Project Gotham Racing 3 Recenze Project Gotham Racing 3

Project Gotham Racing 3

michal.jonas

michal.jonas

1. 11. 2006 23:50 1
Reklama
Reklama

Zatímco první dva Project Gotham Racing tituly (a Metropolis Street Racer z DC) na Xboxu se odehrávaly na tratích ve víceméně anonymním městském prostředí, tak díl třetí přišel s něčím jiným a mění smyšlené lokace za luxusnější pozlátko několika světových metropolí. Jmenovitě se jedná o pětici lokací: Tokyo, New York, Las Vegas, Londýn a třešničkou na dortu je závodní okruh Nürburgring. Do těchto míst je situováno necelých třicet tratí, včetně proslulé severní smyčky výše uvedeného Nürburgringu. Grafika tratí i okolí je sice poměrně detailní, ovšem pouze v interpolovaném HDTV rozlišení, což výsledný dojem trošku degraduje. Diváci kolem tratí jsou však za všech okolností parádní. Jsou dobře rozanimovaní a dávají o sobě vědět sympaticky hlasitým povzbuzováním.

Nedívat se do blesku

Stejně jako několik dalších Xbox 360 her, trpí i PGR3 nadměrným přepálením některých scén, na což jsem si postěžoval už v recenzi Ghost Recon: Advanced Warfighter. Stačí zajet do stínu v podjezdu a rázem není vidět skoro ani obrys vozu, jak je zdejší tma doslova a do písmene tmoucí. Podobné je to i se slunci vystavenými plochami, které se lesknou více než by bylo záhodno, což je třeba řešit manuální korekcí jasu a kontrastu. Na starších CRT televizích tyto problémy naštěstí nejsou nijak markantní.

Jak venku, tak i uvnitř

I když jsou modely vozů pohledné, včetně dokonale propracovaných interiérů, na prozatímní špičku v podobě Test Drive Unlimited (který však vyšel skoro o rok později, jak se sluší poznamenat) ještě hodně ztrácí. Podle tvrzení tvůrců, jsou kokpity vytvořeny ze stejného množství polygonů, jako exteriéry vozidel, což má být více než 40 tisíc. Vozový park čítá 80 typů, vesměs supersportovních vozů luxusních značek, i s několika exoty, jako je BMW McLaren F1, či Koenigsegg CCR. Škoda velmi omezeného modelu poškození. Zdejší havárie kvůli tomu vypadají poněkud směšně. Možná by bylo lepší, kdyby se kluci z Bizzare Creations na implementaci modelu poškození úplně vykašlali, když ho (zřejmě kvůli licencím) nemohli využít naplno.

Arkáda s fyzikou

PGR3 poměrně zdařile míchá lehkou arkádovou ovladatelnost s reálnou fyzikou a výsledkem je něco mezi arkádou a simulací. Nejedná se o hardcore simulátor, ani o lehkou arkádičku pro sváteční řidiče. Dáno je to i tím, že jednotlivá vozidla disponují různými charakteristikami, z nichž nejpodstatnější je přítlak a také míra citlivosti k řízenému smyku. Dobrá volba vozu a zvládnutí právě smykování do zatáček  je v PGR3 základem úspěchu.

Dreamcast vrací úder

PGR3 však není jen o vítězných závodech. Budete-li chtít zpřístupnit všech 9 zamčených bonusových vozů (vše ostatní včetně okruhů je již od začátku přístupné, což je chyba), tak vám nezbude než přistoupit na pravidla a sbírat tzv. Kudos body. Je to koncept převzatý z velmi úspěšného simulátoru Metropolis Street Racer pro Dreamcast, z něhož ostatně PGR3 celkově vychází. Není se co divit, když obě hry tvořilo stejné studio. Body lze získat např. za triky a parádičky, ale i smyky, skoky a čistou jízdu.  Kromě Kudos bodů, je v PGR3 mnoho dalších, z Metropolis Street Racer víceméně převzatých, věcí. Od jízdního modelu, až po a design okruhů. Dá se (velmi zjednodušeně) říci, že když se smíchá PGR2 právě s dreamcastovým MSR a přidá se do toho špetka grafického koření, vznikne z toho PGR3.

Pro každého něco

Skromnější nabídku tratí vylepšuje solidní nabídka různých závodních klání, mezi nimiž nechybí klasické pouliční závody na kola se sedmičkou protivníků, ale i další podniky a jezdecké úkoly. Jde například o závody, kde je třeba v časovém limitu předjet stanovený počet protivníků, driftovací závody, závody jeden na jednoho s extra tuhými oponenty, nebo různě časově svázané podniky bez protivníků. Kromě obligátní singleplayer kariéry obsahuje PGR3 i daleko zajímavější kariérní online režim, kde se jezdí proti skutečným jezdcům z celého světa v sérii navazujících závodů. Každý podnik nabízí pět úrovní obtížnosti, které jsou oceněny drahými kovy různých barev.

Sledujte televizi i ve hře

Dalším povedeným prvkem je Gotham TV, což je platforma, díky níž můžete jako diváci sledovat aktuální závody, studovat techniku zkušených závodníků, nebo archivovat své uložené opakovačky a fotografie. Hra navíc obsahuje integrovaný editor vlastních tratí, nebo dva díly arkády Geometry Wars známé z Xbox Live Arcade. Nesmím zapomenout ani na závod proti času, při němž si můžete vypomoci ghost carem nejlepšího závodníka z online statistik a ruku v ruce pak porovnávat dosažené časy s ostatními.

Foťák nejen v mobilech

Stejně jako Gran Turismo 4 z Playstation 2, nabízí i PGR3 foto mód, v němž můžete při závodě fotit jak všechny účastníky, tak i okolí tratě. Možnosti nastavení expozice jsou však mnohem velkorysejší, než v případě konkurenta z PS2. Zajímavě by jistě vypadaly fotografie pořízené za bouřky, sněžení, či deštíku. Nic podobného však foto mód v PGR3 nepodporuje, takže zbývá jen volba mezi dnem a nocí – škoda.

Project Gotham Racing 3 může na první pohled mírně zklamat svojí grafikou, která však plně odpovídá tomu, že je PGR3 jedním z launchových titulů. Hloubka zdejšího závodění se však naštěstí může směle měřit i se svými konkurenty Forza Motorsport a Gran Turismo 4.  Obávám se však, že po vydání Forza Motorsport 2 bude pozornost věnovaná PGR3 znatelně utlumena právě ve prospěch výše zmíněné druhé Forzy. K tomu však nedojde dříve, než v prvním čtvrtletí příštího roku. PGR3 se tak bude ještě několik dlouhých měsíců hřát na výsluní zájmu všech závodů chtivých majitelů Xboxu 360

Project Gotham Racing 3
Xbox Xbox 360

Verdikt

Na první pohled není PGR3, po stránce technického zpracování, o moc lepší než Forza Motorsport. Pod povrchem se však schovává opravdu rozmanitá nabídka, která zcela určitě sedne každému vyznavači virtuálního závodění.

Co se nám líbí a nelíbí?

Rozsáhlé možnosti závodění jak offline, tak online, koncept Gotham TV, fotografování a editor tratí, online služby a žebříčky, rozsáhlý vozový park a animované interiéry.
Slabší grafika a přepálené scény, kopírování prvků ze starších titulů, neproměnlivé počasí, ukrutné bouračky a kolizní model, dlouhé a časté nahrávání.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz