Článek Předpověď počasí: Xbox 360

Předpověď počasí: Xbox 360

Farid

Farid

10. 1. 2006 23:36 3
Reklama

Ze tří soupeřících next-gen systémů je v prodeji zatím pouze Xbox 360 od Microsoftu. Firma, která vstoupila na videoherní kolbiště teprve v roce 2001, vyvinula veliké úsilí, aby předstihla, co se týče data uvedení, oba úhlavní rivaly. Vycházela přitom z logické úvahy, že si tak zajistí náskok, který již nebude možné dohnat (což se klidně může ukázat jako správné).

TECHNICKY VZATO

Xbox 360 je podobně jako PlayStation 3 orientován na výpočetní výkon a má ctižádost stát se středobodem domácí zábavy (tedy být mnohem víc než „pouhou“ videoherní konzolí). V přímém srovnání se však zatím zdá, že Sony sleduje ideu mutlimediální konvergence s větší soustředěností než Microsoft. Je to možná dáno faktem, že americký obr je beztak angažován v nesčetných mediálních aplikacích skrze své tradiční a dlouholeté aktivity v oblasti softwaru pro PC, zatímco pro Sony je životně důležité, aby dohonila a předstihla technologický vlak počítačového a internetového vývoje, který jí, zdá se, v posledních letch ujížděl. Xbox 360 je plně kompatibilní s prostředím Media Center, souborem aplikací, které (jak si přeje Microsoft) by jednou v budoucnosti měly spravovat a zprostředkovávat téměř veškerou domácí zábavu, od onlinových videoher přes půjčování filmů via internet po bezdrátové streamování zvuku a obrazu po celém bytě. Xboxu 360 však citelně chybí next-gen diskový drive na bázi modrého laseru (pro pohodlnější uživání datově náročných videoher a přehrávku filmů ve vysokém rozlišení). Jednotka HD-DVD by sice měla být k dostání do jednoho roku, ale jak známo nepovinné konzolové periférie se málokdy dočkají masového rozšíření.

Pokud jde o výpočetní výkon, je známým faktem, že na rozdíl od prvního Xboxu, se Microsoft u 360 rozhodl pro progresivní multijadernou technologii. Tři symetrická procesorová jádra běžící na frekvenci 3,2 GHz jsou podpořena třemi integrovanými vektorovými jednotkami a grafickým procesorem ATI o kmitočtu 500 MHz. Je to složitá architektura, kterou budou vývojáři her pro Xbox 360 ještě dlouho zkoumat. Zpravodajskými kanály proběhla informace, že žádná z prvních her nevyužívá více než jedno jádro. To nemusí být samo o sobě nic špatného. Podobná situace byla s atypickým designem PlayStation 2 a vedla k postupnému zlepšování technické kvality her, tak jak se jejich autoři lépe a lépe obeznamovali s jeho efektivním využitím. Vzniká tak jakási iluze pokroku, která je na hardwarově statické platformy velmi důležitou motivací pro nákup nových her, zejména sequelů.

Konečně Microsoft má, coby zkušený výrobce softwaru, rozhodně výhodu pokud jde o vytváření programového prostředí. To se týká jak podpory začínajících vývojářů na Xboxu 360 (údajně velmi užitečný projekt XNA by měl pomoci překonat výše zmíněné potíže vyplývající z atypického designu hardwaru), tak služeb určených koncovým uživatelům. Za obrovský úspěch lze považovbat službu Xbox Live! spuštěnou už s první generací konzole. Na Xboxu 360 doznala Live! četných zlepšení a má našlápnuto stát se nejoblíbenějším prostředím pro onlinové hraní a vytváření videoherních komunit.

MARKETINGOVÉ SVALSTVO

Pokud jde o připravenost utrácet peníze, nezná Microsoft konkurenci. Jako debutant konzolového klání byla firma předem připravena s Xboxem prodělat stovky milionů dolarů, jen aby se etablovala na trhu jako platný hráč. S Xboxem 360 však už lze předpokládat, že Microsoft chce začít vydělávat. Náznaku změny chování si můžeme všimnout už nyní. Zatímco Xbox byl uveden na trh s nejdražšími komponenty (včetně standardního harddisku), v designu Xboxu 360 lze vysledovat stopy efektivního uvažování. Možná právě proto nakonec sešlo z podpory formátu HD-DVD a i technologie výpočetní jednotky je pravděpodobně lacinější než Cell u PlayStation 3.

Rozhodujícím faktorem v pozici Xboxu 360 se může stát způsob, jakým bude tento produkt komunikován směrem ke spotřebitelům. Pro Microsoft není problém si zaplatit ty nejlepší kreativce a nejviditelnější inzertní plochy. Dá se říci, že až na výjimku služby Xbox Live! a některých herních značek je co zlepšovat. Image Xboxu neprospěl značně humpolácký design samotné konzole ani pověst PC zabaleného do uzavřené krabice. U Xboxu 360 jednoznačně vidíme pokus o nápravu. Elegantní konkávní design i některé vzhledové prvky okoukané u PS2 zatím přesvědčili značnou část uživatelů, že právě Xbox 360 je nejpohlednější ze tří konkurujících si přístrojů (ačkoli na konečný soud si budeme počkat až na osobní setkání s PS3 a Revolution). Xboxu (a zatím ani Xboxu 360) se však nikdy nepodařilo zbavit nálepky produktu vysloveně určeného tvrdému jádru hráčů. Kromě designu to souvisí i s nabídkou her a způsobu, jakým jsou tyto přístroje propagovány. Značka PlayStation naproti tomu dokázala překonat hranice úzkého hráčského okruhu a proniknout do povědomí širší veřejnosti. Nintendo je v tomto směru na tom ještě lépe. Uvidíme, zda Microsoft dokáže své cílové skupině dostatečně zřetelným způsobem vysvětlit, proč může být hraní na Xboxu 360 zábavou pro celou rodinu a jak může tento přístroj nabídnout i další funkce pro multimediální domácnost.

KLÍČOVÉ HRY

Zpočátku se to sice nezdá, ale nejdůležitější ze všeho nakonec bude, jakou herní nabídku se podaří válčícím stranám zajistit pro svůj formát. Výchozí pozice Microsoftu je zde relativně nejslabší, zejména co se týče tzv. first-party exkluzivních titulů. Šileně drahá akvizice britského studia Rare se po letech čekání proměnila v sice slušné ale nikoli výjimečné tituly Perfect Dark Zero a Kameo: Elements Of Power uvedených se startem Xboxu 360. Launchová série her byla vůbec pro mnoho žurnalistů určitým zklamáním. Ani ty nejzdařilejší hry nevypadaly po grafické stránce výrazně lépe, než co si už nějaký čas můžeme zahrát na PC. Vyloženě přelomový titul (jakým bylo Halo u prvního Xboxu) tentokrát zřetelně chyběl. A některé porty ze starých konzol (jmenovitě Tony Hawk’s American Wasteland nebo Gun) byly vysloveně ostudné a při použití klasické televize s normálním rozlišením jste jen stěží hledali rozdíly mezi verzí pro Xbox a Xbox 360.

Tak už to ale s launchovými, za horka podávanými hrami přeci bývá. V zásobě jsou mnohem silnější a nadějnější tituly. Těsně před Vánocemi vyšlo Dead Or Alive 4, čeká se na famózně vypadající Gears Of War a samozřejmě si žádný fanoušek Xboxu nenechá ujít Halo 3. Když se podíváme na vydavatelský kalendář Xboxu 360, rychle identifikujeme další potenciální hity. FPS akce od Atari TimeShift působí slibně, ještě více pak ohlášený Resident Evil 5 (důležité vítězství pro Microsoft, který tak odfiltroval nebezpečnou exkluzivitu pro PS3). Do vod městké akce s ambicemi překonat GTA se řítí Saint’s Row od Atari a válečné hry zastupuje silná dvojice The Outfit a Ghost Recon: Advanced Warfighter. Přesto se zdá, že na již uvedenou konzoli je toho nějak málo. Kapitolu pro sebe pak představuje pro Xbox 360 japonský trh. Prodeje z prvních týdnů byly velice slabé i díky absenci titulů, které by vyhovovaly tamnějšímu publiku. Jak známo, Japonsko je zhruba čtvrtina světového trhu s videohrami, a jako takové jej v žádném případě nelze zanedbávat. Je pravda, že se Microsoftu podařilo sjednat několik zajímavých titulů z japonských líhní. Uvidíme, zda se ve výběru trefili do černého.

Pokud jde o multiformátové tituly (hry typu Tomb Raider, Prince Of Persia, Splinter Cell atd., které vycházejí současně na všech formátech), dá se předpokládat že Xbox 360 na tom bude výrazně lépe než Nintendo Revolution (už kvůli technologické nadřazenosti) ale otazník se vznáší nad srovnáním s PS3. V současné generaci platilo, že většina multiformátových titulů vypadala na Xboxu o něco lépe než na PlayStation 2. Bylo to dáno pokročilejším hardwarem, které skrývaly útroby první konzole Microsoft. Předpokládá se, že by se karty mohly v příští generaci obrátit. PlayStation 3, díky pozdějšímu startu, pokročilejší technologii a podpoře blu-ray, by měla teoreticky získat statut nejjakostnějšího hardwaru pro multiformátové tituly (samozřejmě, když neberem v úvahu high endová PC circa 2008 – 2009). To ale není zdaleka žádnou samozřejmostí. Složitá architektura PS3 může zkomplikovat pokrok vývojářských studií. Ostatně už se ozvali mnozí v tom smyslu, že výsledky na platformách PS3 a Xbox 360 jsou více méně srovnatelné.

Související články:

Předpověď počasí - Nintendo Revolution si můžete přečíst zde

Předpověď počasí - Playstation 3 si můžete na Hrej.cz přečíst od pondělí, 16. 1. 2006.

 

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama