Preview F1 2022 - nová sezóna přiveze sprinty, přepracovaný jízdní model nebo život jezdců
i Zdroj: Codemasters / EA
Preview Článek Preview F1 2022 - nová sezóna přiveze sprinty, přepracovaný jízdní model nebo život jezdců

Preview F1 2022 - nová sezóna přiveze sprinty, přepracovaný jízdní model nebo život jezdců

Tadeáš Pepř

Tadeáš Pepř

9. 5. 2022 09:20

Seznam kapitol

1. DALŠÍ SEZÓNA 2. IT'S CALLED MOTOR RACING 3. ZBÝVAJÍ TÝDNY

Jen za pár týdnů se přižene královna motorsportu v novém ročníku virtuálních Formule 1. Letošek slibuje mnoho změn, vycházejících i z reformované podoby skutečného šampionátu. Na co všechno se můžeme těšit?

Reklama

Ještě před pár lety si asi jen málokdo dokázal představit, jak významnou sérií jednou budou virtuální Formule 1. Na přelomu tisíciletí byl sice zájem o královnu motorsportu i v herní podobě obrovský, později ale trochu ochladl a nějakou dobu se formulím nevěnoval vůbec nikdo. Otěže nakonec převzalo zkušené studio Codemasters a od roku 2009 s železnou pravidelností seká jeden ročník závodů za druhým. V posledních letech pak subjektivně zájem o sport jako takový, a tím pádem i jeho herní adaptaci, prudce roste. Čeští fanoušci jsou motorsportu nakloněni obecně, ostatně patříme k jedné ze zemí s obří tradicí a i Formule 1 jako taková je dost tradičně evropská záležitost. Netflixovská série Drive to Survive (ať už si o ní můžeme myslet cokoliv) ale dokázala Formule prodat i do zámoří. Prestiž série a množství potenciálních zákazníků tak dále roste.

Loňský ročník 2021 byl pro sérii v mnoha ohledech zajímavý. Po osmnácti letech se ke značce opět dostalo vydavatelství EA, hra s navíc potýkala s upraveným kalendářem šampionátu a vedle odjetých i zrušených velkých cen zároveň (byť s větším zpožděním v rámci aktualizací) přinesla nové okruhy v Imole, Portimau a Džiddě. Asi nejzajímavější novinkou byl pak příběhový režim Braking Point, silně inspirovaný zmíněným úspěchem dokumentární série Drive to Survive.

NOVÁ KASTLE

Co čert nechtěl, hned další rok došlo na další revoluci. Skutečný šampionát Formule 1 po letech vstoupil do nové éry, s odlišnými šasi, přepracovanými technologiemi, jinými rozměry pneumatik a dalšími změnami. Monoposty jsou elegantnější, větší, přední kola dostaly aerodynamické “blatníky” a především používají osmnáctipalcové ráfky s nezvykle úzkým profilem. Změnily se i klíčové aerodynamické prvky v čele s přítlačnými křídly vzadu i vpředu. Auta jsou o něco těžší a běží na údajně ekologičtější palivo, na druhou stranu přímo v útrobách motorů k žádným větším změnám nedošlo. Monoposty stále pohání přeplňované šestiválcové hybridní šestnáctistovky s technologiemi rekuperace energie.

JAKÁ BUDE BUDOUCNOST?

 

Minimálně do roku 2025 se žádných změn v motorovém prostoru nedočkáme. Právě tehdy ale vedle možného nástupu dalších výrobců motorů může dojít k dalšímu přelomu. Organizátoři uvažují o výměně rekuperačních jednotek za výkonnější s většími možnostmi taktického využití. Ty by místo tepla, jako je to primárně v současnosti, využívaly jen kinetickou energii pomocí setrvačníků. Současný objem jednotek by byl zachován, závodění by ale dle divočejších spekulací diametriálně změnil přechod na pohon všech čtyř kol. Mezi další plány patří standardizace některých dílů, což by mělo vést ke snížení nákladů na vývoj a jednoduššího vstupu nových výrobců. Inu, uvidíme.

Plody těchto změn jsme mohli sklízet už ve čtyřech odjetých velkých cenách. A že jde o změny opravdu propastné ukazuje i aktuální tabulka jezdců, které dominuje Charles Leclerc z Ferrari. Lépe se daří i dříve zoufalému Haasu, tedy alespoň v podání Kevina Magnussena. V obou případech zafungoval především nový motor. Naopak propad zažil dominantní Mercedes. Obecně je i díky jednodušší jízdě ve vzduchovém pytli, a tím pádem předjíždění, závodění zajímavější a vyrovnanější.

Letošní ročník herních F1 bude samozřejmě tyto změny reflektovat. Kromě úpravy soupisek, nových jezdců a nových potisků tedy přinese i nové modely formulí a v souvislosti s tím i přepracovanou fyziku. Konstruktéři F1 Motorsports a FIA dle svých slov navrhovali regule architektury skutečných vozů s ohledem na lepší přítlak, využití vzduchových pytlů nebo přehřívání a deformaci bočnic pneumatik. Tvůrci naznačují, že sáhli do jízdního modelu hry, který by, pokud chtějí zachovat relativně “simulační” pojetí sportu, měl tyto změny určitě přinést. A hráči, kteří se dostali ke zkušebním verzím hry zatím tvrdí, že se projev závodů opravdu změnil. Zda budou monoposty umírat těsně před cílovou čarou, jako se to děje Red Bullu zůstává otázkou. Spíše ne…

Zajímavá je i problematika porpoisingu, tedy “poskakování” formulí na vozovce. Ta je hlasitě diskutovaným a tak trochu nežádoucím přídavkem letošního závodění a ne všechny stáje si s ním vědí rady. Z prvních záběrů to vypadá, že se efekt ve hře vůbec neobjeví, což by byla velká škoda.

Preview F1 2022 - nová sezóna přiveze sprinty, přepracovaný jízdní model nebo život jezdců
i Zdroj: Tisková zpráva

Ve skutečnosti mimochodem nedošlo jen k úpravě stavby monopostů, ale i jednotlivých okruhů. Kromě úplně nové trati v americkém Miami, která už byla Grand Prix pokřtěna, se mírně změnily i stálice kalendáře. Legendární Raidillion ve Spa by měl být bezpečnější, větší únikové zóny chystají organizátoři i v Katalánsku. V Melbourne už jsme byli svědky pozměněného layoutu s výrazně rychlejšími zatáčkami, Circuit of the Americas hostící druhou letošní velkou cenu Spojených států zase dostává úplně nový, hladší závodní povrch.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Související články

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama