Článek Předpověď počasí: Nintendo Revolution

Předpověď počasí: Nintendo Revolution

Farid

Farid

12. 1. 2006 23:23
Reklama
Reklama

Nintendo má v tomto byznysu nejdelší historii, nejvíce zkušeností a jako jediná ze stran této „války“ je výhradně specializovaná na videohry. Po nepříliš přesvědčivých výsledcích s konzolemi N64 a Gamecube prožívá znovu fenomenální úspěch s handheldem Nintendo DS a hodlá nasměrovat i svůj příští domácí systém novým, „revolučním“ směrem.

TECHNICKY VZATO

Nintendo za posledních deset let pochopilo jednu důležitou věc: pokud chce, jako jediný tradiční a specializovaný výrobce konzol, uspět v boji se světovými giganty Microsoftem a Sony, musí se vzdát myšlenky, že bude s nimi soupeřit na poli technologického vývoje. Možná se někomu v Nintendu rozsvítilo v hlavě ve chvíli, kdy Sega zavřela krám s Dreamcastem. Možná by stejný osud čekal i Nintendo nebýt obrovsky výnosného a do nedávna prakticky monopolně ovládaného trhu s handheldy. Je známo, že Nintendo má zejména díky ziskům z Game Boye obrovské finanční rezervy. Bylo by však hloupé utrácet miliardy dolarů za vývoj technicky co nejpokročilejšího hardwaru, zvláště v situaci, kdy se musí spoléhat prakticky výlučně na externí dodavatele. Mnohem chytřejší bude vsadit na inovace a odlišnosti, bojovat nápady a cenovou dostupností, vzdát se třeba části tvrdého jádra tradičních hráčů a ukousnout mnohem větší koláč ze skupiny lidí, kteří dosud na svůj herní křest čekají.

Když Nintendo před dvěma roky poprvé vyrukovalo s projektem Nintendo DS, v duchu se hořce smál snad každý videoherní žurnalista a mnozí jej začali považovat za mrtvého muže. Dva displeje? Ovládání dotykovým perem? Humpolácký design? Jak chtějí soupeřit s tak nádherným a úžasným PSP, ptali se všichni. A nyní? DS je fenomenálně úspěšný, nejrychleji prodávaný handheld všech dob, 13,5 miliónů majitelů po celém světě! Všechno nasvědčuje tomu, že Nintendo chce s Revolution zopakovat stejnou metodu jako s DS. To znamená poměrně laciný hardware (celkový výkon „jen“ dvou až trojnásobný oproti Gamecube) a totální sázku na změnu způsobu ovládání. Tentokrát se kroky Ninetnda těší mnohem větší důvěře a i mnozí pozorovatelé mu dávají za pravdu. V čem? Hlavně ve víře, že hlavní bariérou většího rozšíření videoher nejsou hry samotné nýbrž způsob, jakým se ovládají. Pro zkušeného hráče není problém vzít do ruky joypad a předvést několikatlačítkové kombo, pro zájemce z řad nehráčů to však může představovat fatální problém. Proto je možná stylus na DS tolik oblíbený (tužku umí v rukou držet přeci každý) a proto by také ovladač Nintendo Revolution mohl představovat zásadní průlom.

Tento kousek, předvedený na podzim loňského roku, má tvar důvěrně známého dálkového ovládání k televizi, děláte s ním však docela jiné věci než je přepínání programů. V nitru ovladače se skrývá gyroskopické zařízení, které dokáže zaznamenávat velmi jemné nuance pohybu rukou a bezdrátově je vysílat do konzole, kde se interpretují do herní akce. Můžete tak doslova nahazovat prut v simulaci rybaření, mířit jako kdybyste drželi v rukou pistoli, bojovat jakoby s mečem... Jak ukazuje zkušenost s DS, nová ovládací metoda povzbuzuje vývojáře k designování originálních her a zásadním způsobem osvěžuje nabídku na trhu.

MARKETINGOVÉ SVALSTVO

Nintendo je možná, co se týče financí a možností, nejslabším hráčem v konzolové válce, ale zato vždy dokázalo vytěžit z minima maximum. Firma má na důležitých trzích obrovskou tradici v generacemi oblíbených značkách jako jsou Mario, Zelda, Metroid a Pokémon, vybudovala si bezbřehou důvěru svých tradičních fanoušků díky „Nintendo seal of quality“ (přísné vnitřní kontrole jakosti her) a je všeobecně známa jako výrobce velice rozšířešných handheldů značky Game Boy. Výhodou Nintenda je zkušenost a dobrá znalost trhu v kombinaci s odvahou (či nutností?) jít do experimentů, riskovat.

Na druhou stranu, Nintendo už dlouhá léta zápolí s nálepkou „her pro děti“. Při povrchním pohledu se totiž může zdát, že bodrý a buclatý Mario může být hrdinou jedině infantilní záležitosti pro dítka ze základní školy. Až teprve, když jste aktiviními hráči, rozpoznáte že se pod barvitým povrchem mnoha her od Nintenda skrývá tvrdý hratelnostní oříšek, který je schopen uspokojit zájemce všech věkových kategorií. Je také otázkou, zda lze přenést zkušenost s DS i na Revolution. Zatímco originální hříčky Nintenda DS a jeho novátorský ovládací interface bodují v konkurenci konvertovaných produktů pro tradiční, byť technologicky mnohem pokročilejší PSP, totéž nemusí fungovat v případě srovnání Revolution s PS3 (nebo Xboxem 360). Pokud se průměrný uživatel rozhoduje, jakou domácí konzoli si pořídit, bude mít luxusní grafika (viděná na domácím televizoru) mnohem větší váhu než v případě handheldu a jeho displeje. Navíc hry na PS3 a Xboxu 360 budou muset být z principu originály, při nejhorším porty z PC, a tudíž budou lákat mnohem větší silou než konverze pro PSP. Otázka se také vznáší nad tím, jak se podaří Nintendu vysvětlit uživatelům výhody „revolučního“ gyroskopického ovladače. Může také převládnout dojem, že mávání vzdušným mečem je jen takové namáhavé osvěžení, které se brzy obehraje. Přeci jen, princip dotykového displeje u DS je něco, co bylo již vyzkoušeno třeba u PDA (a koneckonců se v principu podobá ovládání myší na PC), zatímco interface Revolution je totální novinka – věc, která na lidské populaci nebyla ještě vyzkoušena. Když si to shrneme, Nintendo bude mít těžký úkol komunikovat Revolution směrem k „herním panicům“, těm které jak doufá by měli být lapeni do sítě. Zároveň chce uvést konzoli za minimální cenu a dá se předpokládat, že nebude chtít příliš mrhat financemi na propagaci. Prosadí se znovu pověstná efektivita videoherního giganta z Kyota?

KLÍČOVÉ HRY

Největší slabinou Nintenda Revolution budou multiformátové hry. Je vůbec otázkou, zda se někteří vydavatelé budou namáhat a vyvíjet verze svých her pro výkonově výrazně slabší Revolution. Dnes, když máme tři poměrně vyrovnané soupře, v podobě Xboxu, PS2 a Gamecube, to je relativně snadná záležitost. Co ale když bude třeba složitě downgradovat hru původně designovanou například pro Xbox 360? Nintendo mělo vždy značný problém s lákáním tzv. třetích stran pod svá křídla. Když to trochu přeženeme, co si neudělalo samo, nemělo (samozřejmě, nemusíte nám připomínat čestné výjimky v podobě Super Monkey Ball od Segy a podobně). „Díky“ generační odlišnosti Revolutionu to bude patrně ještě obtížnější než kdy jindy.

Nintendo samozřejmě doufá, že unikátní ovládací interface přiláká kreativně založné tvůrce k vývoji titulů, které budou na Xbox 360 nebo PS3 prakticky nepřenosné. Možná je to součást firmení taktiky: uvést na trh stroj natolik odlišný, že téměř všechny jeho hry budou exkluzivními tituly. Posílí se tak atmosféra výlučnosti (která nyní obklopuje tolikrát zmíněné Nintendo DS) a Revolution se stane opodstatněnou alternativou, která může koexistovat v jedné domácnosti s PS3 nebo Xboxem 360 (zatímco kombinaci Xbox 360 a PS3 pod jednou televizí si lze představit o poznání hůře).

Vedle této podpory vsadí Nintendo samozřejmě na rodinné stříbro. Není nejmenších pochyb, že Nintendo je zdaleka nejúspěšnějším first-party vývojářem na světě. Co nás čeká a nemine? Novinky v sérii Super Smash Bros, Zelda, Donkey Kong, Metroid, Super Mario... Detaily jsou zatím zcela neznámé, ale dá se předpokládat, že každá z těchto napjatě očekávaných her nějakým způsobem využije gyroskopického ovladače Revolution, aby ještě více posílila svojí výlušnost. A tím to zdaleka nekončí. Jak bylo oznámeno, Revolution bude zpětně kompatibilní s všemi dřívějšími domácími konzolemi značky Nintendo. Jinými slovy si budou majitelé Revolution schopní stahovat hry z dřevních dob i ty docela nedávné pro N64 a Gamecube a hrát je bez sebemenších problémů na jediné konzoli. Samozřejmě je otázkou, zda taková možnost nebude zajímat jen blázny do retra, ale vypadá to hezky a může při rozhodování o koupi sehrát poměrně důležitou roli.

Související články

Článek Předpověď počasí: Xbox 360 čtěte zde

Předpověď počasí: PlayStation 3 vyjde na Hrej.cz v pondělí, 16. ledna

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Hrej.cz