Hrej.cz Planet Coaster: Console Edition Recenze

Planet Coaster: Console Edition

david-plechacek
David Plecháček
26. 11. 2020 20:30 2 Sdílej:
Reklama
Reklama

Můžu začínat všelijak. Připomenout, že hrát strategie na konzolích není nejergonomičtější a podle mnohých ani správné. Zdůraznit, že strategie jsou mou srdcovou záležitostí a že jestli mám jeden typ vypíchnout, tak ten, v němž spravujete vlastní lunapark. Ale nechci. Stavět Planet Coaster do osobní roviny není správné. Na následujících řádcích ho nebudu vynášet do nebe kvůli tomu, že jsem si strategie navyknul hrát s ovladačem v ruce, a už vůbec ne proto, že miluju tycoony. Budu ho vynášet do nebe proto, že žádná taková hra na trhu aktuálně není, a i přesto se jedná o naprosto bezchybný titul, který si zaslouží vaši pozornost, stejně tak peníze.

 ZAPLAŤ, ZAPLAŤ...

Jojo, recenzi Planet Coaster už jsem jednou psal. Bylo to v roce 2016, když Frontier Developments na dálku soupeřili s Atari a jejich RollerCoaster Tycoon World. Souboj nakonec dopadl jednoznačně, Frontieři – studio, které kdysi dávno samo na sérii RCT pracovalo – vyhráli na plné čáře. Ve své době bylo Planet Coaster krásnou hrou plnou možností, takřka ideálním titulem pro tvořivou komunitu, která si mohla vyhrát s nástroji a množstvím předpřipravených assetů přímo ve hře, ale také se mohla sama zapojit do přidávání obsahu skrze Steam Workshop. Pro některé byl důraz na tvoření „disneylandu“ namísto parku s množstvím surových, neopracovaných kolotočů a horských drah skoro až na škodu, což se dá považovat za jedinou pihu na kráse, která kazila výsledný dojem. Planet Coaster vás nutil být kreativní, a možná proto se z něj nestalo nové Cities: Skylines, kde sice můžete dělat prakticky totéž, totiž pucovat své město až do aleluje a zdobit ho všemožnými cingrlátky, ale nikdo vás do toho pořádně nenutí. Můžete si postavit typicky americké město s příčnými pravoúhlými ulicemi, a bude fungovat úplně stejně jako to, které by si se svou rozmanitostí příliš nezadalo třeba s Prahou.

Dokážeme tolik možností implementovat pohodlně, aby se daly ovládat na gamepadu?

Po letech, možná trochu překvapivě, vývojáři představují i konzolovou verzi. Strategie Frontierů je přinejmenším zvláštní, protože Planet Coaster dosud konzolovou verzi neměl, pozdější Jurassic World Evolution ale ano (tehdy vyšly všechny verze zároveň), přičemž dosud nejnovější Planet Zoo je k dispozici opět jen na počítačích. Možná že na tuhle netypickou situaci dokážu nalézt odpověď. Čert se ukrývá v detailech. Jurassic World, strategie o chování a doslovném vyvíjení nových dinosauřích druhů totiž zdaleka tak detailní nebyla. JWE sice nabízí spoustu možností, ale nedá se říct, že by spočívaly v samotném „stavění“. Můžete si postavit výběh, můžete do něj umístit pár věcí, ale zdaleka si park neupravíte ku obrazu svému tak, jako to můžete udělat právě v zábavním parku, případně zoologické zahradě. Myslím, a můžu se pochopitelně mýlit, že právě tohle byla největší obava vývojářů: „Dokážeme tolik možností implementovat pohodlně, aby se daly ovládat na gamepadu?“

ANO

Možná to chtělo slušnou dávku nervů, možná i trochu dávky experimentování, ale výsledkem je, že si Planet Coaster můžete na konzoli zahrát naprosto bez problémů. A, když už jsem zmínil i Planet Zoo, nakonec se s největší pravděpodobností dočkáme i jeho, protože spolu s Planet Coasterem sdílí stejné ovládací schéma. Neříkám, že ovládat obě hry s gamepadem nebude vyžadovat trochu cviku, ale jsem překvapený, jak snadno ovládání přešlo do rukou. Pamatuji si jako dnes, jak jsem před lety do recenze psal, kterak se mi ne úplně pohodlně umísťují všechny předměty přesně tak, jak bych si představoval. Planet Coaster vám dává absolutní svobodu v tom, co, jak a kam umístíte. Základní ovládání je nastavené tak, že ono „něco“ přesouváte jen doleva a doprava, ale přes další nastavení se můžete přepnout na nastavení jednotlivých os a doladit vše za chodu.

Abych byl ale upřímný… pořád to chce trochu trpělivosti. To však není problém konzolové verze, jako spíš tím, že Planet Coaster nabízí všem detailistům absolutní svobodu, kterou můžete využít. Já se zpravidla omezuji na základní věci, takže nejčastěji sázím stromy a květiny, lemuji cesty živým plotem, nebo k chodníkům přidávám mobiliář v podobě laviček, košů nebo lamp. Problémem (eh, problémem?) je množství obsahu, které můžete do parku přidávat nad rámec těchto věcí. Postavit předpřipravené scenérie je tristní, ale můžete si sestavit i vlastní poskládáním vhodných stěn, střech, květináčů, na něž můžete zasázet okrasné květinky, plotů, cedulí, osvětlení a já nevím čeho všeho ještě, a to už je poté o preciznosti a o tom, jestli chcete v každém parku strávit celé své mládí. Fakt je, že se jinak umísťuje lampa na chodníku a jinak světlo na stěně budovy. Je zkrátka potřeba prostorové představivosti, a pro trochu dalších osobitějších detailů obětovat i trochu více času. Takže když už postavíte koryto s hlínou, na kterém budete sázet fialky, je potřeba brát v potaz i to, že každou květinku musíte „zvednout“ na patřičnou hladinu, ale ne moc, aby nelevitovala nad zemí. Naštěstí, Planet Coaster nabízí dostatek nástrojů, jak si situaci usnadnit, ať už při samotné stavbě, tak při ukládání vašich výtvorů a jejich pozdějším použití.

BOŘEK STAVITEL

Je to trochu paradoxní – a vlastně něco, co se mi moc nelíbilo už před lety na PC – ale Planet Coaster je mnohem více o parku jako takovém než o stavění atrakcí. Místa bude dostatek, podmínky nejsou nijak náročné, prostě sem tam naflákáte kolotoče a park už bude žít vlastním životem. To, co z něj ale udělá víc, je právě jeho okolí. Hodnotit v tomto směru konzolový port je těžké, protože se obsahem od PC verze neliší, ale někde v hloubi duše mi pořád přijde, že to není vyloženě správný přístup, a že to stejně tak nebylo správné ani před lety. To, co ale vývojáři se hrou dělají, dělají skvěle.

Občas už mám pocit, že jsem zasázel každý strom pětkrát a použil každou sochu třikrát

Pokud bych soudil podle sebe a řekl bych, že konzoloví hráči budou trošku lenivější a nebude je bavit vytvářet vlastní architektonické návrhy, vlastně bych možná došel k tomu, že by Planet Coaster mohlo mít těch zkrášlujících assetů ještě víc. Občas už mám pocit, že jsem zasázel každý strom pětkrát a použil každou sochu třikrát, přičemž cokoliv jiného by vyžadovalo relativně velkou časovou investici. Nařknout ale Frontiery z nedostatku obsahu je čiré šílenství. Svým způsobem jsem tak našel optimální dvojici budovatelských strategií na konzolích – Cities: Skylines je super právě v onom stavění a vymýšlení, co kam umístit, ale na konzolích nemáte příliš možností, jak si město přizpůsobit ku obrazu svému, Planet Coaster pak budete mít přesně na to, abyste uspokojili vnitřního estéta, protože to jinak s tím plánováním není tak horké. Fungovat bude všechno, mnohem zásadnější otázka ale je: Bude se vám to i líbit?

TROCHU JEDNODUCHOSTI VE SLOŽITÉM SVĚTĚ

Když si tak pročítám předchozí řádky, skoro až se děsím, jak negativně mohou vyznít. Přitom se bavíme o hře, která mě subjektivně udělala snad největší radost za posledního půl roku. Není moc her, ke kterým se vracím dobrovolně, opakovaně, které mám na disku dlouhodobě, a Planet Coaster přesně takové je. Už od jeho vydání s ním ale mám drobný problém v tom, že bych si možná přál, aby byl trošičku jiný. Stejně dobrý, jen jiný. Možná bližší původnímu RollerCoaster Tycoon, což je hra, která stále platí za jednu z mých nejoblíbenějších, já vlastně přesně nevím, ale tak či tak jí nelze upřít to, že co aktuálně Planet Coaster dělá, dělá nejlépe ze všech.

V určitém slova smyslu bych možná mohl mluvit o touze po zjednodušení. Líbí se mi, kolik práce si můžete dát s každičkým detailem, ale rozhodně nejde vytvořit hezký park stylem hala-bala. A to samé se dá říct o stavění horských drah – máte absolutní 360° svobodu, jakým způsobem je budete stavět, ale v tu chvíli je stavění také prací na mnohem delší dobu. Tam, kde vám v původním RCT stačilo několik málo tlačítek, máte tady systém, ve kterém je poměrně prostorově náročné spojit dva naproti sobě stojící body, pokud jste si třeba kus dráhy umazali a teď jej stavíte znovu. Občas jsem se tak při hraní přistihnul, že je vlastně škoda, že už nikdo nepřijde s pouhým portem stařičkého RollerCoasteru, protože jeho jednoduchost by se na konzole dala přenést snad ještě jednodušeji.

Ale opět, opakoval bych se – to jsou věci, které v případě Planet Coasteru stoprocentně platí i pro PC verzi. Nikde jinde navíc neuvidíte tak nápadité mapy, jako ty, které připravili vývojáři v rámci kampaně. Možná že navrhovat Planet Coaster do nejlepšího open-worldu je skutečně s odstupem trochu úlet, ale co se designu hry týče, pořád si myslím, že konkurenci zadupává do země a nikde neuvidíte to, co tady. Na velké televizi si navíc užijete i ty nejdrobnější detaily a bude vás bavit sledovat jízdu po horské dráze, kterou jste zrovna dostavěli. No a co je nejpřednější, to nejlepší, co můžu na konto hry říct, je, že se hraje v mých očích stejně pohodlně na konzoli i počítači. Pro někoho je to možná hereze, já ale opět musím, že hrát strategie na konzolích už není zdaleka taková bolest, jaká bývala před lety. Vývojáři už zkrátka vědí, co funguje, a Planet Coaster z toho náramně těží. Je ergonomický, jak jen může být… ale pokud s ním máte zkušenost z minula, nečekejte, že se v něm cokoliv změnilo. V dobrém, i ve zlém.

Planet Coaster: Console Edition
PlayStation icon PlayStation 5
Xbox icon Xbox One
Xbox icon Xbox Series X | S
PlayStation icon PlayStation 4

Verdikt

Tohle si s dovolením vypůjčím z původní recenze: „Roky čekání jsou u konce a vy jste právě dočetli recenzi na nejpovedenější parkový tycoon za dlouhá léta." Nebo možná spíš za celou historii konzolového hraní...

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz