. Hra navíc přinesla zajímavou novinku v podobě grafů, na kterých jste po dohrání epizody mohli porovnat svůj průchod s kamarády a zjisti, kdo jak volil, případně kdo je největší bezcita.

Žánr adventur před rokem 2012 rozhodně nezažíval zlaté časy. Dříve oblíbené point’n’click záležitosti vycházející jako na běžícím pásu už dávno z popředí zájmu vytlačily akčnější a přímočařejší, nebo naopak otevřenější hry. V Telltale na to ale šli jinak, místo zapeklitých hádanek na hráče připravili naprosto primitivní hratelnost, do popředí natlačili příběh, dobře napsané postavy a především silné emoce. Ty gradovaly napříč všemi pěti díly a opravdu fungovaly. Hráči sice mohli pyskovat, že za své peníze dostali v podstatě interaktivní seriál a skutečného hraní, kromě pochodování sem a tam, vlastně The Walking Dead obsahuje poskrovnu. Obzvlášť vyvrcholení příběhu ale dokázalo pro řadu fanoušků, včetně mě, podobné výhrady spolehlivě zamést pod koberec. Emočně vyčerpávající poslední dějství pohnulo snad každým, kdo alespoň trochu pozorně sledoval osudy hlavních hrdinů a troufnu si říct, že něco podobného dokázalo v historii jen minimum výjimečných her.

Hezkou vzpomínkou jsou například recenze na Hrej. Lukáš Kunce při hodnocení jednotlivých epizod startoval na nadprůměrné osmičce a u velkého finále se nebál sáhnout po ultimátní desítce. I zpětně si myslím, že je The Walking Dead jednou z mála her, které si ji bez přemýšlení zaslouží. I průměrné hodnocení na Metacritic atakuje devadesátku a série sesbírala řadu ocenění v roztodivných anketách o nejlepší hry roku.

Příběh Clementine se nakonec dočkal dalších tří sezón. Podobně jako Steve Watts ale vzpomínám prakticky jen na tu první. Ne, že bych ostatní nevyzkoušel, druhá série mi přišla slušná, do té třetí už jsem se ale nepustil. Závěrečnou čtvrtou navíc velmi poznamenaly okolnosti vedoucí k většinovému uzavření Telltale Games po prázdninách roku 2018. Původně atraktivní kombinace konceptu a enginu navíc rychle zastarávala, a i když v letech před koncem studio sypalo z rukávu jednu licencovanou sérii za druhou, přijetí fanoušky i novináři především kvůli minimu inovace hodně chladlo. Vzpomeňme například na Pavlovu kontroverzní recenzi Minecraft: Story Mode. 

The Final Season nakonec muselo dotáhnout studio Skybound Games, divize vydavatelství Skybound autorů komiksové předlohy. Studio Telltale také nezaniklo úplně a dnes operuje pod registrovanou značkou LCG Entertainment, to už je ale docela jiný příběh.

První sezóna The Walking Dead tak stále zůstává zlatým bodem v historii adventur a herních příběhů i unikátní ukázkou, jak tvořit silné a emotivní příběhy s dětskými hrdiny. Kéž by jich vznikalo víc.

Reklama
Reklama

Související články

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz