Picross DS Recenze Picross DS

Picross DS

Martin Strnad

Martin Strnad

8. 10. 2007 22:00 2
Reklama

Je zvláštní, jak moc člověk zapomíná. Jak rychle mu z paměti vyšumí, že ty nejjednodušší hry, jakými jsou piškvorky nebo lodě, jež hrával ve škole pod lavicí, jsou zábavné a nenudí, aniž by jejich hraní spotřebovávalo elektřinu a vyžadovalo hučící výkonnou mašinu už pro samotný chod. A tak všichni sedí u svých graficky nádherných kratochvil a nepřipouštejí si, že jim kdysi stačilo mnohem míň a dávalo jim to mnohem víc. Naštěstí (pro nás i pro ně) existují firmy, které vydělávají právě na tom, že vydávají logické hry, jež hrají na tu pravou podlavicovou strunu. Pořádnou reklamní kampaní donutí vzpomenout si; a najednou jsou všichni ponoření do sešitků plných sudoku, vyplňují jednoduché matematické příklady na rychlost, skládají podivné geometrické obrazce a podobně.

Školní směska

Picross je jeda z her, které velice účinně na tuhle strunu brnkají. Přináší zajímavý logický crossover lodí, piškvorek a sudoku. Zní to šíleně, ale je to tak. Tvůrci Picrossu jednoduše dokázali sestavit hru, která není tak matematicky „náročná“ jako Sudoku, přesto je stejně obtížná, která si s vámi hraje stejně, jako to dělal váš soused v lavici při hraní lodí, a která žádá stejný přehled na často rozsáhlém herním poli, jako piškvorky hrané celou nudnou dvouhodinovku matematického semináře.

Teď jsem tu pánem já!

Pravidla jsou opravdu jednoduchá. Každé herní pole čtvercového tvaru se skládá z minimálně dvaceti malých políček. U levého vertikálního a horního horizontálního okraje jsou zobrazovaná čísla, která určují kolik políček v daném sloupci nebo řadě bude aktivních. Vaším úkolem pak je pomocí matematické dedukce a orientace na herním poli najít právě ta správná políčka k aktivaci. Zpravidla tvoří tyto políčka určitý rozpixelovaný obrázek a vaší odměnou je kromě satisfakce ze splnění logického úkolu, i malá animace zabarveného obrázku, který byl právě vyluštěn. Jediným limitem je v základním herním režimu čas, a sice jedna hodina. Zní to jako dost času? Určitě by to tak bylo, kdyby vás hra nepotrestala za každou chybu neustále narůstajícím časovým penále.

Tato nejjednodušší pravidla samozřejmě platí pouze pro nejnižší obtížnost. Jakmile totiž dojde na složitější puzzly, dosahuje herní pole čtyř, až devítinásobné velikosti. Tady pak přichází na řadu víc, než jedna „skupina“ aktivních políček, ale více „skupin“ v jednom sloupci nebo řadě za sebou s minimálně jedním prázdným políčkem mezi nimi. Vše je pak značeno opět na osách vždy vícero číslicemi. I tak ale jde díky tutoriálu při prvním zapnutí hry a postoupení do vyšší obtížnosti o velice plynulý a bezproblémový přechod, nikterak neubírající na pohlcujícím aspektu hry, který každý myslící člověk hned po vyplnění prvního levelu pocítí a nepustí ho dřív, než dostane poznámku, penále na mzdě, nebo nemocenskou v důsledku nepozornosti na pracovišti.

Mozeček smažený, vařený i pečený

Vedle základního herního módu, kde jsou vám odměnou právě ony postupně složitější pixelové obrázky ovoce nebo zvířátek, které si sami při hraní odkryjete, jsou zde další možnosti jak si ještě víc namoci mozek. Kromě Daily Picross, který vás promrská v podobném každodenní stylu, jako tomu bylo u Brain Training série, si můžete ještě střihnout náročný režim Normal. Nezní to nijak nebezpečně, ovšem na rozdíl od základní hry se vám zde nedostane mnohých ulehčení. Nikdo vás nevaruje, že jste právě udělal chybu a nedostanete žádné časové penále (čas zde nehraje roli - toho zde máte, kolik potřebujete), nějaká nápověda tu také není – vše je jednoduše na vás a stačí jedna chyba na jednom místě a celá hádanka je špatně. Opravdu oříšek. Pokud by vám nějakých 300 puzzlů přítomných v základním balení nebylo dost, pak je zde i editor herních ploch, které si můžete jak lokálně, tak přes internet vyměňovat s ostatními hráči. Ba v případě připojení k internetu můžete stahovat autory hry nově připravené úrovně a soutěžit v žebříčcích nejlepších Picross myslitelů.

Šup sem, šup tam, kam já ten křížek dám?

I přes všechny klady, které jen může logická hra mít, má Picross i jednu chybu. A tou je ovládání. Ano, lze jej přepnout z dotekového na tlačítkové, to ovšem na této chybě nic nemění. Dokud hrajete na nejmenší ploše, nic se neděje a vše je pohodlné a přístupné, ale jakmile přejdete do střední a největší herní arény, stává se vaším každodenním chlebem nutnost zoomovat a posunovat obraz na spodní obrazovce. To znamená buď změnu tlačítek, které mačkáte nebo nutnost neustále přepínat v levém horním rohu dolní obrazovky funkce doteku. Přitom horní obrazovka stále zobrazuje celé herní pole v náhledu s dobře čitelnými čísly. Kde je možnost přehodit obraz zespodu nahoru a obráceně? Takto zbytečně dochází k občasnému klepnutí nástrojem pro aktivaci políčka tam, kde jste chtěli udělat křížek značící neaktivní políčko a obráceně. Alespoň ze začátku a ve chvílích, kdy řešíte opravdu zapeklité případy, je toto přepínání opravdu nepříjemné.

Nehledě na fakt, že Picross mi k Nintendu DS prakticky přilepil ruce, zatavil svou cartridge ve slotu a nechal všechny mé povinnosti jednoduše uplavat a následně pustil následky tohoto zanedbávání na mou logicky zbystřenou hlavu, je Picross skvělá hra, kterou musím i přes tu jednu chybu v ovládání doporučit doslova všem. Ať už si jen tak na snídani počítáte integrály nebo jste rádi, že si v obchodě koupíte opravdu tolik rohlíků, kolik chcete, Picross vás bude bavit.

Picross DS
Nintendo DS

Verdikt

Picross je další ze série uchvacujících logických her se kterou se Nintendo trefilo do černého nejen u občasných hráčů. Crossover Sudoku, piškvorků a lodí jednoduše uchvátí snad každého gramotného člověka.

Co se nám líbí a nelíbí?

Jednoduché, variabilní, zábavné, návykové, editor levelů a možnost jejich výměny, online žebříčky
Silně návykové, ovládání na vyšší obtížnosti
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama